Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
logo

NOWE NA STRONIE:
WYDANIE NA WEEKEND | PKP PLK, Peugeot, mObywatel, GDDKiA, sport
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Toyota Corolla | maj 2019
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Renault Clio | maj 2019
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

TESTY

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020

Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

Wydanie na weekend

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji

 
TESTY EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | SEAT Tarraco | Luty 2019


SEAT Tarraco

25-03-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Tarraco jest 11 z 14 modeli SEAT-a z najwyższą oceną pięciu gwiazdek Euro NCAP. Jedną z opcji dla tego SUV-a jest trzeci rząd siedzeń, co teoretycznie zwiększa liczbę miejsc do montażu fotelików dziecięcych.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | SEAT Tarraco | Luty 2019

Tarraco uzupełnia ofertę SEAT-a w gamie crossoverów i SUV-ów. Z dostępnych już Arony i Ateca jest największy. Standardowo wyposażony został w 5 miejsc, za dopłatą zyskamy trzeci rząd siedzeń. Model ten zadebiutował podczas ubiegłorocznego salonu samochodowego w Paryżu.

SEAT Tarraco dostępny jest w dwóch poziomach wyposażenia - Style i Xcellence. Do testów zderzeniowych Euro NCAP trafił bazowy model z silnikiem benzynowym 1.5 TSI 150 KM. Posiada on m.in. siedem poduszek poduszek powietrznych, pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na prawym fotelu pasażera i skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystenta utrzymania pasa ruchu oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z ograniczoną funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów.

Bezpieczeństwo dorosłych 37,1 pkt. (97 proc.)

Podczas uderzenia przodem w przeszkodę odkształcalną doszło u kierowcy do niewielkich obrażeń na wysokości klatki piersiowej, a u pasażera urazów nóg (przyznano 7,7 z 8 punktów). Z kolei w próbach uderzenia całą szerokością SEAT-a Tarraco w przeszkodę stałą tylko u pasażera (siedzącego z tyłu po przekątnej do kierującego) odnotowano obrażenia klatki piersiowej (7,8/8 pkt.).

Testy uderzenia w bok auta i w słup potwierdziły ochronę na optymalnym poziomie (16 pkt.).

Profile przednich miejsc i zagłówków zapewniają optymalną ochronę kręgów szyjnych. Niższe oceny otrzymały te z tyłu (1,6/2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. W tym zakresie SEAT Tarraco otrzymał maksymalną liczbę 4 punktów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | SEAT Tarraco | Luty 2019

Bezpieczeństwo dzieci 41,6 pkt. (84 proc.)

Do testów z manekinami 6-letniego i 10-letniego dziecka wybrano fotelik Britax-Romer KidFix XP i pochodzącą z niego podkładkę podwyższającą. Podczas prób z uderzeniem w przeszkodę odkształcalną u starszego odnotowano niewielkie przeciążenia kręgów szyjnych (15,9/16 pkt.). Przy uderzeniu w bok (od strony większego manekina) poziom ochrony dzieci był na optymalnym poziomie (8 pkt.).

SEAT Tarraco został wyposażony w mocowania Isofix (i-Size) na prawym fotelu pasażera i na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. SEAT Tarraco dostępny jest z dwoma i trzema rzędami siedzeń. Na wersji 7-osobowej przeprowadzono próby z fotelikami dziecięcymi.

Ze względów konstrukcyjnych wykluczono montaż fotelika Maxi-Cosi CabrioFix z bazą EasyBase2 z wykorzystaniem pasa bezpieczeństwa na środkowym miejscu w drugim rzędzie.

W trzecim rzędzie nie ma uchwytów Isofix stąd oceniono tylko foteliki montowane za pomocą pasa bezpieczeństwa. Ostrożność zalecana jest przy Britax-Romer King II i KidFix XP, natomiast największe zastrzeżenia odnosiły się do Maxi-Cosi CabrioFix i CabrioFix z opcjonalną bazą EasyBase2.

Łącznie przyznano 10,7 z 12 punktów.

Ochrona pieszych 38 pkt. (79 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) i przedniego pasa (miednica) oceniono maksymalnymi notami po 6 punktów. Jedynie środkowa część maski silnika zapewnia ochronę głowy potrąconej osoby, krytyczne miejsce to przednia krawędź oraz słupki A (14,9 z 24 pkt.).

Od ubiegłego roku Euro NCAP ocenia działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu. Działanie systemu w tych sytuacjach oceniono na 11,1 z 12 punktów.

Uwagi dotyczyły działania systemu w dzień podczas wyjścia pieszego zza innego samochodu (przeszkody).

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 10,3 pkt. (79 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest obecnie przez Euro NCAP, Tarraco nowy SUV SEAT-a został wyposażony w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach AEB (2,6/3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

Uwagi odnosiły się do trzech scenariuszy - zwalniania przed poprzedzającym pojazdem.

 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2019 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry