Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
logo

NOWE NA STRONIE:
WYDANIE NA WEEKEND | PKP PLK, Peugeot, mObywatel, GDDKiA, sport
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Toyota Corolla | maj 2019
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Renault Clio | maj 2019
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

TESTY

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020

Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

Wydanie na weekend

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji

 
TESTY EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Mercedes Klasa G | Luty 2019


Mercedes Klasa G

22-03-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Mercedes Klasa G po raz pierwszy uczestniczył w testach zderzeniowych Euro NCAP, otrzymując w nich maksymalną liczbę 5 gwiazdek. Jednak nie wszystkie próby potwierdziły optymalny poziom ochrony.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Mercedes Klasa G | Luty 2019

Produkowany od 1979 roku Mercedes Klasy G po raz pierwszy w swojej historii trafił do testów zderzeniowych Euro NCAP. Próbom poddano najnowszą wersję (W464), dostępną w sprzedaży od 2018 roku. Auto otrzymało maksymalną ocenę pięciu gwiazdek, chociaż w zakresie ochrony dorosłych pasażerów i dzieci podróżujących w fotelikach stwierdzono potencjalnie bardzo niebezpieczne dla zdrowia i życia obrażenia. W załączonej przez Euro NCAP dokumentacji testu brakuje zamieszczanych standardowo komentarzy.

Nowa Klasa G dostępna jest w jednym poziomie wyposażenia z kilkoma liniami i pakietami. Do testów zderzeniowych Euro NCAP trafił model z podstawowym silnikiem wysokoprężnym 350d (3.0 286 KM). Posiada on m.in. siedem poduszek poduszek powietrznych, pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystenta utrzymania pasa ruchu oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z ograniczoną funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów.

Bezpieczeństwo dorosłych 34,6 pkt. (90 proc.)

W trakcie uderzenia przodem Klasy G w przeszkodę odkształcalną doszło u kierowcy do urazów lewej nogi i skrajnie niebezpiecznych obrażeń na wysokości klatki piersiowej. U pasażera odnotowano urazy obu nóg i klatki piersiowej. Pomimo takich wyników przyznano 6,8 na 8 punktów. Z kolei w próbach uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą stwierdzono u kierowcy poważne uszkodzenia klatki piersiowej, zaś u pasażera (siedzącego z tyłu po przekątnej do kierującego) kręgów szyjnych i równie skrajnie niebezpieczne klatki piersiowej (6,6/8 pkt.).

Podczas prób uderzenia w bok auta i w słup ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie (maksymalna ocena 16 punktów).

Profile przednich miejsc i zagłówków zapewniają optymalną ochronę kręgów szyjnych. Niższe oceny otrzymały te z tyłu (1,5/2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. W tym zakresie przyznano maksymalną liczbę 4 punktów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Mercedes Klasa G | Luty 2019

Bezpieczeństwo dzieci 40,8 pkt. (83 proc.)

Do testów z manekinami 6-letniego dziecka wybrano fotelik Britax-Romer KidFix XP SICT, zaś dla 10-latka podkładkę podwyższającą Nania Dream. Podczas prób z uderzeniem Klasy G w przeszkodę odkształcalną w obu manekinach odnotowano krytyczne przeciążenia kręgów szyjnych. Dodatkowo u młodszego dziecka obrażenia głowy (11,8/16 pkt.). Natomiast przy uderzeniu w bok (od strony większego manekina) poziom ochrony dzieci był na optymalnym poziomie (8 pkt.).

Mercedes Klasy G został wyposażony w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 9 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. Ze względów konstrukcyjnych wykluczono montaż fotelika Maxi-Cosi CabrioFix z bazą EasyBase2 z wykorzystaniem pasa bezpieczeństwa na środkowym miejscu kanapy. Łącznie przyznano maksymalną liczbę 12 punktów.

Ochrona pieszych 37,5 pkt. (78 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) oceniono maksymalną liczbą 6 punktów, prawie taką samą notę (5,9/6 pkt.) ma przedni pas (miednica). Najniżej oceniono maskę silnika (głowa), która niemal na całej powierzchni nie zapewnia optymalnej ochrony, największe zagrożenie stwarzają słupki A (15,1/24 pkt.).

Od ubiegłego roku Euro NCAP ocenia działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu. Działanie systemu w tych sytuacjach oceniono na 10,4 z 12 punktów.

Uwagi dotyczyły działania systemu w dzień podczas wyjścia pieszego zza samochodu i przejazdu rowerzysty przed maską samochodu.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,4 pkt. (72 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest obecnie przez Euro NCAP, nowa Klasa G została wyposażona w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5/3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,7/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (1,8/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach AEB (2,5/3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

Uwagi odnosiły się do dwóch scenariuszy - zwalniania przed poprzedzającym pojazdem z lewej i prawej połowy szerokości maski Mercedesa Klasy G.

 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2019 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry