portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 

Wyniki test�w zderzeniowych Euro NCAP | Kia Stonic | Grudzie� 2017


Kia Stonic

29-01-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Przypadek Kii Stonic pokazuje dwa wa�ne aspekty test�w zderzeniowych Euro NCAP. Po pierwsze z uwagi na niemal identyczne konstrukcje z Rio mo�na by�o awansem przepisa� uzyskane wyniki, po drugie dzi�ki zastosowaniu opcjonalnego pakietu bezpiecze�stwa ocena ko�cowa z trzech gwiazdek wzros�a do pi�ciu.




Testy zderzeniowe Euro NCAP Kia Rio (Stonic) zderzenie czo�owe w przeszkod� sta��

Na bazie modelu Rio powsta� crossover Stonic. Podobie�stwa pomi�dzy nimi jest tak du�e, �e specjali�ci z Euro NCAP bez przeszk�d przypisali temu drugiemu (grudzie� 2017) wyniki test�w zderzeniowych tego pierwszego (wrzesie� 2017). St�d to nie pomy�ka i zar�wno na zdj�ciach, jak i na filmie widzimy Rio. W obu przypadkach mamy te� podw�jne oceny dla modelu ze standardowym wyposa�eniem (trzy gwiazdki), jak i egzemplarza wzbogaconego o systemy podnosz�ce bezpiecze�stwo (5 gwiazdek).

Crossover Kia Stonic zadebiutowa� w Europie podczas ubieg�orocznego salonu samochodowego we Frankfurcie. Auto dost�pne jest ju��w polskich salonach sprzeda�y. Z cennika pobrali�my wi�c informacje dotycz�ce opcjonalnego wyposa�enia pod k�tem bezpiecze�stwa. Jest to bardzo rozbudowany pakiet Kia Advanced Driving Assistance, za kt�ry w zale�no�ci od wersji wyposa�enia (M, L i XL) dop�aci� trzeba 2500 lub 4000 z�otych. Z jego zawarto�ci ocenie Euro NCAP poddawane jest dzia�anie Kia Brake Assist, czyli systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w pe�nym zakresie pr�dko�ci z funkcj� wykrywania obecno�ci pieszych, Kia Lane Departure Warning System, czyli asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu oraz tempomatu z ogranicznikiem pr�dko�ci*.

W pakiecie tym otrzymamy dodatkowo Kia High Beam Assist (automatyczna funkcja zmiany �wiate��drogowych na mijania), Kia Driver Attention Alert (funkcja wykrywania zm�czenia u kierowcy), zestaw zegar�w LCD o przek�tej 3,5 cala na desce rozdzielczej oraz Kia Blind Spot Detection (system monitorowania martwego pola w lusterkach zewn�trznych). Ten ostatni element wyst�puje tylko w topowej wersji XL, st�d wy�sza o 1500 z�otych dop�ata.

Testowany egzemplarz Kia Rio (Stonic) wyposa�ony by� w sze�� poduszek powietrznych, pirotechniczne napinacze pas�w bezpiecze�stwa z ogranicznikiem napi�cia dla wszystkich miejsc (w polskim cenniku wyszczeg�lniono tylko przednie), sygnalizacj� niezapi�tych pas�w dla wszystkich miejsc, wy��cznik poduszki powietrznej pasa�era oraz mocowania Isofix (standard i-Size) na skrajnych miejscach kanapy. W drugim wariancie Rio (Stonic) otrzyma� na wyposa�eniu wspomniane elementy z pakietu Kia Advanced Driving Assistance.

* W testach Euro NCAP nie by�o tempomatu z ogranicznikiem pr�dko�ci, pomimo, �e ten znajduje si� w pakiecie Kia Advanced Driving Assistance.

Testy zderzeniowe Euro NCAP Kia Rio (Stonic)  po uderzeniu bocznym

Bezpiecze�stwo doros�ych 32,5 pkt. (85 proc.)/35,5 pkt. (93 proc.)

Podczas uderzenia przodem w przeszkod� odkszta�caln� u kierowcy odnotowano obra�enia g�owy, klatki piersiowej i dolnych partii n�g, natomiast u pasa�era jedynie obra�enia lewej nogi (w sumie przyznano 6,8 z 8 pkt.). W te�cie uderzenia ca�� szeroko�ci� w przeszkod� sta�� u kierowcy i pasa�era (kt�ry siedzi po przek�tnej na kanapie) stwierdzono obra�enia klatki piersiowej (7,6/8 pkt.).

Podczas zderzenia bocznego (od strony kierowcy) i uderzenia w s�up ochrona by�a na optymalnym poziomie (16/16 pkt.).

Profile przednich foteli i zag��wk�w w optymalny spos�b chroni�y kr�gi szyjne, w mniejszym stopniu zag��wki miejsc na kanapie (2/3 pkt.).

Wszystkie powy�sze wyniki uzyskano podczas test�w z egzemplarzami Kia Rio w standardowym wyposa�eniu. Dodanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego z pakietu Kia Advanced Driving Assistance podnios�o ko�cow� ocen� o trzy punkty.

Bezpiecze�stwo dzieci 41,2 pkt. (84 proc.)/41,2 pkt. (84 proc.)

Do test�w z fotelikami dzieci�cymi wybrano Britax-Romer KidFix z nak�adk� XP (6-letnie dziecko) i podk�adk� podwy�szaj�cej Graco Junior (manekin 10-letniego dziecka).

Podczas zderzenia czo�owego (w przeszkod� odkszta�caln�) u m�odszego dziecka dosz�o do przeci��e� klatki piersiowej, za� u starszego do przeci��en kr�g�w szyjnych (14,4/16 pkt.). Poziom ochrony podczas uderzenia bocznego (od strony wi�kszego manekina) oceniono na optymalnym poziomie (8 pkt.).

Kia Rio (Stonic) zosta�a wyposa�ona w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wy��cznik przedniej poduszki powietrznej pasa�era. Funkcjonowanie tych element�w oceniono na 7 z 13 punkt�w.

Organizacja Euro NCAP ocenia r�wnie� jako�� monta�u wybranych przez siebie 11 modeli fotelik�w dzieci�cych. W zale�no�ci od konstrukcji mog� by� mocowane za pomoc� pasa bezpiecze�stwa osoby doros�ej lub systemu Isofix. W tej cz�ci test�w uzyskano 11,8 z 12 pkt.

Ze wzgl�d�w konstrukcyjnych wykluczono pr�by z monta�em fotelika:
- Maxi-Cosi CabrioFix na EasyBase 2 (za pomoc� pasa bezpiecze�stwa na �rodkowym miejscu kanapy, ty�em do kierunku jazdy).

Stwierdzono powa�ne problemy podczas monta�u fotelika:
- Britax-Romer KidFix XP (za pomoc� pasa bezpiecze�stwa na �rodkowym miejscu kanapy, przodem do kierunku jazdy).


Ochrona pieszych 26 pkt. (62 proc.)/29,8 pkt. (71 proc.)

Za ochron� na wysoko�ci zderzaka (n�g osoby doros�ej) i przedniego pasa (miednicy) przyznano maksymalne noty po 6 punkt�w. Ochron� na powierzchni maski silnika (g�owy) oceniono na 14 z 24 pkt (najwi�ksze zagro�enie stanowi� s�upki A).

I zn�w obecno�� opcjonalnego systemu autonomicznego hamowania z funkcj� wykrywania obecno�ci pieszych podnios�o noty w tej kategorii o 3,8 punkt�w.

Elementy podnosz�ce bezpiecze�stwo 3 pkt. (25 proc.)/7,1 pkt. (59 proc.)

Z element�w podnosz�cych bezpiecze�stwo, kt�rych dzia�anie oceniaj� obecnie specjali�ci z Euro NCAP, standardowa wersja Kia Rio (Stonic) zosta�a wyposa�ona�w sygnalizacj� niezapi�tych pas�w bezpiecze�stwa dla wszystkich miejsc (3/3 pkt.). Ocena element�w z pakietu Kia Advanced Driving Assistance, czyli systemu autonomicznego hamowania przy wy�szych pr�dko�ciach (2,6/3 pkt.) i asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (1,5/3 pkt.) podnios�a ostateczn� punktacj� do granicy pozwalaj�cej na przyznanie ostatecznej noty pi�ciu gwiazdek.

 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry