Untitled Document
logo

NOWE NA STRONIE:
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Ford Mondeo
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Ford Kuga
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Audi Q7
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl

TESTY

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020

SERWISY

Wydanie na weekend

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji

 
TESTY EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Lexus UX | Maj 2019


Lexus UX

04-06-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Wzorem innych modeli Lexusa, także crossover UX wyposażony został w osiem poduszek powietrznych. Nie przełożyło się to jednak na stu procentową ochronę nóg osób siedzących z przodu, pomimo to wyniki uzyskane za bezpieczeństwo dorosłych należą do jednych z najwyższych.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Lexus UX | Maj 2019

Kompaktowy crossover Lexus UX (skrót pochodzi od słów Urban Explorer) zadebiutował w Europie wiosną ubiegłego roku. Auto dostępne jest z 4-cylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 2.0 litra, który montowany jest w pojedynkę (model 200) lub w układzie hybrydowym (250h). Ten drugi oferowany jest z napędem na przód (FWD) lub obie osie (E-FOUR). W tym przypadku z tyłu znajduje się jeszcze jeden, o mocy 7 KM, silnik elektryczny.

Obie wersje Lexusa UX dostępne jest w czterech poziomach wyposażenia - Elegance, Prestige, F Sport oraz Omotenashi. W bazowej znajdziemy na pokładzie aż 8 poduszek poduszek powietrznych (w tym dwie kolanowe dla kierowcy i pasażera), pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości (all-speed Adaptive Cruise Control - ACC), asystenta utrzymania pasa ruchu (Lane Tracing Assist - LKA) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów (Pre-Collision System - PCS).

Bezpieczeństwo dorosłych 36,7 pkt. (96 proc.)

Podczas uderzenia przodem auta w przeszkodę odkształcalną u kierowcy doszło do obrażeń na wysokości klatki piersiowej i nóg. Natomiast u pasażera siedzącego na fotelu obok tylko nóg (przyznano 7,2 z 8 punktów), pomimo zastosowania kolanowych poduszek powietrznych.

W próbach uderzenia całą szerokością Lexusa UX w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego z tyłu po przekątnej do kierującego) odnotowano niewielkie obrażenia klatki piersiowej (7,7/8 pkt.).

Testy uderzenia w bok, jak i w słup crossovera UX potwierdziły ochronę na maksymalnym poziomie (16 pkt.).

Profile przednich miejsc i zagłówków zapewniają wysoką ochronę kręgów szyjnych (1,8/2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. W tym zakresie Lexus UX otrzymał maksymalną liczbę 4 punktów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Lexus UX | Maj 2019

Bezpieczeństwo dzieci 42,1 pkt. (85 proc.)

Do testów z manekinami 6-letniego wybrano fotelik Britax-Romer KidFix z nakładką XP, a dla 10-letniego podkładkę podwyższającą. Podczas prób z uderzeniem w przeszkodę odkształcalną u obu odnotowano niewielkie przeciążenia kręgów szyjnych (15,1/16 pkt.). Przy uderzeniu w bok (od strony większego manekina) poziom ochrony dzieci był na optymalnym poziomie (8 pkt.).

Testowany crossover Lexusa został wyposażony w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. W tym zakresie przyznano maksymalną notę 12 punktów.

Ochrona pieszych 39,4 pkt. (82 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) oceniono maksymalną notą 6 punktów. Na przednim pasie (miednica) zagrożenie stanowiły zewnętrzne krawędzie reflektorów (5/6 punktów). Maska samochodu (głowa pieszego) zapewnia optymalną lub dobrą ochronę niemal na całej swojej powierzchni, największe zagrożenie stanowiły słupki A (17,1/24 pkt).

Od ubiegłego roku Euro NCAP ocenia działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów (PCS). Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu. Działanie systemu w tych sytuacjach oceniono na 11,3 z 12 punktów.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 10,1 pkt. (77 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest obecnie przez Euro NCAP, crossover UX wyposażony został w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (3 pkt.), aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości all-speed ACC (2,4/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu LKA (2,3/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach PCS (2,4/3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2019 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry