Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Dziecko w Toyocie Yaris III - foteliki i wózki
TESTY | Dziecko w Toyocie Yaris III - wyposażenie samochodu
TESTY | Miejski hit Toyoty z napędem hybrydowym | Toyota Yaris III
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Fiat Punto | Grudzień 2017


Fiat Punto

16-01-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Zmodernizowany po raz ostatni w 2012 roku Fiat Punto sprawdzony został według aktualnych kryteriów testów zderzeniowych Euro NCAP. Według naszych wyliczeń miażdżącą ocenę końcową w łatwy sposób można poprawić, ale obawy rodzą problemy z montażem fotelików dziecięcych.




Testy zderzeniowe Euro NCAP Fiat Punto zderzenie czołowe w przeszkodę stałą

Jednym z pierwszych ocenianych w historii Euro NCAP modeli był Fiat Punto. W 1997 roku uzyskał w nich 2 z 5 gwiazdek w kategorii zderzeń i 1 z 4 gwiazdek za ochronę pieszych. Trzy lata później wyniki poprawiły się do czterech i dwóch gwiazdek. Kolejny test miał miejsce w 2005 roku. Była to III-generacja, którą Fiat oferował pod nazwą Grande Punto. Przyznano mu maksymalną liczbę pięciu gwiazdek za bezpieczeństwo dorosłych, trzy za ochronę pieszych i cztery z pięciu w nowej kategorii bezpieczeństwa podróżujących dzieci.

Ostatnia znacząca zmodernizacja III-generacji miała miejsce w 2012 roku. Powrócono przy tej okazji do nazwy Punto (od 2009 roku było to Punto Evo). Od tamtej pory nie dokonano żadnych modyfikacji konstrukcji, jak i listy wyposażenia. Taki właśnie model, wyprodukowany w 2017 roku w bazowej wersji Easy, poddano teraz testom zderzeniowym Euro NCAP.

Trzeba w tym miejscu podkreślić, że od 2005 roku całkowicie zmieniła się specyfikacja testów i żadnego z wcześniej uzyskanych wyników nie wolno porównywać do aktualnych ocen. Jest inna waga poszczególnych kategorii testów, które składają się na notę końcową - bezpieczeństwo dorosłych to 40 proc., zaś bezpieczeństwo dzieci, ochrona pieszych i systemy podnoszące bezpieczeństwo po 20 proc.

Kolejna, obowiązująca jeszcze do 2017 roku, tabela ustalała progi procentowe, według których przyznawana jest liczba gwiazdek. Na tej podstawie niezbędnym minimum do jednej gwiazdki jest osiągnięcie 10 proc. oceny w kategorii systemów podnoszących bezpieczeństwo. I to właśnie ich brak na wyposażeniu Fiata Punto dał temu modelowi najgorszy wynik w historii testów Euro NCAP.

Sprawdźmy teraz pewne założenia. Nie liczona ostatecznie do wyników sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa kierowcy to jeden punkt, co przy maksymalnej liczbie 12 punktów w tej karegorii stanowi 8,3 proc. Gdyby Fiat zamiast opcji oferował w standardzie jeszcze sygnalizację niezapiętych pasów dla przedniego miejsca pasażera, Punto zyskało by 16,6 proc. A więc już tą prostą technicznie do zrobienia modyfikacją spełniono by minimum dla uzyskania nie jednej, ale dwóch gwiazdek! Pozwalają na to osiągnięte progi z pozostałych kategorii testów, które w tym przypadku wynoszą za bezpieczeństwo dorosłych 50 proc., za bezpieczeństwo dzieci 25 proc. i za ochronę pieszych 30 proc.

Na tej podstawie nie można uznać Fiata Punto za skajnie niebezpieczny samochód. Winy upatrywać trzeba w podejściu producenta do kwestii wyposażenia. Według polskiego cennika na liście opcji dostępne są boczne poduszki powietrzne (dopłata 1400 złotych) i kurtyny (Pakiet Bezpieczeństwo z trzecim zagłówkiem na kanapie za 900 złotych).

Tempomat, którego działanie także byłoby oceniane dostępny jest w Pakiecie Komfort za 1900 złotych, dla producenta jego pojedynczy montaż będzie o wiele tańszy. Oznacza to, że po zmianie kilku pozycji z opcji na standard ocena Fiata Punto mogłaby zmienić się z zera do trzech gwiazdek! Finalny koszt dla producenta niewielki. Chodzi jednak nie o zdobywanie gwiazdek, a zapewnienie użytkownikom wyższego poziomu bezpieczeństwa.

Fiat Punto rocznik 2017 został wyposażony m.in. w 2 czołowe poduszki powietrzne, przednie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla kierowcy oraz system mocowania fotelików Isofix na skrajnych miejscach kanapy i wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera.

Testy zderzeniowe Euro NCAP Fiat Punto po uderzeniu czołowym w przeszkodę odkształcalną

Bezpieczeństwo dorosłych 19,7 pkt. (51 proc.)

Podczas uderzenia przodem w przeszkodę odkształcalną u kierowcy Fiata Punto odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń dolnych partii nóg i klatki piersiowej oraz w większym stopniu nóg na odcinku od kolan do miednicy, z kolei u pasażera obrażenia prawej nogi i w większym stopniu klatki piersiowej oraz lewej nogi na odcinku od kolana do miednicy (w sumie przyznano 6 z 8 pkt.).

Fiat Punto po raz pierwszy w testach Euro NCAP poddany został uderzeniu całą szerokością w przeszkodę stałą. W jej wyniku u kierowcy stwierdzono obrażenia głowy, za to u pasażera (który tym razem siedzi na kanapie po przekątnej do kierującego) w większym stopniu kręgów szyjnych i skrajnie niebezpieczne klatki piersiowej. (6,1/8 pkt.).

Podczas zderzenia bocznego (od strony kierowcy) doszło do dużych obciążeń klatki piersiowej. Ze względu na brak kurtyn powietrznych nie przeprowadzono próby uderzenia w słup (6,7/16 pkt.).

Profile przednich i tylnych siedzeń oraz zagłówków w niedostateczny sposób chroniły kręgi szyjne (0,8/3 pkt).

Na wyposażeniu Fiata Punto nie ma systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przy niskich prędkościach.

Bezpieczeństwo dzieci 21,4 pkt. (43 proc.)

Do testów z Fiatem Punto wybrano fotelik Britax-Romer KidFix z nakładką XP (6-letnie dziecko) i podkładkę podwyższającej Graco Junior (manekin 10-letniego dziecka). W ostatnim czasie jest to często wykorzystywany przez Euro NCAP zestaw.

Podczas zderzenia czołowego (w przeszkodę odkształcalną) u młodszego dziecka doszło do poważnych obrażeń klatki piersiowej i kręgów szyjnych, zaś starszego do niebezpiecznych obciążeń kręgów szyjnych (12/16 pkt.). Poziom ochrony podczas uderzenia bocznego (od strony większego manekina) oceniono na 5,2 z 8 pkt. O ile zabezpieczenie młodszego dziecka uznano za optymalne, to brak na wyposażeniu Fiata Punto kurtyn powietrznych przełożył się na skrajnie niebezpieczne obrażenia klatki piersiowej i dla głowy (na załączonym filmie widać jak uderza o konstrukcję drzwi w miejscu po bocznej szybie).

Oceniany model Fiata wyposażony został fabrycznie w mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy i wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Specjaliści z Euro NCAP mieli poważne zastrzeżenia do czytelności wskazań aktualnego statusu poduszki i braku standardowych ostrzeżeń. Ostatecznie nie przyznano za to żadnego z 13 punktów.

Organizacja Euro NCAP ocenia również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być one mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. W tej części testów stwierdzono bardzo dużo nieprawidłowości (4,3/12 pkt.).

Ze względów konstrukcyjnych wykluczono montaż fotelika:
- Maxi-Cosi CabrioFix na EasyBase 2 (za pomocą pasa bezpieczeństwa na środkowym miejscu kanapy, tyłem do kierunku jazdy).

Z uwagi na brak standardu i-Size zrezygnowano z montażu fotelików:
- Maxi-Cosi 2WayPearl na bazie 2WayFix (Isofix na skrajnych miejscach kanapy, tyłem do kierunku jazdy),
- Maxi-Cosi 2WayPearl na bazie 2WayFix (Isofix na skrajnych miejscach kanapy, przodem do kierunku jazdy ),
- BeSafe iZi Kid X2 (Isofix na skrajnych miejscach kanapy, tyłem do kierunku jazdy).

Stwierdzono problemy podczas montażu fotelików:
- Maxi-Cosi Cabriofix (za pomocą pasa bezpieczeństwa na przednim miejscu pasażera i skrajnych miejscach kanapy, tyłem do kierunku jazdy),
- Maxi-Cosi CabrioFix na EasyBase 2 (za pomocą pasa bezpieczeństwa na przednim miejscu pasażera i skrajnych miejscach kanapy, tyłem do kierunku jazdy),
- Britax-Romer King II LS (za pomocą pasa bezpieczeństwa na przednim miejscu pasażera i skrajnych miejscach kanapy, przodem do kierunku jazdy),
- BeSafe iZi Kid X4 ISOfix (Isofix na lewym miejscu kanapy, tyłem do kierunku jazdy),
- Britax-Romer KidFix XP (za pomocą pasa bezpieczeństwa na i skrajnych miejscach kanapy, przodem do kierunku jazdy).

Stwierdzono poważne problemy podczas montażu fotelików:
- Maxi-Cosi Cabriofix (za pomocą pasa bezpieczeństwa na środkowym miejscu kanapy, tyłem do kierunku jazdy),
- Britax-Romer King II LS (za pomocą pasa bezpieczeństwa na środkowym miejscu kanapy, przodem do kierunku jazdy),
- Britax-Romer KidFix XP (za pomocą pasa bezpieczeństwa na środkowym miejscu kanapy, przodem do kierunku jazdy).


Ochrona pieszych 22,2 pkt. (52 proc.)

Ocena zakresu ochrony pieszych została zmieniona w 2009 roku. Zdefiniowano wówczas trzy strefy pomiarów na ciele człowieka - piszczele (wysokość zderzaka), miednica (przedni pas samochodu) i głowy (maska silnika, słupki A i podszybie). Zgodnie z tą specyfikacją Fiat Punto otrzymał teraz - odpowiednio - 5,4 z 6 punktów, 6 z 6 pkt. i 10,8 z 24 pkt.

Na wyposażeniu Fiata Punto nie ma systemu autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 0 pkt. (0 proc.)

Również w 2009 roku testy Euro NCAP zostały rozszerzone o nową kategorię - systemy podnoszące bezpieczeństwo. Obecnie oceniane jest działanie: sygnalizacji niezapiętych pasów bezpieczeństwa, tempomatu z ogranicznikiem prędkości, asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu i autonomicznego systemu awaryjnego hamowania przy wyższych prędkościach (AEB). Za każdy z tych elementów otrzymać można maksymalną notę w wysokości 3 punktów.

Z listy tego wyposażenia Fiat Punto posiadał jedynie sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa kierowcy. Teoretycznie powinien za to zostać przyznany jeden punkt. Wśród opcji dostępna jest sygnalizacja niezapiętego pasa dla miejsca pasażera oraz tempomat.

 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry