Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Pierwsze wrażenia - Kompakt w modnej szacie | Citroen C4 Cactus
SALON SAMOCHODOWY | Przedpremierowo - nowa Mazda 3 już w Polsce!
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | BMW X5 | Grudzień 2018
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Kia Stonic | Grudzień 2017


Kia Stonic

29-01-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Przypadek Kii Stonic pokazuje dwa ważne aspekty testów zderzeniowych Euro NCAP. Po pierwsze z uwagi na niemal identyczne konstrukcje z Rio można było awansem przepisać uzyskane wyniki, po drugie dzięki zastosowaniu opcjonalnego pakietu bezpieczeństwa ocena końcowa z trzech gwiazdek wzrosła do pięciu.




Testy zderzeniowe Euro NCAP Kia Rio (Stonic) zderzenie czołowe w przeszkodę stałą

Na bazie modelu Rio powstał crossover Stonic. Podobieństwa pomiędzy nimi jest tak duże, że specjaliści z Euro NCAP bez przeszkód przypisali temu drugiemu (grudzień 2017) wyniki testów zderzeniowych tego pierwszego (wrzesień 2017). Stąd to nie pomyłka i zarówno na zdjęciach, jak i na filmie widzimy Rio. W obu przypadkach mamy też podwójne oceny dla modelu ze standardowym wyposażeniem (trzy gwiazdki), jak i egzemplarza wzbogaconego o systemy podnoszące bezpieczeństwo (5 gwiazdek).

Crossover Kia Stonic zadebiutował w Europie podczas ubiegłorocznego salonu samochodowego we Frankfurcie. Auto dostępne jest już w polskich salonach sprzedaży. Z cennika pobraliśmy więc informacje dotyczące opcjonalnego wyposażenia pod kątem bezpieczeństwa. Jest to bardzo rozbudowany pakiet Kia Advanced Driving Assistance, za który w zależności od wersji wyposażenia (M, L i XL) dopłacić trzeba 2500 lub 4000 złotych. Z jego zawartości ocenie Euro NCAP poddawane jest działanie Kia Brake Assist, czyli systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania obecności pieszych, Kia Lane Departure Warning System, czyli asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu oraz tempomatu z ogranicznikiem prędkości*.

W pakiecie tym otrzymamy dodatkowo Kia High Beam Assist (automatyczna funkcja zmiany świateł drogowych na mijania), Kia Driver Attention Alert (funkcja wykrywania zmęczenia u kierowcy), zestaw zegarów LCD o przekątej 3,5 cala na desce rozdzielczej oraz Kia Blind Spot Detection (system monitorowania martwego pola w lusterkach zewnętrznych). Ten ostatni element występuje tylko w topowej wersji XL, stąd wyższa o 1500 złotych dopłata.

Testowany egzemplarz Kia Rio (Stonic) wyposażony był w sześć poduszek powietrznych, pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa z ogranicznikiem napięcia dla wszystkich miejsc (w polskim cenniku wyszczególniono tylko przednie), sygnalizację niezapiętych pasów dla wszystkich miejsc, wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz mocowania Isofix (standard i-Size) na skrajnych miejscach kanapy. W drugim wariancie Rio (Stonic) otrzymał na wyposażeniu wspomniane elementy z pakietu Kia Advanced Driving Assistance.

* W testach Euro NCAP nie było tempomatu z ogranicznikiem prędkości, pomimo, że ten znajduje się w pakiecie Kia Advanced Driving Assistance.

Testy zderzeniowe Euro NCAP Kia Rio (Stonic)  po uderzeniu bocznym

Bezpieczeństwo dorosłych 32,5 pkt. (85 proc.)/35,5 pkt. (93 proc.)

Podczas uderzenia przodem w przeszkodę odkształcalną u kierowcy odnotowano obrażenia głowy, klatki piersiowej i dolnych partii nóg, natomiast u pasażera jedynie obrażenia lewej nogi (w sumie przyznano 6,8 z 8 pkt.). W teście uderzenia całą szerokością w przeszkodę stałą u kierowcy i pasażera (który siedzi po przekątnej na kanapie) stwierdzono obrażenia klatki piersiowej (7,6/8 pkt.).

Podczas zderzenia bocznego (od strony kierowcy) i uderzenia w słup ochrona była na optymalnym poziomie (16/16 pkt.).

Profile przednich foteli i zagłówków w optymalny sposób chroniły kręgi szyjne, w mniejszym stopniu zagłówki miejsc na kanapie (2/3 pkt.).

Wszystkie powyższe wyniki uzyskano podczas testów z egzemplarzami Kia Rio w standardowym wyposażeniu. Dodanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego z pakietu Kia Advanced Driving Assistance podniosło końcową ocenę o trzy punkty.

Bezpieczeństwo dzieci 41,2 pkt. (84 proc.)/41,2 pkt. (84 proc.)

Do testów z fotelikami dziecięcymi wybrano Britax-Romer KidFix z nakładką XP (6-letnie dziecko) i podkładkę podwyższającej Graco Junior (manekin 10-letniego dziecka).

Podczas zderzenia czołowego (w przeszkodę odkształcalną) u młodszego dziecka doszło do przeciążeń klatki piersiowej, zaś u starszego do przeciążen kręgów szyjnych (14,4/16 pkt.). Poziom ochrony podczas uderzenia bocznego (od strony większego manekina) oceniono na optymalnym poziomie (8 pkt.).

Kia Rio (Stonic) została wyposażona w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Funkcjonowanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Organizacja Euro NCAP ocenia również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. W tej części testów uzyskano 11,8 z 12 pkt.

Ze względów konstrukcyjnych wykluczono próby z montażem fotelika:
- Maxi-Cosi CabrioFix na EasyBase 2 (za pomocą pasa bezpieczeństwa na środkowym miejscu kanapy, tyłem do kierunku jazdy).

Stwierdzono poważne problemy podczas montażu fotelika:
- Britax-Romer KidFix XP (za pomocą pasa bezpieczeństwa na środkowym miejscu kanapy, przodem do kierunku jazdy).


Ochrona pieszych 26 pkt. (62 proc.)/29,8 pkt. (71 proc.)

Za ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) i przedniego pasa (miednicy) przyznano maksymalne noty po 6 punktów. Ochronę na powierzchni maski silnika (głowy) oceniono na 14 z 24 pkt (największe zagrożenie stanowią słupki A).

I znów obecność opcjonalnego systemu autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania obecności pieszych podniosło noty w tej kategorii o 3,8 punktów.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 3 pkt. (25 proc.)/7,1 pkt. (59 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają obecnie specjaliści z Euro NCAP, standardowa wersja Kia Rio (Stonic) została wyposażona w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (3/3 pkt.). Ocena elementów z pakietu Kia Advanced Driving Assistance, czyli systemu autonomicznego hamowania przy wyższych prędkościach (2,6/3 pkt.) i asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (1,5/3 pkt.) podniosła ostateczną punktację do granicy pozwalającej na przyznanie ostatecznej noty pięciu gwiazdek.

 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry