Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
NOWE NA STRONIE:
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Punto... | Grudzień 2017
BEZPIECZEŃSTWO DZIECKA | Trzeci fotelik Britax-Romer zgodny z i-Size | Foteliki samochodowe
SALON SAMOCHODOWY | Wrażenia z jazdy - Nareszcie! | SEAT Ibiza V FR
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
POLECAMY
Dekada BRD 2011-2020
PATRONUJEMY
Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"
SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport



 

 


 
Wyniki testów zderzeniowych EuroNCAP | Fiat Tipo | Październik 2016

Fiat Tipo
26-10-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP

Organizacja EuroNCAP przeprowadziła testy dwóch egzemplarzy nowego Fiata Tipo bez i z elementami podnoszącymi bezpieczeństwo. Różnice w ich ocenie wyniosły jedną gwiazdkę, jednak i tak nie było szans na uzyskanie maksymalnej noty.





Rodzina nowego Fiata Tipo znacznie się rozrosła. Do obecnego już w sprzedaży sedana dołącza kombi (Station Wagon) oraz 5-drzwiowy hatchback. I to model w tym ostatnim nadwoziu, tuż przed swoim rynkowym debiutem, trafił do testów zderzeniowych EuroNCAP.

Zgodnie z nową procedurą testy zderzeniowe mogą być przeprowadzone na dwóch identycznych egzemplarzach (w tym przypadku jest to hatchback z silnikiem 1.6 MultiJet II) różniących się wyposażeniem. Dzieje się tak, gdy preferowane przez EuroNCAP elementy podnoszące bezpieczeństwo oferowane są za dodatkową opłatą. Nie znamy jeszcze szczegółów wyposażenia Tipo w wersji hatchback na polski rynek, ale nie powinny one znacznie różnić się od sedana. Próżno jednak szukać w nim chociażby systemu zapobiegającego kolizji przy dużych prędkościach (AEB), który to znalazł się w wyżej ocenionym egzemplarzu Fiata Tipo. Ostatecznie przyznano im ocenę końcową w postaci 3 i 4 gwiazdek.

Wyposażenie testowanych modeli Tipo obejmuje m.in. 6 poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem oraz sygnalizacją ich niezapięcia, system mocowania fotelików Isofix na skrajnych miejscach kanapy oraz układy ABS i ESP. W jednym z egzemplarzy zamontowano dodatkowo system autonomicznego hamowania przy małych i dużych prędkościach oraz ogranicznik prędkości.



Bezpieczeństwo dorosłych 31,3 pkt. (82 proc.)

Podczas uderzenia przodem auta w przeszkodę odkształcalną u kierowcy istnieje ryzyko odniesienia poważniejszych obrażeń klatki piersiowej i dolnych partii nóg, zaś u pasażera klatki piersiowej (w sumie 7 z 8 pkt). Z kolei podczas próby uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą na poważniejsze obrażenia narażona jest głowa i klatka piersiowa u kierowcy. W tej próbie u pasażera, który siedzi na kanapie po przekątnej za kierowcą, także stwierdzono poważniejsze obrażenia klatki piersiowej (łącznie przyznano 6,1 na 8 pkt.).

W przypadku uderzenia w bok auta i w słup ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie (16/16 pkt.).

Dobrą ochronę kręgów szyjnych przy uderzeniu w tył auta zapewniają zagłówki przednich foteli, gorszą te zamontowane na kanapie (2,2/3 pkt).

W tej kategorii testów jeden z modeli wyposażony został w opcjonalny system, którego zadaniem jest zapobiegania bądź minimalizowanie skutków kolizji przy niskich prędkościach. Jednak specjaliści z EuroNCAP mieli zastrzeżenia do jego działania poniżej 20 km/h za co w ogóle nie przyznano punktów. Finalnie więc oceny obu egzemplarzy Fiata Tipo się wyrównały. Końcowa nota to 31,3 pkt. co stanowi 82 proc. pełnej oceny (38 pkt.) i według obowiązującej dziś specyfikacji pozwala na przyznanie 5 gwiazdek (przy założeniu, że w pozostałych trzech częściach testu spełnione będą również przypisane im limity).

Bezpieczeństwo dzieci 29,8 pkt. (60 proc.)

W przypadku Fiata Tipo 6-letniego pasażera posadzono w foteliku Takata Maxi Plus, zaś 10-latka tylko na podkładce podwyższającej będącej zdejmowaną częścią tego fotelika. W obu przypadkach manekiny - jak i w rzeczywistości dzieci - siedzą przodem do kierunku jazdy.

Przy uderzeniu czołowym przyznano 10,5 z 16 pkt. (u młodszego stwierdzono przeciążenia kręgów szyjnych i bardzo duże siły działające na klatkę piersiową, z kolei u starszego większe przeciążenia kręgów szyjnych i mniejsze klatki piersiowej). Przy uderzeniu bocznym ochrona była na zadowalającym poziomie, jednak siła uderzenia rozdzieliła siedzisko od oparcia fotelika 6-latka. Fakt ten znacznie obniżył ocenę cząstkową do 4 z 8 pkt.

Fiat Tipo wyposażony jest w mocowania Isofix z górnym punktem kotwiczenia (top-tether) na skrajnych miejscach kanapy zgodnych ze standardem i-Size. Specjaliści z EuroNCAP mieli zastrzeżenia do sposobu działania wyłącznika przedniej poduszki powietrznej pasażera, umieszczonych ostrzeżeń oraz czytelności instrukcji obsługi (4/13 pkt).

EuroNCAP ocenia też jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików. W zależności od konstrukcji mogą być one zapinane za pomocą pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix. W trakcie tego sprawdzianu stwierdzono problemy z 4 modelami (Maxi Cosi CabrioFix, Maxi Cosi CabrioFix ustawianego na EasyBase2, Romer King II LS i Romer KidFix XP) podczas mocowania za pomocą pasa bezpieczeństwa na środkowym miejscu kanapy. Stąd obniżenie noty do 11,3/12 pkt.

Ocena za poziom bezpieczeństwa dzieci jest taka sama dla obu egzemplarzy Fiata Tipo. Wynik 29,8 pkt. daje jednak 60 proc. oceny maksymalnej, co już nie pozwala na przyznanie 5 gwiazdek (dolny limit w tej kategorii to 75 proc.).



Ochrona pieszych 26,2 pkt. (62 proc.)

Konstrukcja przodu auta oceniana jest również pod kątem ochrony potrącenie pieszego. Na wysokości zderzaka (nóg) przyznano 6 pkt., na wysokości krawędzi maski (miednicy) 5,4 na 6 pkt. i na powierzchni pokrywy silnika (głowy) 14,8 z 24 pkt. Największe zagrożenie dla pieszego stanowią oba przednie słupki oraz górna krawędź maski.

W Fiacie Tipo nie ma systemu wykrywania obecności pieszego z funkcją ograniczenia skutków jego potrącenia, który z reguły jest częścią układu zapobiegania kolizjom przy niskich prędkościach (0 z 6 pkt.).

Ostateczna ocena za ochronę potrąconego pieszego jest identyczna dla obu modeli. Rezultat 26,2 pkt. daje 62 proc. oceny maksymalnej, co też nieznacznie przekracza wyznaczony obecnie limit dla uzyskania 5 gwiazdek.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 3 pkt. (25 proc.)
Elementy podnoszące bezpieczeństwo 6,9 pkt. (57 proc.)

Z branych pod uwagę elementów wyposażenia podnoszących bezpieczeństwo, Fiat Tipo wyposażony został w sygnalizację niezapiętych pasów dla wszystkich miejsc. Przyznano za to maksymalną liczbę 3 punktów, trzeba jednak pamiętać, że to obowiązkowy element wyposażenia nowych samochodów sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej.

W bazowej wersji Tipo nie było ogranicznika prędkości, asystenta utrzymania pasa ruchu oraz systemu ograniczającego skutki kolizji - najechania na poprzedzający nas pojazd - przy dużej prędkości. Stąd ostateczny wynik to 3 pkt., czyli 25 proc. oceny maksymalnej. Z kolei w drugim egzemplarzu znalazł się ogranicznik prędkości oraz system autonomicznego hamowania przy dużych prędkościach, co podniosło ocenę końcową do 6,9 z 12 pkt. W sumie uzyskanie 57 proc. oceny ogólnej w tej kategorii spełnia limit do osiągnięcia 5 gwiazdek.

Komentarz redakcji

Dodanie kilku opcjonalnych elementów podnoszących bezpieczeństwo miało wagę jednej gwiazdki w ocenie końcowej nowego Fiata Tipo. Jednak i one nie pomogły w uzyskaniu maksymalnej noty 5 gwiazdek. Na przeszkodzie stanęły bowiem słabe wyniki za poziom ochrony dzieci. Główną przyczyną nie była jednak konstrukcja samochodu czy elementy zabezpieczające, a wybrany przez Fiata fotelik Takata Maxi Plus. Prawdopodobnie inne foteliki - chociażby te z preferowanej przez EuroNCAP listy - sprawdziłyby się o wiele lepiej.
 
www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2017 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry