TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Kia Ceed | Lipiec 2019

Kia Ceed

08-07-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i archiwum

Nowa Kia Ceed została dwa razy oceniona w testach Euro NCAP. Pięć gwiazdek odnosi się do modeli z opcjonalnym pakietem, który zawiera system FCA rozszerzony o funkcje wykrywania obecności pieszych i rowerzystów.

Trzecia generacja Kii Ceed otrzymała w testach zderzeniowych Euro NCAP dwie oceny - cztery i pięć gwiazdek

Ceed to obecnie najpopularniejszy model Kii w Polsce. Trzecia generacja debiutowała na raty. Najpierw w nadwoziu hatchback i kombi, później zaskoczeniem była sportowa sylwetka w stylu shooting brake. A przed dwoma tygodniami Kia zaprezentowała crossovera o nazwie XCeed. I do wszystkich tych wersji odnoszą się opublikowane właśnie wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP.

Oczywiście to nie pierwszy sprawdzian tego modelu. Zarówno pierwsza (2009), jak i druga (2012) generacja - jeszcze pod nazwą pisaną cee'd - otrzymała w nich pięć gwiazdek. Teraz, przy zaostrzonych kryteriach najpierw cztery, a następnie pięć. Różnica wynika z elementów wyposażenia samochodu, które Euro NCAP bierze pod uwagę. Jednym z nich jest system autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Trzecia generacja Kii Ceed ma to w standardzie (Forward Collision Avoidance Assist - FCA), ale w okrojonej formie. Funkcja wykrywania pieszych i rowerzystów dostępna jest jako opcja i to w droższych wersjach. I wyposażony w nie model trafił ponownie do testów.

W polskim cenniku nowy Ceed dostępny jest w czterech poziomach wyposażenia: S, M, L i GT Line. Każdy z nich wyposażony został w sześć poduszek powietrznych, pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystenta utrzymania pasa ruchu oraz wspomniany już system FCA w pełnym zakresie prędkości. Taka konfiguracja otrzymała cztery gwiazdki Euro NCAP.

Dwie topowe wersje wyposażenia - L i GT Line - można doposażyć w Pakiet AEB, na którego liście znajduje się FCA rozszerzony o wykrywanie pieszych i rowerzystów. W modelach z 6-biegową skrzynią manualną to wydatek 3000 złotych, z przekładnią 7DCT tysiąc złotych więcej. Podyktowane to jest dwoma kolejnymi dodatkami - aktywnym tempomatem z automatyczną regulacją odległości oraz funkcją Stop and Go (SCC) i asystentem jazdy w korku (LFA).

Bezpieczeństwo dorosłych 33,8 pkt. (88 proc.)

Podczas uderzenia przodem nowej Kii Ceed w przeszkodę odkształcalną u pasażera i kierowcy doszło do obrażeń na wysokości klatki piersiowej. U kierującego stwierdzono zranienie głowy (w sumie przyznano 6,8 z 8 punktów).

W próbach uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego po przekątnej z tyłu) doszło do obrażeń klatki piersiowej (7,6/8 pkt.)

Testy uderzenia w bok auta (od strony kierowcy) wykazały ochronę na maksymalnym poziomie. Natomiast podczas uderzenia w słup doszło do skrajnie niebezpiecznych przeciążeń klatki piersiowej (14/16 pkt.).

Profile przednich miejsc i zagłówków zapewniają wysoką ochronę kręgów szyjnych, o wiele niżej oceniono te montowane na kanapie (1,4/2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Za jego działanie przyznano maksymalną liczbę 4 punktów.

Wyższa nota Euro NCAP przypadła modelom wyposażonym z system FCA z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów

Bezpieczeństwo dzieci 41,9 pkt. (85 proc.)

Do testów z manekinami 6-letniego dziecka wybrano fotelik Britax-Romer KidFix z nakładką XP, a dla 10-letniego podkładkę podwyższającą. W obu przypadkach w teście uderzenia auta w przeszkodę odkształcalną doszło do przeciążeń kręgów szyjnych (14,9/16 pkt.). Przy uderzeniu w bok (od strony większego manekina) ochrona była na optymalnym poziomie (8 pkt).

Nowa Kia Ceed została wyposażona w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. W tym zakresie przyznano maksymalną notę 12 punktów.

Ochrona pieszych 25,2 pkt. (52 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) oceniono maksymalną liczbą 6 punktów. Na przednim pasie (wysokość miednicy człowieka) zagrożenie stwarza środkowa część i reflektory (5 z 6 pkt.). Jedynie centralna powierzchnia maski silnika (głowa) zapewnia optymalną ochronę, największe zagrożenie stanowią słupki A (14,2/24 pkt.).

Obecnie Euro NCAP ocenia działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Z uwagi na brak tych funkcji w standardowym systemie FCA nie przeprowadzono tej części testów.

Ochrona pieszych 32,7,2 pkt. (68 proc.)

Rozszerzenie systemu FCA o funkcje wykrywania obecności pieszych i rowerzystów zmienił wyniki testów zarówno w tej kategorii, jak i końcowej podawanej w gwiazdkach. Specjaliści z Euro NCAP zgłosili zastrzeżenia do działania w sytuacji wyjścia pieszego zza przeszkody (dzień) oraz przejścia przed maską samochodu (noc). W przypadku rowerzysty też był to scenariusz z przejazdem przed autem (dzień). Łączenie przyznano 7,5 z 12 punktów.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 8,9 pkt. (68 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP, nowy Ceed został wyposażony w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,8/3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,3/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach FCA (1,6/3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

Specjaliści z Euro NCAP mieli niewielkie zastrzeżenia do ich działania przed zwalniającym pojazdem (3 sytuacje) oraz reakcji kierowcy na stojący centralnie pojazd (1 sytuacja) i zwalniające samochody (3 sytuacje).

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,6 pkt. (73 proc.)

Rozszerzenie systemu FCA o wykrywanie obecności pieszych i rowerzystów teoretycznie nie ma wpływu na tę część testów. A jednak uzyskano przez to 0,7 punktu więcej. I co ciekawe poprawiły się wyniki w poszczególnych scenariuszach. Nie było już zastrzeżeń do autonomicznego działania. Z kolei uwagi przy reakcji kierowcy odniosły się tym razem do sytuacji hamowania przed stojącym samochodem po lewej i prawej części maski silnika). Łącznie przyznano rozszerzonemu FCA 2,3 z 3 punktów.