Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Pierwsze wrażenia - Kompakt w modnej szacie | Citroen C4 Cactus
SALON SAMOCHODOWY | Przedpremierowo - nowa Mazda 3 już w Polsce!
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | BMW X5 | Grudzień 2018
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Ford C-Max i Ford Grand C-Max | Grudzień 2017


Ford C-Max i Ford Grand C-Max

19-01-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Ford Grand C-Max to kolejny model samochodu, który nie zmienił się na przestrzeni ostatnich lat. Z tego względu specjaliści z Euro NCAP poddali go ponownej ocenie w testach zderzeniowych, a uzyskane wyniki przypisano bliźniaczej konstruckji Forda C-Max.




Testy zderzeniowe Euro NCAP Ford Grand C-Max zderzenie czołowe w przeszkodę stałą

Druga generacja Forda C-Max zadebiutowała na rynku w 2009 roku. Wraz z nią wprowadzono do oferty wydłużoną wersję o nazwie Grand C-Max. Rok później oba modele przeszły testy zderzeniowe EuroNCAP osiągając w nich maksymalne oceny, po pięć gwiazdek. W rozbiciu na poszczególne kategorie testów wyższym poziomem bezpieczeństwa pasażerów wyróżnił się Grand, z kolei dla dzieci bezpieczniejszym okazał się krótki C-Max. Oba modele otrzymały wyróżnienie Advanced Rewards za system Ford SYNC Emergency Assistance z funkcją eCall.

W 2014 roku C-Max i Grand C-Max przeszły ostatni facelifting. W tej właśnie formie poddane zostały testom zderzeniowym, których celem było zbadanie oferowanego poziomu bezpieczeństwa względem obecnych wymagań Euro NCAP. Tym razem jednak uczestniczył w nich tylko Grand (z trzema rzędami siedzeń), którego wyniki przypisano mniejszemu C-Max. Tym razem ocena zmalała z pięciu do trzech gwiazdek.

Ford Grand C-Max testowany był w topowej wersji wyposażenia Titanium, na jego pokładzie znajdziemy m.in. 6 poduszek powietrznych, przednie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla przednich miejsc, system mocowania fotelików Isofix na skrajnych miejscach w II rzędzie siedzeń, system autonomicznego hamowania awaryjnego przy prędkości 50 km/h (Activ City Stop) oraz tempomat z ogranicznikiem prędkości (ASLD).

Spośród opcji nie zastosowanych w testowanych egzemplarzach Grand C-Max nie było systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (takiej pozycji nie ma w polskim cenniku) oraz asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (Lane Keeping Alert, w zależności od wersji wyposażenia dopłata wynosi od 3650 do 4500 złotych).

Testy zderzeniowe Euro NCAP Ford Grand C-Max po uderzeniu bocznym

Bezpieczeństwo dorosłych 28,9 pkt. (76 proc.)

Podczas uderzenia przodem w przeszkodę odkształcalną u kierowcy Grand C-Max odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń dolnych partii nóg i klatki piersiowej, natomiast u pasażera ochrona były na optymalnym poziomie (w sumie przyznano 7,8 z 8 pkt.).

O wiele gorsze wyniki uzyskano w teście uderzenia całą szerokością w przeszkodę stałą. U kierowcy stwierdzono poważniejsze obrażenia klatki piersiowej, u pasażera (który tym razem siedzi w II-rzędzie siedzeń po przekątnej do kierującego) obrażenia głowy, w większym stopniu kręgów szyjnych i skrajnie niebezpieczne skrajnie niebezpieczne klatki piersiowej (2,5/8 pkt.).

Podczas zderzenia bocznego (od strony kierowcy) ochrona była na optymalnym poziomie, ale w trakcie drugiego uderzenia w słup doszło do poważnych obrażeń klatki piersiowej (14,6/16 pkt.).

Profile przednich foteli i zagłówków w optymalny sposób chroniły kręgi szyjne, w mniejszym stopniu zagłówki miejsc na kanapie (2,1/3 pkt.).

Działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego (ACS) oceniono na 1,9 z 3 pkt.

Bezpieczeństwo dzieci 29,6 pkt. (60 proc.)

Do testów z fotelikami dziecięcymi wybrano Britax-Romer KidFix z nakładką XP (6-letnie dziecko) i podkładkę podwyższającej Graco Junior (manekin 10-letniego dziecka). Grand C-Max to auto 7-osobowe, jednak foteliki montowane są zawsze na skrajnych miejscach w II rzędzie. W tym modelu tylko tam dostępne są mocowania Isofix.

Podczas zderzenia czołowego (w przeszkodę odkształcalną) u młodszego dziecka doszło do mniejszych obrażeń klatki piersiowej i kręgów szyjnych, zaś starszego do niebezpiecznych obciążeń kręgów szyjnych (12,3/16 pkt.). Poziom ochrony podczas uderzenia bocznego (od strony większego manekina) oceniono na optymalnym poziomie (8 pkt.).

Ford Grand C-Max wyposażony został w mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy. Wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera wciąż pozostaje opcją (niewybraną do tych testów). Między innymi to, zgodnie z obowiązującymi przepisami, wpłynęło na końcową ocenę 2 z 13 punktów.

Organizacja Euro NCAP ocenia również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. W tej części testów stwierdzono kilka nieprawidłowości (7,3/12 pkt.).

Ze względów na opcjonalny wyłącznik poduszki powietrznej pasażera do kategorii wysokiego ryzyka (zapewne chodziło o ryzyko podjęcia błędnej decyzji, dla przypomnienia w sytuacji, gdy nie można dezaktywować poduszki powietrznej pasażera na jego miejscu nie wolno montować fotelika tyłem do kierunku jazdy) zaliczono montaż fotelików:
- Maxi-Cosi CabrioFix (za pomocą pasa bezpieczeństwa na przednim miejscu, tyłem do kierunku jazdy)
- Maxi-Cosi CabrioFix na EasyBase 2 (za pomocą pasa bezpieczeństwa na przednim miejscu, tyłem do kierunku jazdy).

Stwierdzono poważne problemy podczas montażu fotelików:
- Britax-Romer King II LS (za pomocą pasa bezpieczeństwa na środkowym miejscu kanapy, przodem do kierunku jazdy),
- Britax-Romer KidFix XP (za pomocą pasa bezpieczeństwa na środkowym miejscu kanapy, przodem do kierunku jazdy),
- Maxi-Cosi 2WayPearl na 2WayFix (Isofix na skrajnych miejscach w II rzędzie siedzeń, tyłem do kierunku jazdy),
- Maxi-Cosi 2WayPearl na 2WayFix (Isofix na skrajnych miejscach w II rzędzie siedzeń, przodem do kierunku jazdy),
- BeSafe iZi Kid X2 i-Size (Isofix na skrajnych miejscach w II rzędzie siedzeń, tyłem do kierunku jazdy).


Ochrona pieszych 25 pkt. (59 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) oceniono na 4,8 z 6 pkt. (największe zagrożenie stanowią skrajne powierzchnie), ochronę na wysokości przedniego pasa (miednicy) oceniono na 4,3 z 6 pkt. (zagrożenie także stanowią skrajne miejsca), ochronę na wysokości maski (głowy) oceniono na 15,9 z 24 pkt (największym zagrożeniem są słupki A).

Na wyposażeniu Forda C-Max i Grand C-Max nie ma systemu autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 3,5 pkt. (29 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają obecnie specjaliści z Euro NCAP, testowany Grand C-Max wyposażony został w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla przednich miejsc (2/3 pkt.) i tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,5/3 pkt.).

 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry