TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Mercedes Klasa GLE | Lipiec 2019

Mercedes Klasa GLE

16-07-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i archiwum

Nowy GLE, podobnie jak testowany w tej turze Mercedes Klasy B, otrzymał wysokie noty w zakresie bezpieczeństwa dzieci. W obu modelach specjaliści z Euro NCAP mają te same zastrzeżenia do działania systemu autonomicznego hamowania przed przeszkodą.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Mercedes Klasa GLE - uderzenie w przeszkodę stałą

W 2015 roku GLE zastąpił w ofercie Mercedesa model ML. Przed rokiem na salonie samochodowym w Paryżu zaprezentowano jego drugą generację (W167). Obecnie oferowane jest jako SUV, za kilka miesięcy dołączy do niego nowa odsłona coupe. Sumując te wcześniejsze modele i obecne warianty jest to debiut w testach zderzeniowych Euro NCAP (5 gwiazdek).

W drugiej generacji GLE nowością jest opcjonalny trzeci rząd siedzeń. SUV dostępny jest w wersji określanej jako standard i linii stylistycznej AMG. Na ich wyposażeniu znajduje się między innymi siedem poduszek powietrznych (w tym kolanowa dla kierowcy), pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, układ automatycznej dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera, tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystent utrzymania pasa ruchu oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych lub rowerzystów (Active Brake Assist).

Bezpieczeństwo dorosłych 34,9 pkt. (91 proc.)

Podczas uderzenia przodem nowego Mercedesa GLE w przeszkodę odkształcalną zarówno u kierowcy, jak i pasażera doszło do obrażeń klatki piersiowej i nóg (7,3 na 8 pkt.). Z kolei podczas próby uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie, a u pasażera (siedzącego z tyłu po przekątnej do kierującego) stwierdzono obrażenia klatki piersiowej (7,7/8 pkt.).

Testy uderzenia w bok auta (od strony kierowcy) wykazały ochronę na maksymalnym poziomie. Podczas uderzenia w słup doszło do przeciążeń klatki piersiowej (14,9/16 pkt.).

Profile przednich i tylnych miejsc i zagłówków (II rzędy) zapewniają wysoką ochronę kręgów szyjnych (1,8/2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Za jego działanie przyznano 3,2 z 4 punktów.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Mercedes Klasa GLE - uderzenie w przeszkodę stałą

Bezpieczeństwo dzieci 44,2 pkt. (90 proc.)

Do testów w Mercedesie GLE z manekinami 6-letniego dziecka wybrano fotelik Britax-Romer KidFix z nakładką XP (sygnowany logo Mercedesa), a dla 10-letniego podkładkę podwyższającą. Podczas uderzenia auta w przeszkodę odkształcalną doszło do przeciążeń kręgów szyjnych starszego dziecka (15,2/16 pkt.). Przy uderzeniu w bok (od strony większego manekina) ochrona obu manekinów dzieci była na optymalnym poziomie (8 pkt).

Nowa generacja SUV-a GLE została wyposażona w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz automatyczny wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 9 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.

Ze względów technicznych wykluczono z tej listy fotelik Maxi-Cosi CabrioFix mocowany na bazie EasyBase 2 pasem bezpieczeństwa. Pozostałe warianty oceniono maksymalną liczbą 12 punktów.

Ochrona pieszych 37,8 pkt. (78 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) oceniono maksymalną liczbą 6 punktów. Niemal na całej długości przedniego pasa (wysokość miednicy człowieka) stwierdzono potencjalnie duże zagrożenie dla potrąconej osoby, stąd 2,6 na 6 punktów. Środkowa powierzchnia maski silnika (głowa) zapewnia optymalną ochronę. Pozostałe obszary, w tym słupki A, oceniono w stopniu dobrym lub dostatecznym (18,1/24 pkt.).

Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

W Mercedesie GLE duże zastrzeżenia odnosiły się do scenariusza wyjścia pieszego zza przeszkody w warunkach dziennych. Ostateczna nota to 11,1 na 12 punktów.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 10,2 pkt. (78 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP, nowy GLE został wyposażony w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5/3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (3/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2,4/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,8/3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

Specjaliści z Euro NCAP mieli - podobnie jak przy nowej Klasie B - niewielkie zastrzeżenia do jego działania przy reakcji kierowcy względem przeszkody (stojącego pojazdu - 3 sytuacje).