TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Mercedes EQC | Wrzesień 2019

Mercedes EQC

08-10-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i archiwum

SUV Mercedesa z napędem elektrycznym powiększa grono modeli z pięcioma gwiazdkami Euro NCAP. EQC wyróżnia się wysoką notą za poziom ochrony dzieci.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Mercedes EQC - uderzenie w przeszkodę stałą

EQC to pierwszy model Mercedesa z nowej submarki EQ. Pod nią oferowane będą wyłącznie samochody z napędem elektrycznym. Tym samym jest to debiut w testach zderzeniowych Euro NCAP zakończony sukcesem w postaci noty pięciu gwiazdek.

Produkcyjna wersja tego SUV-a debiutowała dokładnie przed rokiem. Pod jego maską znajdują się dwa silniki elektryczne (po jednym na oś, stąd napęd 4Matic), o łącznej mocy 300 kW (408 KM). Zasięg, mierzony wg. cyklu WLTP, wynosi od 374 do 417 kilometrów.

Mercedes EQC (N293) oferowany jest w dwóch poziomach - standard i linia AMG. W obu znajdziemy między innymi: siedem poduszek powietrznych, pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, automatyczny wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, ostrzeżenie przed zjechaniem z wybranego pasa ruchu, aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych lub rowerzystów.

Bezpieczeństwo dorosłych 36,6 pkt. (96 proc.)

Podczas uderzenia przodem elektrycznego Mercedesa EQC w przeszkodę odkształcalną stwierdzono u kierowcy ryzyko odniesienia obrażeń nóg. Ochrona pasażera siedzącego obok była na optymalnym poziomie. Łączna ocena to 7,8 na 8 punktów.

W trakcie uderzenia w przeszkodę stałą poziom ochrony kierowcy był na maksymalnym poziomie. Natomiast u pasażera, siedzącego tym razem na kanapie po przekątnej do kierującego, odnotowano ryzyko poważnych obrażeń klatki piersiowej (7,6 na 8 pkt.).

Testy uderzenia w bok auta i w słup (oba od strony kierowcy) wykazały bliski maksimum poziom ochrony (15,5 z 16 pkt.).

Profile przednich miejsc i zagłówków zapewniają dobrą ochronę kręgów szyjnych (1,7/2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Za działanie tego systemu w Mercedesie EQC przyznano maksymalną notę 4 punktów.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Mercedes EQC - uderzenie w bok

Bezpieczeństwo dzieci 44,1 pkt. (90 proc.)

Podczas testów Mercedesa EQC dla manekina 6-letniego dziecka użyto firmowego fotelika Mercedes-Benz KidFix XP (prod. Britax-Romer), a dla manekina 10-latka podkładkę podwyższającą.

Podczas uderzenia auta w przeszkodę odkształcalną doszło do przeciążenia kręgów szyjnych u większego manekina (15,1 na 16 pkt.). Przy uderzeniu w bok (od strony większego manekina) stwierdzono optymalny poziom bezpieczeństwa (8 pkt.).

Pierwszy SUV Mercedesa z napędem elektrycznym został wyposażony w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz automatyczny wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Wykrywa on obecność fotelika ustawionego tyłem do kierunku jazdy. To rozwiązanie zdecydowanie podniosło oceny tego modelu - 9 na 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.

Ze względów technicznych wykluczono ustawienie na środku kanapy fotelika Maxi-Cosi CabrioFix na bazie EasyBase2 mocowanej za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.

W sumie za montaż wszystkich fotelików w Mercedesie EQC przyznano maksymalną liczbę 12 punktów.

Ochrona pieszych 36,2 pkt. (75 proc.)

Za ochronę na wysokości zderzaka (czyli nóg osoby dorosłej) przyznano 5,9 na 6 punktów. Niemal cała długość przedniego pasa stanowi duże zagrożenie dla potrąconej osoby (wysokość miednicy). Stąd ocena 1,6 na 6 punktów. Na powierzchni maski silnika tylko jej środkowa część zapewnia optymalną ochronę głowy pieszego. Największe zagrożenie stanowią słupki A (17,4 na 24 pkt.).

Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Za działanie systemu w tych sytuacjach przyznano 11,4 z 12 punktów (nie podano przyczyn utraty 0,6 pkt.).

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,9 pkt. (75 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP, Mercedes EQC został wyposażony w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla obu miejsc (2,5 na 3 pkt.), aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości (maks. 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2 na 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,4 na 3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do działania tego systemu podczas dnia przy trzech próbach hamowania przed stojącym pojazdem (przeszkodą) oraz przed zwalniającym samochodem z lewej strony.