TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Mercedes GLB | Listopad 2019

Mercedes GLB

27-11-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i archiwum

Mercedes GLB został wyposażony w aktywną maskę silnika, jednak podczas potrącenia pieszego poważne zagrożenie stanowi przedni pas auta. Nowy SUV, podobnie jak pozostałe modele ze Stuttgartu, które testowano w tym roku, wyróżnia się wysoką oceną w zakresie bezpieczeństwa dzieci.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Mercedes GLB - uderzenie w przeszkodę stałą

GLB (X247) to nowy SUV w gamie Mercedesa, który debiutował podczas wrześniowego salonu samochodowego we Frankfurcie. Auto o długości 4634 mm (rozstaw osi 2829 mm) pomieści do siedmiu miejsc. Dwa składane w tyłu umożliwiają montaż do czterech fotelików dziecięcych typu Isofix. Chociaż sprzedaż Mercedesa GLB trwa już od kilku miesięcy, zamówione auta trafią do nabywców dopiero pod koniec tego roku. W swoim debiucie w testach Euro NCAP otrzymał najwyższą notę pięciu gwiazdek.

Nowy SUV oferowany jest w pięciu wersjach - w linii wyposażenia standard, Style, Progressive i AMG oraz jako Mercedes-AMG 35 4Matic. Wszystkie mają siedem poduszek powietrznych, pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapiętych pasów dla wszystkich miejsc, system mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy (wersja siedmioosobowa także w III rzędzie siedzeń), wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, adaptacyjny tempomat, asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu, system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz aktywną maskę komory silnika.

Bezpieczeństwo dorosłych 35,2 pkt. (92 proc.)

W trakcie uderzenia przodem Mercedesa GLB w przeszkodę odkształcalną u kierowcy doszło do lekkich obrażeń klatki piersiowej, a u pasażera siedzącego obok lewej nogi. Uzyskane wyniki w tej części testów to 7,4 na 8 punktów.

Z kolei podczas uderzenia w przeszkodę stałą u kierowcy wykryto obrażenia kręgów szyjnych, a u pasażera (siedzącego tym razem z tyłu, po przekątnej do kierującego) klatki piersiowej (7,2 na 8 pkt.).

Ochronę kierowcy przy uderzeniu w bok auta uznano na optymalnym poziomie. Przy uderzeniu w słup na działanie większych przeciążeń narażona była klatka piersiowa (14,9 na 16 pkt.).

Siedzenia oraz zagłówki z przodu i w drugim rzędzie siedzeń zapewniają optymalną ochronę kręgów szyjnych i głowy (1,6 na 2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. W tej części testów przyznano Mercedesowi GLB maksymalną liczbę 4 punktów.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Mercedes GLB - uderzenie w słup

Bezpieczeństwo dzieci 43,4 pkt. (88 proc.)

Do testów w nowym SUV-ie Mercedesa z manekinami 6-letniego dziecka użyto firmowego fotelika KidFix XP (producent Britax-Romer), a dla 10-latka podkładkę podwyższającą.

Podczas uderzenia przodem GLB w przeszkodę odkształcalną odnotowano u większego manekina bardzo duże przeciążenia kręgów szyjnych (14,5 na 16 pkt.). W trakcie uderzenia w bok auta - od strony starszego dziecka - doszło do urazów jego głowy (7,9 na 8 pkt.).

Testowany egzemplarz Mercedesa GLB wyposażony został w opcjonalny III rząd siedzeń. Na obu znalazły się mocowania Isofix (bez i-Size), ponadto auto posiadało wyłącznik poduszki powietrznej pasażera. Obecność na liście wyposażenia i działanie tych elementów oceniono na 9 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.

Ze względów konstrukcyjnych specjaliści z Euro NCAP wykluczyli próbę montażu fotelika Maxi Cosi CabrioFix na bazie EasyBase2 (za pomocą pasa bezpieczeństwa) na środkowym miejscu w drugim rzędzie i BeSafe iZi Kid X4 Isofix w trzecim rzędzie siedzeń.

Natomiast w trzecim rzędzie zrezygnowano z prób z Maxi Cosi 2WayPearl i BeSafe iZi KidX2/Flex FIT, z uwagi na brak spójności tych miejsc ze standardem i-Size.

Niemniej sposób montażu pozostałych fotelików dziecięcych w nowym modelu Mercedesa oceniono maksymalną liczbą 12 punktów.

Ochrona pieszych 37,5 pkt. (78 proc.)

Ochrona pieszego na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) była na optymalnym poziomie (6 pkt.). Natomiast cały przedni pas stanowi poważne zagrożenie dla potrąconej osoby (0,3 na 6 pkt.). Niemal cała powierzchnia maski silnika zapewnia dobrą lub optymalną ochronę głowy pieszego. Zagrożenie stanowią jedynie słupki A (19,8 na 24 pkt.).

Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Działanie systemu w tych sytuacjach oceniono na 11,4 z 12 punktów. Zastrzeżenie zbudziły jedynie sytuacja z wyjściem pieszego zza przeszkody.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,7 pkt. (74 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP Mercedes GLB został wyposażony w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5 z 3 pkt.), adaptacyjny tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,9 na 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,3 z 3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

Zastrzeżenie Euro NCAP wzbudziły wszystkie sytuacje autonomicznego hamowania przed stałą przeszkodą.