TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Volvo S60 i V60 | Grudzień 2018

Volvo S60 i V60

29-12-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Jeden samochód, a więc i te same wyniki, ale dla dwóch modeli - tak rozpisano wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP w przypadku nowego Volvo S60 i V60. Na ich wyposażeniu znalazła się aktywna maska silnika, która jednak nie zapewnia optymalnej ochrony potrąconej osobie.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Volvo S60 i V60 - uderzenie w przeszkodę odkształcalną

Z tymi modelami Volvo jest trochę zamieszania. S60 (sedan) doczekał się właśnie trzeciej odsłony, natomiast produkacja V60 (kombi) rozpoczęła się o wiele później i aktualnie jest to dopiero druga generacja. Z tego względu Euro NCAP rozgraniczyła podawane wyniki, chociaż w praktyce jest to ta sama konstrukcja, a w ostatnich testach brało udział tylko kombi. Oba otrzymały najwyższą notę Euro NCAP.

Sedan S60 został po raz pierwszy oceniony w 2001 roku, przyznano mu cztery gwiazdki. Kolejny sprawdzian miał miejsce dopiero w 2012 roku. Tym razem sprawdzono, debiutujące właśnie w ofercie Volvo, kombi V60 oraz wersję hybrydową. W obu przypadkach był już komplet pięciu gwiazdek.

W najnowszych testach Euro NCAP oceniono V60 z silnikiem wysokoprężnym 2.0 D4 Momentum (w polskim cenniku to drugi poziom wyposażenia). Na jego pokładzie znalazło się między innymi: sześć poduszek powietrznych (według cennika fabrycznie montowanych jest siedem!), wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix/i-Size na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystent utrzymania pasa ruchu (Lane Departure Warning), system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów (City Safety) oraz aktywna pokrywa maski silnika.

Bezpieczeństwo dorosłych 36,5 pkt. (96 proc.)

W próbie uderzenia przodem auta w przeszkodę odkształcalną doszło do obrażeń obu nóg kierowcy i lewej nogi pasażera (łącznie 7,3 z 8 punktów). Z kolei w trakcie uderzenia przodem w przeszkodę stałą u pasażera, który tym razem siedzi z tyłu po przekątnej do kierującego doszło do niewielkich obrażeń klatki piersiowej (7,6/8 pkt.).

Próby uderzenia w bok (od strony kierowcy) wykazały ochronę na optymalnym poziomie, przy uderzeniu w słup doszło jednak do niewielkich obrażeń klatki piersiowej (15,8/16 punktów).

Profile wszystkich miejsc i zagłówków także zapewniałą optymalną ochronę kręgów szyjnych (1,9/2 pkt.).

Od tego roku specjaliści z organizacji Euro NCAP oceniają działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Jednak warunkiem przyznania punktów w tej części testów jest odpowiednia ocena ochrony kręgów szyjnych na przednich miejscach. Za działanie w tym zakresie systemu autonomicznego hamowania w mieście przyznano maksymalną liczbę 4 punktów.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Volvo S60 i V60 - uderzenie w bok

Bezpieczeństwo dzieci 41,2 pkt. (84 proc.)

Do testów z manekinami 6-letniego i 10-letniego dziecka przeznaczono firmowe foteliki Volvo. Ich producentem jest Britax-Romer, stąd mniejszy manekin siedział w foteliku KidFix, zaś starszy na podkładce podwyższającej, z elastycznymi plecami i zagłówkiem. Elementy te zdjęto jednak w testach Euro NCAP.

W teście uderzenia przodem Volvo V60 w przeszkodę odkształcalną i przy uderzeniu w bok auta (od strony starszego dziecka) uzyskano maksymalne oceny 16 i 8 punktów.

Nowe S60 i V60 zostały wyposażone w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy (dodatkowe na siedzeniu pasażera jest to opcja) oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 6 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.

Ze względów konstrukcyjnych zrezygnowano z montażu - za pomocą pasa bezpieczeństwa - Maxi-Cosi EasyBase2 z fotelikiem CabrioFix na środku kanapy. Były także zastrzeżenia do sposobu montażu na tym miejscu - także z wykorzystaniem pasa bezpieczeństwa - fotelików Maxi-Cosi CabrioFix, Britax-Romer King II LS i Britax-Romer KidFix XP.

Pozostałe próby zostały zaliczone bez uwag (11,3 z 12 punktów).

Ochrona pieszych 35,7 pkt. (74 proc.)

Ochrona na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) była na optymalnym poziomie (6 pkt.), większe zagrożenie (na wysokości miednicy) stanowi środkowy pas (3,2/6 pkt.). Powierzchnia maski silnika stanowi dobrą ochronę, ale już podszybie i słupki C mogą spowodować skrajnie niebezpieczne obrażenia głowy (17,7/24 pkt.). To wbrew zakładanym efektom, bowiem seryjnie montowana aktywna pokrywa maski w chwili potrącenia pieszego unosi się do góry, tworząc w ten sposób poduszkę powietrzną, która ma chronić ciało przed uderzeniem w twarde elementy silnika.

Od tego roku organizacja Euro NCAP rozszerzyła zakres ocen autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

W tym zakresie działanie fabrycznego systemu City Safety oceniono na 8,9 z 12 punktów. Próby, do których były poważniejsze zastrzeżenia to przejście pieszego przed maską samochodu w warunkach nocnych oraz obie sytuacje z udziałem rowerzysty.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 10 pkt. (76 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest obecnie przez Euro NCAP nowe Volvo S60 i V60 zostało wyposażone w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5/3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu LDW (2,3/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,8/3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

TESTY | Volvo V60 II Polestar

TESTY - Volvo V60 II Polestar - przód samochodu

Pierwsze wrażenia
To Volvo do złudzenia...

TESTY - Volvo V60 II Polestar - wyłącznik poduszki powietrznej pasażera

Wyposażenie samochodu
Dziecko w Volvo V60 II

TESTY - Volvo V60 II Polestar - próby z fotelikami dziecięcymi Maxi-Cosi, Britax-Romer i Recaro

Dziecko w Volvo V60 II
Foteliki i wózki