portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
PRZEPISY | Pijany kierowca straci pojazd
TESTY | Plusy i minusy - Pozytywny problem z oceną Hondy ZR-V
TESTY | Dziecko w Hondzie ZR-V - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Ford C-Max i Ford Grand C-Max | Grudzień 2017


Ford C-Max i Ford Grand C-Max

19-01-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Ford Grand C-Max to kolejny model samochodu, który nie zmienił się na przestrzeni ostatnich lat. Z tego względu specjaliści z Euro NCAP poddali go ponownej ocenie w testach zderzeniowych, a uzyskane wyniki przypisano bliďż˝niaczej konstruckji Forda C-Max.




Testy zderzeniowe Euro NCAP Ford Grand C-Max zderzenie czo�owe w przeszkod� sta��

Druga generacja Forda C-Max zadebiutowa�a na rynku w 2009 roku. Wraz z ni� wprowadzono do oferty wyd�u�on� wersj� o nazwie Grand C-Max. Rok p�niej oba modele przesz�y testy zderzeniowe EuroNCAP osi�gaj�c w nich maksymalne oceny, po pi�� gwiazdek. W rozbiciu na poszczeg�lne kategorie test�w wy�szym poziomem bezpiecze�stwa pasa�er�w wyr�ni� si� Grand, z kolei dla dzieci bezpieczniejszym okaza� si� kr�tki C-Max. Oba modele otrzyma�y wyr�nienie Advanced Rewards za system Ford SYNC Emergency Assistance z funkcj� eCall.

W 2014 roku C-Max i Grand C-Max przesz�y ostatni facelifting. W tej w�a�nie formie poddane zosta�y testom zderzeniowym, kt�rych celem by�o zbadanie oferowanego poziomu bezpiecze�stwa wzgl�dem obecnych wymaga� Euro NCAP. Tym razem jednak uczestniczy� w nich tylko Grand (z trzema rz�dami siedze�), kt�rego wyniki przypisano mniejszemu C-Max. Tym razem ocena zmala�a z pi�ciu do trzech gwiazdek.

Ford Grand C-Max testowany by� w topowej wersji wyposa�enia Titanium, na jego pok�adzie znajdziemy m.in. 6 poduszek powietrznych, przednie pasy bezpiecze�stwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napi�cia, sygnalizacj� niezapi�cia pas�w bezpiecze�stwa dla przednich miejsc, system mocowania fotelik�w Isofix na skrajnych miejscach w II rz�dzie siedze�, system autonomicznego hamowania awaryjnego przy pr�dko�ci 50 km/h (Activ City Stop) oraz tempomat z ogranicznikiem pr�dko�ci (ASLD).

Spo�r�d opcji nie zastosowanych w testowanych egzemplarzach Grand C-Max nie by�o systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przy wy�szych pr�dko�ciach (takiej pozycji nie ma w polskim cenniku) oraz asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (Lane Keeping Alert, w zale�no�ci od wersji wyposa�enia dop�ata wynosi od 3650 do 4500 z�otych).

Testy zderzeniowe Euro NCAP Ford Grand C-Max po uderzeniu bocznym

Bezpiecze�stwo doros�ych 28,9 pkt. (76 proc.)

Podczas uderzenia przodem w przeszkod� odkszta�caln� u kierowcy Grand C-Max odnotowano ryzyko odniesienia obra�e� dolnych partii n�g i klatki piersiowej, natomiast u pasa�era ochrona by�y na optymalnym poziomie (w sumie przyznano 7,8 z 8 pkt.).

O wiele gorsze wyniki uzyskano w te�cie uderzenia ca�� szeroko�ci� w przeszkod� sta��. U kierowcy stwierdzono powa�niejsze obra�enia klatki piersiowej, u pasa�era (kt�ry tym razem siedzi w II-rz�dzie siedze� po przek�tnej do kieruj�cego) obra�enia g�owy, w wi�kszym stopniu kr�g�w szyjnych i skrajnie niebezpieczne skrajnie niebezpieczne klatki piersiowej (2,5/8 pkt.).

Podczas zderzenia bocznego (od strony kierowcy) ochrona by�a na optymalnym poziomie, ale w trakcie drugiego uderzenia w s�up dosz�o do powa�nych obra�e� klatki piersiowej (14,6/16 pkt.).

Profile przednich foteli i zag��wk�w w optymalny spos�b chroni�y kr�gi szyjne, w mniejszym stopniu zag��wki miejsc na kanapie (2,1/3 pkt.).

Dzia�anie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego (ACS) oceniono na 1,9 z 3 pkt.

Bezpiecze�stwo dzieci 29,6 pkt. (60 proc.)

Do test�w z fotelikami dzieci�cymi wybrano Britax-Romer KidFix z nak�adk� XP (6-letnie dziecko) i podk�adk� podwy�szaj�cej Graco Junior (manekin 10-letniego dziecka). Grand C-Max to auto 7-osobowe, jednak foteliki montowane s� zawsze na skrajnych miejscach w II rz�dzie. W tym modelu tylko tam dost�pne s� mocowania Isofix.

Podczas zderzenia czo�owego (w przeszkod� odkszta�caln�) u m�odszego dziecka dosz�o do mniejszych obra�e�klatki piersiowej i kr�g�w szyjnych, za� starszego do niebezpiecznych obci��e� kr�g�w szyjnych (12,3/16 pkt.). Poziom ochrony podczas uderzenia bocznego (od strony wi�kszego manekina) oceniono na optymalnym poziomie (8 pkt.).

Ford Grand C-Max wyposa�ony zosta� w mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy. Wy��cznik przedniej poduszki powietrznej pasa�era wci�� pozostaje opcj� (niewybran� do tych test�w). Mi�dzy innymi to, zgodnie z obowi�zuj�cymi przepisami, wp�yn�o na ko�cow� ocen� 2 z 13 punkt�w.

Organizacja Euro NCAP ocenia r�wnie� jako�� monta�u wybranych przez siebie 11 modeli fotelik�w dzieci�cych. W zale�no�ci od konstrukcji mog� by� mocowane za pomoc� pasa bezpiecze�stwa osoby doros�ej lub systemu Isofix. W tej cz�ci test�w stwierdzono kilka nieprawid�owo�ci (7,3/12 pkt.).

Ze wzgl�d�w na opcjonalny wy��cznik poduszki powietrznej pasa�era do kategorii wysokiego ryzyka (zapewne chodzi�o o ryzyko podj�cia b��dnej decyzji, dla przypomnienia w sytuacji, gdy nie mo�na dezaktywowa� poduszki powietrznej pasa�era na jego miejscu nie wolno montowa� fotelika ty�em do kierunku jazdy) zaliczono monta� fotelik�w:
- Maxi-Cosi CabrioFix (za pomoc� pasa bezpiecze�stwa na przednim miejscu, ty�em do kierunku jazdy)
- Maxi-Cosi CabrioFix na EasyBase 2 (za pomoc� pasa bezpiecze�stwa na przednim miejscu, ty�em do kierunku jazdy).

Stwierdzono powa�ne problemy podczas monta�u fotelik�w:
- Britax-Romer King II LS (za pomoc� pasa bezpiecze�stwa na �rodkowym miejscu kanapy, przodem do kierunku jazdy),
- Britax-Romer KidFix XP (za pomoc� pasa bezpiecze�stwa na �rodkowym miejscu kanapy, przodem do kierunku jazdy),
- Maxi-Cosi 2WayPearl na 2WayFix (Isofix na skrajnych miejscach w II rz�dzie siedze�, ty�em do kierunku jazdy),
- Maxi-Cosi 2WayPearl na 2WayFix (Isofix na skrajnych miejscach w II rz�dzie siedze�, przodem do kierunku jazdy),
- BeSafe iZi Kid X2 i-Size (Isofix na skrajnych miejscach w II rz�dzie siedze�, ty�em do kierunku jazdy).


Ochrona pieszych 25 pkt. (59 proc.)

Ochron� na wysoko�ci zderzaka (n�g osoby doros�ej) oceniono na 4,8 z 6 pkt. (najwi�ksze zagro�enie stanowi� skrajne powierzchnie), ochron� na wysoko�ci przedniego pasa (miednicy) oceniono na 4,3 z 6 pkt. (zagro�enie tak�e stanowi� skrajne miejsca), ochron� na wysoko�ci maski (g�owy) oceniono na 15,9 z 24 pkt (najwi�kszym zagro�eniem s� s�upki A).

Na wyposa�eniu Forda C-Max i Grand C-Max nie ma systemu autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcj� wykrywania obecno�ci pieszych.

Elementy podnosz�ce bezpiecze�stwo 3,5 pkt. (29 proc.)

Z element�w podnosz�cych bezpiecze�stwo, kt�rych dzia�anie oceniaj� obecnie specjali�ci z Euro NCAP, testowany Grand C-Max wyposa�ony zosta��w sygnalizacj� niezapi�tych pas�w bezpiecze�stwa dla przednich miejsc (2/3 pkt.) i tempomat z ogranicznikiem pr�dko�ci (1,5/3 pkt.).

 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry