TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Ford Kuga | Grudzień 2019

Ford Kuga

10-12-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i Ford

Kuga została po raz trzeci sprawdzona w testach zderzeniowych Euro NCAP. Ze wszystkich ocenianych modeli Forda w tym roku wyróżnia się najlepszą notą za ochronę potrąconego pieszego lub rowerzysty.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Ford Kuga - uderzenie w przeszkodę odkształcalną

Oceniana obecnie Kuga to trzecia generacja, która zadebiutuje w salonach Forda w Polsce dopiero wiosną przyszłego roku. Wszystkie łączy osiągnięcie tego samego wyniku - kompletu pięciu gwiazdek Euro NCAP. Jednak z uwagi na zmieniające się kryteria testów nie można ich ze sobą porównywać. Niemniej warto podkreślić, że w 2012 roku model ten otrzymał maksymalną ocenę 7 punktów (100 procent) w zakresie systemów podnoszących bezpieczeństwo.

Oceniana obecnie Kuga to trzecia generacja, która zadebiutuje w polskich salonach Forda dopiero wiosną przyszłego roku. Wszystkie łączy osiągnięcie tego samego wyniku - kompletu pięciu gwiazdek Euro NCAP. Jednak z uwagi na zmieniające się kryteria testów nie można ich ze sobą porównywać. Niemniej warto podkreślić, że w 2012 roku model ten otrzymał maksymalną ocenę 7 punktów (100 procent) w zakresie systemów podnoszących bezpieczeństwo.

Według specyfikacji Euro NCAP testowany Ford Kuga wyposażony był w sześć poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych w drugim rzędzie siedzeń, wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów.

Bezpieczeństwo dorosłych 35,2 pkt. (92 proc.)

Po uderzeniu przodem auta w przeszkodę odkształcalną u kierowcy stwierdzono obrażenia klatki piersiowej i nóg. U pasażera, siedzącego obok, doszło do zranienia lewej nogi. W tej części testów przyznano 6,3 z 8 punktów.

W próbie uderzenia czołowego w przeszkodę stałą, zarówno u kierowcy jak i pasażera (siedzącego tym razem po przekątnej do kierującego) doszło do obrażeń - w różnym stopniu - klatki piersiowej. Ocena 7,5 na 8 punktów.

Podczas uderzenia w bok Forda Kugi oraz auta w słup (oba od strony kierowcy) ochrona była na optymalnym poziomie (maksymalne 16 pkt.).

Profile wszystkich zagłówków i siedzeń zapewniają dobrą ochronę kręgów szyjnych i głowy (1,6 z 2 punktów).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. W tej części testów trzecia generacja Forda Kuga otrzymała maksymalną liczbę 4 punktów.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Ford Kuga - uderzenie w słup

Bezpieczeństwo dzieci 42,6 pkt. (86 proc.)

Do testów z manekinami sześcio- i dziesięcioletniego dziecka użyto - odpowiednio - fotelika Britax-Romer KidFix XP i podkładki podwyższającej.

Podczas uderzenia przodem Kugi w przeszkodę odkształcalną bezpieczeństwo dzieci było na optymalnym poziomie (16 pkt.). Przy uderzeniu w bok (od strony większego manekina) stwierdzono obrażenia głowy (7,8 na 8 pkt.).

Testowany egzemplarz nowej Kugi został wyposażony w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik poduszki powietrznej pasażera. Obecność na liście wyposażenia i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.

Ze względów konstrukcyjnych auta wykluczono próby z fotelikiem Maxi-Cosi CabrioFix montowanym na środkowym miejscu kanapy na bazie EasyBase2 z wykorzystaniem samochodowego pasa bezpieczeństwa na środkowy. W tej części testów przyznano 11,8 na 12 punktów.

Ochrona pieszych 39,6 pkt. (82 proc.)

Ochrona nóg (wysokość zderzaka) i miednicy (przedni pas) potrąconego pieszego była na dobrym poziomie. Przyznano odpowiednio 5,8 i 5,2 na sześć punktów.

Powierzchnia maski silnika zapewniała dobrą ochronę głowy pieszego, największe dla niej zagrożenie stanowiły słupki A (17,7 na 24 pkt.).

Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Działanie tego systemu w wymienionych sytuacjach oceniono na 11 z 12 punktów. Nie podano przyczyn obniżenia noty o jeden punkt.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,5 pkt. (73 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP nowy Ford Kuga został wyposażony w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5 z 3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3 na 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,3 z 3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

Przyczyną niższej noty były zastrzeżenia do reakcji kierującego na hamowanie przed zwalniającym samochodem przed lewą połową maski.