Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Nowe oceny ADAC fotelików dziecięcych
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Wyniki testów zderzeniowych EuroNCAP | Audi A4 | Listopad 2015

Audi A4
07-11-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP

W trzech ostatnich testach EuroNCAP Audi A4 zdobywa komplet 5 gwiazdek. Nowy model wyposażono w liczne elementy podnoszące bezpieczeństwo, jednak większość z nich nie jest jeszcze branych pod uwagę.



A4 to najczęściej oceniany przez specjalistów z EuroNCAP model Audi. W sumie, od 1997 roku, uczestniczył w nich pięciokrotnie. Za trzecim podejściem otrzymał maksymalny wynik 5 gwiazdek i tak pozostaje do dziś. Obecnie, choć przez zmieniające się co rok kryteria ocen poszczególnych testów nie można porównywać, osiągnął wysokie noty we wszystkich kategoriach.

Nowe Audi A4 zadebiutowało we wrześniu na salonie samochodowym we Frankfurcie. Do testów wybrano model w nadwoziu sedan (Avant) z silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI i dwoma systemami wyróżnionymi już tytułem Advanced Rewards. Pierwszy z nich to Pre-sense Basic - w przypadku wykrycia prawdopodobieństwa kolizji automatycznie uaktywniają się napinacze pasów bezpieczeństwa, domykane są boczne szyby i szyberdach i zapalają się światła awaryjne (wyróżnienie to obowiązuje także Audi A3, A3 Sportback e-tron oraz Q7). Drugi to Secondary Collision Brake Assist (hamulec multikolizyjny) zapobiegający niekontrolowanemu przemieszczaniu się pojazdu po wypadku (ta nagroda przypadła także Audi A3, A3 Sportback e-tron, TT i Q7).

Ponadto na jego pokładzie znalazło się m.in. 6 poduszek powietrznych (przednie pasażera z możliwością dezaktywacji), sygnalizacja niezapiętych pasów dla wszystkich miejsc, wszystkie pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem, mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy, ESP, systemy ograniczające skutki kolizji przy niskich i wysokich prędkościach, ogranicznik prędkości oraz aktywna maska silnika.



Bezpieczeństwo dorosłych 34,5 pkt. (90 proc.)

Podczas uderzenia przodem auta w przeszkodę odkształcalną istnieje duże ryzyko na odniesienie poważniejszych obrażeń nóg i klatki piersiowej zarówno kierowcy, jak i pasażera (w sumie 7,1 na 8 pkt). Podobna sytuacja miała miejsce podczas próby uderzenia w przeszkodę stałą, z tym, że ocena odnosi się do pasażera siedzącego na kanapie (7 na 8 pkt.).

Optymalny poziom ochrony uzyskano podczas uderzenia w bok auta. Z kolei przy próbie uderzenia w drzewo na potencjalne obrażenia narażona jest klatka piersiowa kierowcy (łączna nota 15 na 16 pkt.).

Dobrą ochronę kręgów szyjnych przy uderzeniu w tył auta zapewniają zagłówki wszystkich foteli (2,4 na 3 pkt). Wysoko oceniono działanie systemu ograniczającego skutki kolizji przy niskich prędkościach (3 pkt.).

Bezpieczeństwo dzieci 43 pkt. (87 proc.)

Do oceny bezpieczeństwa dzieci wybrano fotelik włoskiej firmy FairGo (w salonach sprzedaży oferowane są z logo Audi). W obu przypadkach użyto tego samego modelu G0/1, montowanego tyłem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix (wersja RWF). Poziom ochrony 18-miesięcznego i 3-letniego dziecka oceniono tak samo, po 12 punktów.

Nowe Audi A4 wyposażone zostało w mocowania Isofix z górnym punktem kotwiczenia (top-tether) na skrajnych miejscach kanapy. Jej kształt wyprofilowano według standardu i-size. Opcjonalnie mocowania Isofix można zamontować na fotelu pasażera. Oceniono również działanie wyłącznika poduszek powietrznych pasażera i towarzyszące mu ostrzeżenia oraz instrukcję obsługi. Za wszystkie te elementy przyznano 7 na 12 punktów.

Specjaliści z EuroNCAP nie mieli żadnych zastrzeżeń przy montażu wybranych przez siebie 9 modeli fotelików dziecięcych (12 pkt.).

Ochrona pieszych 27,4 pkt. (75 proc.)

Nowe Audi A4 wyposażono w aktywną maskę silnika, która unosi się w chwili potrącenia pieszego. W ten sposób chroni się jego głowę przed uderzeniem w twarde elementy znajdujące się w komorze silnika - co też potwierdziły testy EuroNCAP. Jednak już podszybie i przednie słupki stwarzają duże zagrożenie dla głowy pieszego (w sumie przyznano 16,6 na 24 pkt.).

Optymalną ochronę na wysokości miednicy (5,5 na 6 pkt.) zapewniają jedynie środkowe obszary przedniego pasa. W przypadku zderzaka jest ich jeszcze mniej (ochrona nóg 5,3 na 6 pkt.). Pozostałe fragmenty oceniono niżej.

Audi wyposażony był w system rozpoznawania pieszych, którego działanie nie podlega jeszcze ocenie EuroNCAP. Prawdopodobnie będzie on uwzględniany od przyszłego roku.



Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,9 pkt. (75 proc.)

Audi A4 wyposażone było w ogranicznik prędkości (jego działanie oceniono na 1,3 na 3 pkt.), system ESP (3 pkt.), sygnalizację niezapiętych pasów (3 pkt.) oraz system zapobiegający kolizjom przy większych prędkościach z funkcją automatycznego hamowania (2,5 na 3 pkt.). Do zdobycia kompletu 13 punktów zabrakło też asystenta utrzymania pasa ruchu (jest to opcja niezastosowana w testowanym modelu).
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry