TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | SsangYong Korando | Wrzesień 2019

SsangYong Korando

17-10-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i archiwum

Do trzech razy sztuka, w dotychczasowych testach zderzeniowych Euro NCAP SsangYong Tivolii i XLV otrzymały po cztery gwiazdki. Nowe Korando jest więc pierwszym w historii modelem tej marki z najwyższą oceną.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - SsangYong Korando - uderzenie w przeszkodę stałą

SsangYong Korando to SUV, który doczekał się czwartej generacji. Jego oficjalna odsłona miała miejsce wiosną na salonie samochodowym w Genewie. W sprzedaży dostępny będzie od połowy listopada tego roku. Z dostępnych już informacji wiadomo, że pod maskę trafi silnik benzynowy 1.5 GDI-T o mocy 163 KM i wysokoprężny 1.6 e-XDI 136 KM. Póki co nie ma potwierdzenia o zapowiadanym napędzie elektrycznym.

Nowe Korando oferowane będzie w pięciu poziomach wyposażenia: Crystal, Amber, Quartz, Onyx i Sapphire. Każdy z nich zawiera między innymi siedem poduszek powietrznych (w specyfikacji Euro NCAP widnieje sześć, kolanowa wymieniona jest jako opcja), pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, asystenta pasa ruchu (LKAS) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych lub rowerzystów (AEBS).

Bezpieczeństwo dorosłych 33,8 pkt. (88 proc.)

W teście uderzenia przodem nowego Korando w przeszkodę odkształcalną odnotowano u kierowcy obrażenia klatki piersiowej i (w różnym stopniu) nóg. Natomiast u pasażera siedzącego obok tylko obrażenia lewej nogi. W tej części przyznano 6,9 na 8 punktów.

Podczas uderzenia w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy doszło do niewielkich obrażeń klatki piersiowej. Z kolei u pasażera (siedzącego tym razem z tyłu, po przekątnej do kierującego) doszło do lekkich obrażeń klatki piersiowej i poważnych miednicy (6,4 na 8 pkt.).

Ochrona kierowcy podczas uderzenia w bok auta była na optymalnym poziomie. W teście uderzenia nowego Korando w słup doszło do większych obrażeń klatki piersiowej kierującego. Łączna ocena to 15,1 na 16 punktów.

Profile przednich foteli i zagłówków zapewniają dobrą ochronę kręgów szyjnych, słabiej wypadły miejsca na kanapie (1,4/2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Za działanie tego systemu w SsangYong Korando przyznano maksymalną notę 4 punktów.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - SsangYong Korando - uderzenie w słup

Bezpieczeństwo dzieci 41,8 pkt. (85 proc.)

Do testów w nowym Korando z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika KidFix XP II (prod. Britax-Romer), a dla manekina 10-latka podkładkę podwyższającą.

Podczas uderzenia auta w przeszkodę odkształcalną w większym manekinie stwierdzono przeciążenia kręgów szyjnych, ochrona mniejszego była na optymalnym poziomie (14,8 na 16 pkt.). Przy uderzeniu w bok (od strony większego manekina) potwierdzono optymalny poziom bezpieczeństwa (8 pkt.).

Nowy SUV SsangYong został wyposażony w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Obecność na liście wyposażenia i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.

Ze względów technicznych wykluczono ustawienie środkowym miejscu kanapy bazy Maxi-Cosi EasyBase2 mocowanej za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa z fotelikiem CabrioFix. Pomimo to za przeprowadzone próby przyznano maksymalną liczbę 12 punktów.

Ochrona pieszych 33,1 pkt. (68 proc.)

Ochrona na wysokości zderzaka (czyli nóg osoby dorosłej) była na maksymalnym poziomie (6 pkt.). Prawie na całej szerokości przedniego pasa stwierdzono mniejsze lub większe zagrożenie dla miednicy pieszego (2,9 na 6 pkt.). Niewielka część środkowej część pokrywy silnika zapewnia optymalną ochronę głowy potrąconej osoby. Największe zagrożenie stanowi podszybie oraz słupki A (17,1 na 24 pkt.).

Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Za działanie systemu w tych sytuacjach przyznano 7 z 12 punktów. Specjaliści z Euro NCAP mieli uwagi do scenariusza z pieszym idącym za dnia przed samochodem, obu sytuacjach z pieszym w nocy oraz rowerzystą przejeżdżającym w dzień przez maską auta.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,7 pkt. (74 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP, nowy model SsangYong został wyposażony w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla obu miejsc (2,5 na 3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,6 na 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu LKAS (3,3 na 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach AEBS (2,4 na 3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

Specjaliści z Euro NCAP nie podali przyczyn obniżenia oceny o 0,6 pkt.