TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Toyota Yaris | 2020

Toyota Yaris

16-09-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

W tym roku organizacja Euro NCAP zaostrzyła kryteria swoich testów zderzeniowych. Pierwszym modelem samochodu, który został według nich oceniony jest nowa Toyota Yaris.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Toyota Yaris | 2020 | zderzenie czołowe

Przed kilkoma dniami w polskich salonach sprzedaży zadebiutowała czwarta generacja Toyoty Yaris. Auto dostępne jest w pięciu wersjach wyposażenia. Już w bazowej Active uwagę zwraca obecność dwóch nowych elementów.

To dwie centralne poduszki umieszczone pomiędzy przednimi fotelami. Ich zadaniem jest ochrona siedzących osób, przed wpadnięciem na siebie (przede wszystkim głowami) podczas uderzenia bocznego.

Drugi to asystent skrętu w lewo, który jest elementem autonomicznego systemu hamowania awaryjnego przed przeszkodą. Teraz rozszerzono go o wykrywanie ryzyka zderzenia podczas tego manewru z pojazdem nadjeżdżającym z naprzeciwka.

Wprowadzenie właśnie teraz tych dwóch elementów nie jest odosobnionym przypadkiem. Dziś to obowiązujący standard w nowych modelach wprowadzanych na rynek. Stąd też, zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, trafiają do procedury testów zderzeniowych Euro NCAP.

Do oceny Toyoty Yaris użyto także nowej bariery mobilnej (zmienionej po raz pierwszy od 1997 roku!). Służy ona do symulacji zderzenia czołowego z innym pojazdem. Zarówno bariera, jak i samochodów rozpędzane są do prędkości 50 km/h i uderzają w połowie szerokości maski. Pod tym kątem opracowywane są teraz strefy zgniotu.

Dla Toyoty Yaris to piąty test Euro NCAP. W pierwszym, w 2000 roku, otrzymała cztery gwiazdki. Należy przy tym zaznaczyć, że wówczas jeszcze żaden inny model nie mógł pochwalić się ich kompletem.

Kolejne testy wypadły w 2005, 2011, 2017 i obecny 2020. We wszystkich Yaris uzyskał pięć gwiazdek. Niemniej, z uwagi na ewoluujące procedury i zakres ocen, nie można ich ze sobą porównywać.

Czwarta generacja Toyoty Yaris została wyposażona między innymi w: osiem poduszek powietrznych (dwie czołowe, dwie boczne, dwie centralne i dwie kurtyny), wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu, a także system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą(z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz asystentem skrętu).

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Toyota Yaris | 2020 | centralne poduszki powietrzne

Ocena (2020):

Bezpieczeństwo dorosłych: 33 pkt. (86 proc.)

Podczas uderzenia przodem w barierę mobilną u kierowcy doszło do poważniejszych obrażeń klatki piersiowej i ud oraz lżejszych w dolnych częściach nóg. Natomiast u pasażera siedzącego obok jedynie do obrażeń (w tym samym stopniu) ud.

Przy uderzeniu w przód auta, największe zagrożenie stanowiły elementy umieszczone na osi komory silnika.

W trakcie uderzenia przodem auta w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej do kierującego) odnotowano niewielkie przeciążenia klatki piersiowej.

Od 2020 roku wszystkie powyższe elementy mają wspólną ocenę. W przypadku nowego Yarisa to 12 na 16 możliwych do uzyskania punktów.

Ochrona kierowcy podczas zderzenia bocznego i uderzenia auta w słup była na optymalnym poziomie. Przy nowej próbie uderzenia w bok auta od przeciwnej strony ochrona kierowcy była na zadowalającym poziomie (w pięciopunktowej skali).

Efektywność działania centralnych poduszek była na optymalnym poziomie.

Łącznie (tu podwyższono skalę ocen) przyznano 15 z 16 pkt.

Przy uderzeniu w tył Toyoty Yaris profile wszystkich zagłówków i foteli zapewniają podróżującym osobom optymalną ochronę kręgów szyjnych i głowy (maks. 4 pkt.).

Nowymi elementami w tym etapie testów jest dostępność: karty ratunkowej pojazdu, systemu eCall i hamulca pokolizyjnego (zapobiega bezwładnemu przesuwaniu się pojazdu po zderzeniu). Nowy Yaris otrzymał za to maksymalną liczbę dwóch punktów.

Bezpieczeństwo dzieci: 40 pkt. (81 proc.)

Do testów nowej Toyoty Yaris z manekinami 6- i 10-letniego dziecka użyto fotelika samochodowego Britax-Romer KidFix S i podkładki podwyższającej.

W trakcie zderzenia czołowego auta z barierą mobilną na mniejszym manekinie wykryto przeciążenia kręgów szyjnych i głowy, na większym jedynie kręgów szyjnych (15 z 16 pkt.).

Przy uderzeniu w bok auta (od strony większego manekina) uzyskano maksymalnych osiem punktów.

Testowany egzemplarz został wyposażony w dwie pary mocowań Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik poduszki powietrznej pasażera. Obecność na liście wyposażenia i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.

Ze względów konstrukcyjnych wykluczono z tych prób fotelik dziecięcy Maxi-Cosi CabrioFix montowany na środkowym miejscu kanapy z wykorzystaniem bazy EasyBase2 i samochodowego pasa bezpieczeństwa.

Poważne zastrzeżenia były do montażu dwóch fotelików Britax Romer z wykorzystaniem samochodowego pasa bezpieczeństwa. W przypadku modelu King II LS na środkowym miejscu kanapy, a KidFix XP na wszystkich miejscach kanapy.

W sumie w tej części testów Euro NCAP przyznano 10 z 12 punktów.

Ochrona pieszych i rowerzystów: 42,3 pkt. (78 proc.)

Ochrona nóg potrąconej osoby (na wysokości zderzaka) była na optymalnym poziomie (6 pkt.) Na poziomie miednicy największego zagrożenie stanowi środek przedniego pasa samochodu (5,6/6 pkt.). Z kolei na wysokości tułowia i głowy zagrożenie stanowią słupki A (18,7/24 pkt.).

Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrami cofania i skrętu w prawo.

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

W sumie Toyota Yaris otrzymała w tych zakresach 12,4 z 18 punktów (poprzednio maks. wynosił 12 pkt.). W rozbiciu na użytkowników drogi, za scenariusze z pieszym 6,8 z 9 pkt, a z rowerzystą 5,7 z 9 pkt.

Euro NCAP podało tylko, że w przypadku rowerzysty zastrzeżenia były do sytuacji przejazdu przed maską samochodu i wyjazdu zza przeszkody.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Toyota Yaris | 2020 | uderzenie w słup

Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 13,7 pkt. (85 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP czwarta generacja Toyoty Yaris została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (maksymalne 2 pkt.), układ monitorowania zmęczenia kierowcy (maks. 1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,4 na 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (4,8 z 6 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części. W pierwszym sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.

W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. I właśnie tylko ten oceniono poniżej maksimum.

Testowany model:

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic Force 116 KM e-CVT

wyniki testów Euro NCAP dotyczą wszystkich wersji nowej Toyoty Yaris