TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Mazda 3 | Maj 2019

Mazda 3

05-06-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Na tle wszystkich modeli ocenianych w tym roku przez Euro NCAP, nowa Mazda 3 wyróżnia się najwyższą notą w kategorii bezpieczeństwo dorosłych. Uwagę zwraca także wysoki poziom ochrony podróżujących nią dzieci.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Mazda 3 | Maj 2019

Czwarta generacja Mazdy 3 zadebiutowała w ubiegłym roku, najpierw w nadwoziu hatchback, później (wiosna 2019) jako sedan. Model ten także czterokrotnie przechodził testy zderzeniowe Euro NCAP. W 2006 roku otrzymał cztery gwiazdki, natomiast w 2009 i 2013, podobnie jak teraz po pięć. Wyników tych, z uwagi na zmieniające się wymagania i zakresy testów nie można ze sobą porównywać. Przyznane obecnie obejmują zarówno hatchbacka, jak i sedana.

W nowej Maździe systemy podnoszące bezpieczeństwo i wspierające kierowcę zgrupowano pod nazwą i-Activesense.

Nowa Mazda 3 dostępna jest w czterech poziomach wyposażenia - Kai, Kanjo, Hikari oraz Enso. W bazowej znajdziemy na pokładzie siedem poduszek poduszek powietrznych (w tym kolanowa dla kierowcy), pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości (MRCC), asystenta utrzymania pasa ruchu (Lane Keep Assist - LKA) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów (Smart City Brake Support - SCBS).

Bezpieczeństwo dorosłych 37,5 pkt. (98 proc.)

Podczas uderzenia przodem Mazdy 3 w przeszkodę odkształcalną u kierowcy doszło do obrażeń na wysokości nóg. Natomiast ochrona pasażera siedzącego na fotelu obok była na optymalnym poziomie (w sumie przyznano 7,7 z 8 punktów).

W próbach uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego z tyłu po przekątnej do kierującego) nie odnotowano żadnych obrażeń (8 pkt.).

Testy uderzenia w bok, jak i w słup Mazdy 3 potwierdziły ochronę na maksymalnym poziomie (16 pkt.).

Profile przednich miejsc i zagłówków zapewniają wysoką ochronę kręgów szyjnych (1,8/2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. W tym zakresie Lexus UX otrzymał maksymalną liczbę 4 punktów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Mazda 3 | Maj 2019

Bezpieczeństwo dzieci 43 pkt. (87 proc.)

Do testów z manekinami 6-letniego wybrano fotelik Britax-Romer KidFix z nakładką XP, a dla 10-letniego podkładkę podwyższającą. Ochrona obu dzieci podczas uderzenia w przeszkodę odkształcalną i przy uderzeniu w bok (od strony większego manekina) była na optymalnym poziomie. Przyznano odpowiednio 16 i 8 punktów.

Nowa Mazda 3 została wyposażona w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. W tym zakresie przyznano maksymalną notę 12 punktów.

Ochrona pieszych 39,2 pkt. (81 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) i przedniego pasa (miednica) oceniono maksymalną liczbą po 6 punktów. Niemal cała powierzchnia maski silnika (głowa) zapewnia optymalną ochronę, potencjalnie największe zagrożenie stanowiły słupki A (18,6/24 pkt).

Od ubiegłego roku Euro NCAP ocenia działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów (SCBS). Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia przy scenariuszach nocnych - przejście pieszego przed maską i wzdłuż kierunku jazdy samochodu, a w dzień przejazdu rowerzysty przed Mazdą 3. W sumie działanie systemu SCBS oceniono na 8,6 z 12 punktów.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,5 pkt. (73 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP, nowa Mazda 3 została wyposażona w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5/3 pkt.), aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości MRCC (2,4/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu LKA (2/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach SCBS (2,6/3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).