Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Dziecko w Toyocie Yaris III - foteliki i wózki
TESTY | Dziecko w Toyocie Yaris III - wyposażenie samochodu
TESTY | Miejski hit Toyoty z napędem hybrydowym | Toyota Yaris III
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
TESTY EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Volvo XC40 | Lipiec 2018


Volvo XC40

27-07-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Od tego roku organizacja Euro NCAP zaostrzyła kryteria ocen w swoich testach zderzeniowych. Do lipca poznaliśmy wyniki tylko trzech modeli samochodów, wśród nich crossover Volvo XC40 - jak na europejski Samochód Roku 2018 przystało - wypadł najlepiej.

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Volvo XC40 | Lipiec 2018

Zgodnie z numeracją XC40 jest najmniejszym klonem drugich generacji XC60 i XC90. I tak jak one osiągnęła w testach zderzeniowych Euro NCAP maksymalną ocenę pięciu gwiazdek. Zresztą wszystkie najnowsze modele Volvo, włączając S90 i V90, otrzymały bardzo wysokie noty w poszczególnych kategoriach.

Polska premiera Volvo XC40 miała miejsce jesienią 2017 roku. Kilka miesięcy później, w przeddzień otwarcia Salonu Samochodowego w Genewie, model ten otrzymał prestiżowy tytuł Car of the Year 2018. W ostatnim czasie mieliśmy okazję jego przetestowania - nasze wrażenia z jazdy i opinie dotyczące montażu fotelików dziecięcych zaprezentujemy w pierwszej połowie sierpnia.

Najmniejszy crossover Volvo testowany był w wersji Momentum, w polskim cenniku to drugi, po XC40, poziom wyposażenia. Na jego pokładzie znajdziemy m.in. siedem poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (Lane Keeping Aid), tempomat z ogranicznikiem prędkości oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości oraz z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów (City Safe).

Bezpieczeństwo dorosłych 37,2 pkt. (97 proc.)

Podczas uderzenia przodem XC40 w przeszkodę odkształcalną ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie, natomiast u pasażera odnotowano obrażenia lewej nogi, co jednak nie miało wpływu na końcową ocenę - maksymalne 8 punktów. W teście uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą, ochrona kierowcy również była na optymalnym pozioemie, jednak u pasażera (który tym razem siedzi na kanapie po przekątnej do kierującego) odnotowano większe obrażenia klatki piersiowej (7,4/8 pkt.).

Zarówno podczas zderzenia bocznego, jak i uderzenia w słup, ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie (16/16 pkt.).

Profile wszystkich miejsc oraz zagłówków zapewniły niemal pełną ochronę kręgów szyjnych (1,8/2 pkt.).

Od tego roku specjaliści z organizacji Euro NCAP oceniają działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Jednak warunkiem przyznania punktów w tej części testów jest odpowiednia ocena ochrony kręgów szyjnych na przednich miejscach. Działający w tym zakresie system City Safety otrzymał maksymalną notę 4 punktów.

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Volvo XC40 | Lipiec 2018

Bezpieczeństwo dzieci 43 pkt. (87 proc.)

Według specyfikacji udostępnionej przez Euro NCAP do testów z fotelikami dziecięcymi wybrano modele firmowane logo Volvo. Dla manekina 6-letniego dziecka był to fotelik 15-36 kg (produkcji Britax-Romer), zaś dla manekina 10-letniego dziecka podwyższenie siedziska. W polskim cenniku Volvo jest to lekka konstrukcja, w którym siedzisko zintegrowano z plecami, zagłówkiem i prowadnicą pasa barkowego. Jednak na załączonym filmie dokładnie widać, że w testach Euro NCAP użyto tylko podkładki podwyższającej, której nie ma w ofercie akcesoriów Volvo.

Poziom ochrony dzieci zarówno podczas zderzenia czołowego (w przeszkodę odkształcalną), jak i uderzenia bocznego (od strony większego manekina), oceniono maksymalną liczbą - odpowiednio - 16 i 8 punktów.

Volvo XC40 zostało wyposażone w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy. Wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera jest standardem. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 7 z 12 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. Ze względów konstrukcyjnych zrezygnowano z próby montażu (pasem bezpieczeństwa) na środkowym miejscu kanapy XC40 bazy Maxi-Cosi EasyBase 2. Stąd końcowa ocena 11 z 12 do zdobycia punktów.

Ochrona pieszych 34,5 pkt. (71 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) oceniono maksymalną liczbą 6 punktów, ochronę na wysokości przedniego pasa (miednicy) na 3,1 z 6 pkt. (duże zagrożenie także stanowią powierzchnie reflektorów), zaś ochronę na wysokości maski (głowy) na 17,1 z 24 pkt (największym zagrożeniem są słupki A).

Kolejną tegoroczną zmianą w testach zderzeniowych Euro NCAP jest rozszerzona ocena autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

W Volvo XC40 standardem w każdej wersji wyposażenia (także na polskim rynku) jest City Safety. Obejmuje on zakres ochrony przed najechaniem na tył poprzedzającego pojazdu, kolizji w ruchu poprzecznym (skrzyżowania), a także potrącenia pieszego lub rowerzysty. System ten funkcjonuje także po zapadnięciu zmroku. Jego działanie oceniono na 8,3 z 12 punktów.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 10 pkt. (76 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają obecnie specjaliści z Euro NCAP, testowany egzemplarz Volvo XC40 wyposażony był w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5/3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2,3/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,7/3 pkt.). W specyfikacji samochodu kryje się on pod nieco mylącą nazwą City Safety.

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

Polecamy
WYDARZENIA | Car of the Year 2018 - Volvo XC40 World Car of the Year 2018 | Volvo XC60

Do czterech razy sztuka

Geny bezpieczeństwa w nowym Volvo XC60

Dziecko w Volvo XC90
- foteliki i wózki

 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry