Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
NOWE NA STRONIE:
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Punto... | Grudzień 2017
BEZPIECZEŃSTWO DZIECKA | Trzeci fotelik Britax-Romer zgodny z i-Size | Foteliki samochodowe
SALON SAMOCHODOWY | Wrażenia z jazdy - Nareszcie! | SEAT Ibiza V FR
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
POLECAMY
Dekada BRD 2011-2020
PATRONUJEMY
Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"
SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport



 

 


 
Wyniki testów zderzeniowych EuroNCAP | Fiat Doblo | Kwiecień 2017

Fiat Doblo
26-04-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP

Fiat Doblo to przede wszystkim mały samochód dostawczy, na bazie którego powstała wersja osobowa. Jak pokazuje historia testów EuroNCAP większość takich konstrukcji nie osiąga najwyższych ocen za bezpieczeństwo, które w tym przypadku zostały obniżone za problemy z montażem fotelików dziecięcych.





Fiat Doblo zadebiutował na rynku w 2000 roku, zaś jego druga generacja miała swoją premierę dekadę później. Ostatnie znaczące zmiany w wyglądzie i wyposażeniu model ten przeszedł w 2015 roku. I to właśnie ten, w wersji osobowej, poddany został teraz ocenie w testach EuroNCAP. Uzyskany wynik 3 gwiazdek, identyczny jest jak z tym z 2004 roku, ale z uwagi na zmieniające się w międzyczasie kryteria ocen nie można ich ze sobą porównywać.

Według nowego regulaminu EuroNCAP do testu mogą stanąć dwa egzemplarze. Jeden z wyposażeniem standardowym (jednolitym dla wszystkich krajów Unii Europejskiej), a gdy nie będzie w nim wymaganych bądź zalecanych systemów bezpieczeństwa w drugim egzemplarzu mogą być zamontowane jako opcja. W przypadku Fiata Doblo było to wyposażenie standardowe przypisane do wersji Easy, które obejmuje m.in. 6 poduszek powietrznych (jednak w specyfikacji dostępnej na stronie fiat.pl producent nie wyszczególnia kurtyn), przednie i tylne pasy bezpieczeństwa z ogranicznikiem napięcia, przednie pasy bezpieczeństwa z napinaczami, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix na skrajnych miejscach w II-rzędzie oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera.


Bezpieczeństwo dorosłych 28,9 pkt. (75 proc.)

Podczas uderzenia przodem Fiata Doblo w przeszkodę odkształcalną na manekinie kierowcy stwierdzono obrażenia głowy (która przez niedostateczne napełnienie się poduszki powietrznej uderzyła w koło kierownicy), klatki piersiowej oraz dolnych partii nóg, z kolei na manekinie pasażera siedzącego obok obrażenia nóg w tym samym stopniu i cięższe na wysokości klatki piersiowej (za co przyznano 6,1 z 8 pkt). Natomiast podczas próby uderzenia całą szerokością Doblo w przeszkodę stałą na manekinie kierowcy stwierdzono cięższe obrażenia klatki piersiowej, zaś na manekinie pasażera (który w tej próbie siedzi na kanapie po przekątnej stronie do kierowcy) również klatki piersiowej, ale w stopniu skrajnie niebezpiecznym dla życia. Powodem takiej oceny było niewłaściwe zadziałanie ogranicznika napięcia pasa bezpieczeństwa (5,8 na 8 pkt.).

W przypadku uderzenia w bok Fiata Doblo oraz po uderzeniu auta w słup stwierdzono ochronę manekina kierowcy na optymalnym poziomie (16 z 16 pkt.). Za poziom ochrony kręgów szyjnych przez zagłówki na przednich i tylnych miejscach przyznano 1 z 3 pkt.

Na wyposażeniu Fiata Doblo nie ma systemu AEB, którego zadaniem jes minimalizowanie skutków, poprzez ostrzeganie bądź automatyczne hamowanie, podczas jazdy w mieście (0 z 3 pkt).

Bezpieczeństwo dzieci 22,9 pkt. (46 proc.)

W przypadku Fiata Doblo wykorzystano fotelik Britax-Romer KidFix z nakładką XP (dla manekina 6-letniego dziecka) i podkładkę podwyższającą Graco Booster (dla manekina 10-letniego dziecka). Podczas testu zderzenia czołowego (w przeszkodę odkształcalną) stwierdzono niebezpiecznie duże przeciążenia klatki piersiowej u młodszego dziecka i w mniejszym stopniu u starszego i dodatkowo skrajnie niebezpiecznie siły działające na kręgi szyjne (10,4 z 16 pkt). Przy uderzeniu bocznym (od strony większego manekina) ochrona obojga dzieci była na optymalnym poziomie (8 z 8 pkt).

Testowany Fiat Doblo został wyposażony w mocowania Isofix tylko na skrajnych miejscach kanapy (także przy konfiguracji opcjonalnego trzeciego rzędu siedzeń), brakuje też standardu i-Size. Specjaliści z EuroNCAP mieli uwagi co do czytelności aktualnego statusu przedniej poduszki powietrznej pasażera (2 z 13 pkt).

EuroNCAP ocenia też jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być one mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. W sumie przyznano tylko 2,5 z 12 punktów.

Stwierdzono poważne problemy przy próbie montażu (z użyciem pasa bezpieczeństwa):
- Maxi-Cosi CabroFix (przedni fotel pasażera),
- Maxi-Cosi CabrioFix z opcjonalną bazą EasyBase2 (przedni fotel pasażera),
- Britax-Romer King II LS (oba miejsca w III-rzędzie),
- Britax-Romer KidFix XP (oba miejsca w III-rzędzie).

Stwierdzono problemy przy próbie montażu (z systemem Isofix):
- Maxi-Cosi CabrioFix z opcjonalną bazą FamilyFix (lewe i prawe miejsce w II-rzędzie),
- BeSafe iZi Kid X4 (lewe i prawe miejsce w II-rzędzie),
- Britax-Romer Duo Plus (lewe i prawe miejsce w II-rzędzie),
- Britax-Romer KidFix XP (lewe i prawe miejsce w II-rzędzie).

Stwierdzono problemy przy próbie montażu (z użyciem pasa bezpieczeństwa):
- Maxi-Cosi CabrioFix EasyBase2 (środkowe miejsce w II-rzędzie).

Zaniechano też montażu fotelików spełniających standard i-Size:
- Maxi-Cosi 2WayPearl z bazą 2WayFix,
- BeSafe iZi Kid X2.

Dla porządku pozytywne wyniki przyznano (wszystkie mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa):
- Maxi-Cosi CabrioFix (lewe, środkowe i prawe miejsce w II-rzędzie),
- Maxi-Cosi CabrioFix EasyBase2 (lewe i prawe miejsce w II-rzędzie),
- Britax-Romer King II LS (przedni fotel pasażera, lewe, środkowe i prawe miejsce w II-rzędzie),
- Britax-Romer KidFix XP (przedni fotel pasażera, lewe, środkowe i prawe miejsce w II-rzędzie).



Ochrona pieszych 24,0 pkt. (57 proc.)

Konstrukcja przodu Fiata Doblo oceniona została również pod kątem ochrony potrącenie pieszego. Na wysokości zderzaka (nóg) przyznano 5,6 z 6 pkt., na wysokości krawędzi maski (miednicy) 5,5 z 6 pkt. (duże zagrożenie stanowią niewielkie fragmenty nad reflektorami), zaś na powierzchni pokrywy silnika (głowy) 12,9 z 24 pkt (tu z kolei największe zagrożenie stwarza podszybie i słupki A).

Z uwagi na brak wspomnianego już systemu AEB, który coraz częściej zawiera funkcję wykrywania pieszego z możliwością automatycznego hamowania, nie przyznano żadnych (z 6 możliwych) punktów.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 3 pkt. (25 proc.)

Z branych pod uwagę elementów wyposażenia podnoszących bezpieczeństwo Fiat Doblo posiadał jedynie sygnalizację niezapiętych pasów dla wszystkich miejsc (także w przypadku opcjonalnego III-rzędu siedzeń) za co przyznano maksymalną liczbę 3 pkt. Brakujące w tym modelu elementy to: ogranicznik prędkości z aktywnym tempomatem, ostrzeżenie przed zjechaniem z pasa ruchu oraz system minimalizujący skutki kolizji z możliwością automatycznego hamowania przy dużych prędkościach.
 
www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2017 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry