TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Opel Karl | Październik 2015

Opel Karl

10-10-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Opel Karl pomimo niskich not w poszczególnych próbach zderzeniowych zebrał 74 proc. oceny ogólnej, co według obowiązującej specyfikacji pozwala na przyznanie 4 gwiazdek. Konstruktorzy auta zobowiązali się przy tym do wprowadzenia modyfikacji, co prawdopodobnie zostanie zweryfikowane ponownym testem.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Opel Karl | 2015

Wydawać by się mogło, że Karl jest najmłodszym stażem modelem w obecnej ofercie Opla. Zadebiutował na salonie samochodowym w Genewie wiosną 2015 roku. W rzeczywistości to czwarte wcielenie Chevroleta Spark, która to marka wyprowadziła się właśnie z Europy. Można więc zajrzeć do historii testów Euro NCAP. W 2009 roku Spark otrzymał w nich również ocenę w postaci 4 gwiazdek (naturalnie wyników tych nie można bezpośrednio porównać). Albo być bardziej skrupulatnym i podać wyniki bliźniaczego Daewoo Matiza (2000 rok, 3-gwiazdki).

Karl w Europie, jak każdy inny Opel, oferowany jest również pod marką Vauxhall. Uzyskane więc wyniki odnoszą się do modelu o nazwie Viva. Do testów Euro NCAP trafił model z silnikiem 1.0 (75 KM) w wersji wyposażenia Enjoy (w Polsce drugi z trzech dostępnych poziomów). Na jego pokładzie znalazło się m.in. 6 poduszek powietrznych (przednie pasażera z możliwością dezaktywacji), sygnalizacja niezapiętych pasów dla wszystkich miejsc, wszystkie pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem, mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy, ESP oraz opcjonalny tempomat z ogranicznikiem prędkości i system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (oba niedostępne w bazowej wersji Essentia).

Bezpieczeństwo dorosłych 28,2 pkt. (74 proc.)

Podczas zderzenia czołowego w przeszkodę odkształcalną, osoby siedzące z przodu narażone są na ryzyko odniesienia obrażń. Kierowca zarówno głowy (powodem było niepełne wypełnienie przedniej poduszki powietrznej) i klatki piersiowej (ocena dobra), jak i nóg (ocena dobra i dostateczna). Z kolei pasażer klatki piersiowej (ocena dobra) - w sumie 6,4 pkt.

Podczas testu uderzenia całą szerokością frontu samochodu w przeszkodę stałą siły działające na klatkę piersiową osób siedzących z tyłu były bardzo wysokie (ocena niedostateczna). W przypadku kierowcy stwierdzono wysunięcie się kierowcy spod pasa biodrowego, tzw. efekt nurkowania, co może doprowadzić do poważnych obrażeń nóg spowodowanych uderzeniem w kolumnę kierownicy (ocena krytyczna) - 6,2 pkt.

Maksymalną liczbę punktów przyznano za ochronę boczną (ocena bardzo dobra). Jednak już przy uderzeniu w słup stwierdzono, że na ryzyko odniesienia poważnych obrażeń narażona jest klatka piersiowa kierowcy (ocena krytyczna) - 14 pkt. Opel zobowiązał się do poprawy poziomu bezpieczeństwa w tym zakresie.

Za ochronę kręgów szyjnych podczas uderzenia w tył Opla Karl przyznano ocenę dostateczną - 1.6 pkt. Na wyposażeniu auta nie ma systemu zapobiegającego kolizji przy niskich prędkościach.

Bezpieczeństwo dzieci 35,3 pkt. (72 proc.)

Do oceny bezpieczeństwa 18-miesięcznego dziecka użyto fotelika Maxi-Cosi Cabriofix, montowanego na opcjonalną bazę Isofix tyłem do kierunku jazdy (12 pkt. - ocena bardzo dobra). Dla 3-latka wybrano fotelik Romer Duo Plus montowany przodem za pomocą mocowań Isofix.

Zarówno przy zderzeniu czołowym, jak i bocznym stwierdzono wysokie siły działające na klatkę piersiową oraz szyję (6,3 pkt. - ocena dostateczna).

Specjaliści z Euro NCAP nie mieli zastrzeżeń przy montażu wybranych przez siebie 9 modeli fotelików dziecięcych (12 pkt.). Opel Karl wyposażony jest standardowo w wyłącznik przednich poduszek powietrznych pasażera. Tylna kanapa nie została wyprofilowana według standardu i-Size (5 pkt.).

Ochrona pieszych 24,5 pkt. (68 proc.)

Optymalny poziom bezpieczeństwa (na wysokości nóg potrąconej osoby) zapewnia zderzak - 6 pkt. Przedni pas zapewnia różną - od dobrego (środek) do skrajnie krytyczną (bok) ochronę na wysokości miednicy - 2,6 pkt.

Podobne różnice stwierdzono na powierzchni maski silnika, przy czym na pozytywne wyróżnienie zasługują fragmenty, w które potencjalnie uderza głowa potrąconego dziecka (skraj) i osoby dorosłej (podszybie) - 15,9 pkt.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Opel Karl | 2015

Systemy podnoszące bezpieczeństwo 8,3 pkt. (64 proc.)

Ocenie poddano tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3 pkt.), system ESP (3 pkt.), sygnalizację niezapiętych pasów dla wszystkich miejsc (3 pkt.) oraz system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (1 pkt.). Na liście wyposażenia Opla Karl nie ma systemu zapobiegającego kolizjom przy dużych prędkościach.