TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Renault Clio | Maj 2019

Renault Clio

06-06-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Renault to jeden z tych producentów samochodów, którzy wytyczali coraz wyższe standardy w bezpieczeństwie na drodze. W parze z nimi szły wyniki w testach zderzeniowych Euro NCAP. Nie inaczej jest teraz, nowe Clio otrzymało w nich bardzo wysokie noty za ochronę osób dorosłych i dzieci.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Renault Clio | Maj 2019

Nowa, piąta generacja Renault Clio zadebiutowała wiosną na salonie samochodowym w Genewie. Auto jednak nie trafiło jeszcze do sprzedaży, a polski oddział nie ujawnił dokładnej specyfikacji. Obecnie bazować można na danych z Francji. Wiadomo za to, że na wyposażeniu tego modelu przybędzie kilka nowych elementów podnoszących bezpieczeństwo, w tym autonomiczny system awaryjnego hamowania.

Dla Clio to piąty test zderzeniowy Euro NCAP. W 1997 roku był to jeden z pierwszych modeli uczestniczący w tych próbach. Przyznano wówczas 2 z 5 gwiazdek. Wyższy wynik, cztery gwiazdki, uzyskała druga generacja w 2000 roku. W kolejnych testach, w 2005, 2012 jak i 2019, osiągnięto już maksymalną notę pięciu gwiazdek. Z uwagi na zmieniające się wymagania i zasady Euro NCAP wyników tych nie można ze sobą porównywać.

Nowe Clio tradycyjnie oferowane będzie w dwóch wersjach nadwozia - hatchback i kombi. Dostępne będzie w pięciu poziomach wyposażenia - Life, Zen, Intens, R.S. Line i Initiale Paris. Wiadomo też, że ta ostatnia nie będzie dostępna w Polsce. W bazowej znajdziemy na pokładzie sześć poduszek poduszek powietrznych, pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na prawym miejscu pasażera i na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystenta utrzymania pasa ruchu oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów.

Bezpieczeństwo dorosłych 37,5 pkt. (98 proc.)

Podczas uderzenia przodem nowego Clio w przeszkodę odkształcalną u kierowcy doszło do obrażeń na wysokości nóg. Natomiast ochrona pasażera siedzącego na fotelu obok była na optymalnym poziomie (w sumie przyznano 7,8 z 8 punktów).

W próbach uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą u kierowcy stwierdzono niewielkie obrażenia na wysokości klatki piersiowej, zaś u pasażera (siedzącego z tyłu po przekątnej do kierującego) doszło do przeciążeń kręgów szyjnych (7,7/8 pkt.).

Testy uderzenia w bok auta potwierdził ochronę kierowcy na optymalnym poziomie. Z kolei podczas uderzenia w słup doszło do niewielkich obrażeń klatki piersiowej (15,5/16 pkt.).

Profile przednich miejsc i zagłówków zapewniają wysoką ochronę kręgów szyjnych (1,5/2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. W tym zakresie Renault Clio piątej generacji otrzymało maksymalną liczbę 4 punktów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Renault Clio | Maj 2019

Bezpieczeństwo dzieci 43 pkt. (87 proc.)

Do testów z manekinami 6-letniego wybrano fotelik Britax-Romer KidFix z nakładką XP, a dla 10-letniego podkładkę podwyższającą marki Graco. W teście uderzenia auta w przeszkodę odkształcalną doszło do niewielkich przeciążeń kręgów szyjnych najstarszego dziecka (15,7/16 pkt.). Przy uderzeniu w bok (od strony większego manekina) ochrona była na optymalnym poziomie (8 pkt).

Nowe Renault Clio zostało wyposażone w mocowania Isofix (i-Size) na przednim fotelu pasażera i na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 8 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. W tym zakresie przyznano maksymalną notę 12 punktów.

Ochrona pieszych 39,2 pkt. (81 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) oceniono na 5,1 z 6 punktów, zaś na wysokości przedniego pasa (miednica) na 3,4 z 6 punktów. W obu przypadkach potencjalne zagrożenie stwarzają skrajne fragmenty nowego Clio. Centralna część maski i podszybie zapewniają optymalną ochronę głowy potrąconego pieszego. Na tym obszarze największe zagrożenie stanowią słupki A (15,1/24 pkt.).

Od ubiegłego roku Euro NCAP ocenia działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia przy scenariuszu dziennym do wyjścia pieszego zza przeszkody. Przyznana ocena to 11,2 z 12 punktów.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,5 pkt. (73 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP, piąta generacja Clio została wyposażona w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (3/3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,4/3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - autonomicznego działania systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia dla scenariuszy z udziałem kierowcy i jego reakcji wobec zatrzymanego pojazdu (3 próby) i zwalniającego przed nim samochodu po lewej i prawej stronie. Stąd niższa ocena do 2,4 punktów.