Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
NOWE NA STRONIE:
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Punto... | Grudzień 2017
BEZPIECZEŃSTWO DZIECKA | Trzeci fotelik Britax-Romer zgodny z i-Size | Foteliki samochodowe
SALON SAMOCHODOWY | Wrażenia z jazdy - Nareszcie! | SEAT Ibiza V FR
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
POLECAMY
Dekada BRD 2011-2020
PATRONUJEMY
Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"
SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport



 

 


 
Wyniki testów zderzeniowych EuroNCAP | Mazda CX-5 | Wrzesień 2017

Mazda CX-5
26-09-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Druga generacja Mazdy CX-5, podobnie jak poprzednia, otrzymała maksymalną notę w testach zderzeniowych EuroNCAP. W porównaniu ze wszystkimi modelami ocenianymi w tym roku plasuje się wysoko w kategorii bezpieczeństwa osób dorosłych i ochrony pieszych.





Debiutujący w 2011 roku CX-5 wyznaczył nowe kierunki w kolejnych modelach Mazdy - linie nadwozia narysowano zgodnie z założeniami stylistyki KODO (co w dosłownym tłumaczeniu na polski oznacza duszę ruchu), a użytą do budowy platformy technologię, jak i jednostki napędowe nazwano SkyActive. Model ten od początku cieszył się dużym zainteresowaniem także polskich kierowców, co odbywało się kosztem większego CX-7. Obecnie podobną zależność można zaobserwować po wprowadzeniu do sprzedaży CX-3. Druga generacja Mazdy CX-5 zadebiutowała jesienią 2016 roku (japońska marka nie była obecna na salonie samochodowym w Paryżu, na europejską premierę trzeba więc było poczekać do wiosnnej odsłony Genewy). Zarówno poprzednia, jak i obecna w sprzedaży generacja Mazdy CX-5 otrzymała maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach zderzeniowych EuroNCAP.

Standardowe wyposażenie nowej Mazdy CX-5 (uzyskane wyniki odwołują się do wszystkich wersji) obejmuje m.in. 6 poduszek powietrznych, przednie i tylne pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, system AEB (A-SCBS) działający przy prędkościach do 80 km/h oraz tempomat z ogranicznikiem prędkości.



Bezpieczeństwo dorosłych 36,5 pkt. (95 proc.)

Podczas uderzenia przodem auta w przeszkodę odkształcalną wykryto ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej i lewej nogi kierowcy lewej nogi, ochrona pasażera była na optymalnym poziomie (za co przyznano 7,4 z 8 pkt). Natomiast podczas próby uderzenia całą szerokością w przeszkodę stałą odczyty zarówno na manekinie kierowcy, jak i pasażera (który w tej próbie siedzi na kanapie po przekątnej stronie do kierowcy) wykazały ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej (7,5/8 pkt.).

W przypadku uderzenia w bok auta i w słup ochronę kierowcy oceniono na optymalnym poziomie (16 z 16 pkt.). Poziom ochrony kręgów szyjnych przez zagłówki na przednich fotelach i tylnych miejscach był na identyczny, bardzo dobrym poziomie (2,6 z 3 pkt).

Za działanie systemu AEB (A-SCBS), którego zadaniem jes minimalizowanie skutków kolizji podczas jazdy w mieście, przyznano maksymalną ocenę 3 pkt.

Bezpieczeństwo dzieci 39,4 pkt. (80 proc.)

W przypadku Mazdy CX-5 użyte zostały foteliki Britax-Romer KidFix z nakładką XP. Na filmie doskonale wiadać, że manekin 10-letniego dziecka siedzi na podwyższeniu. W rzeczywistości konstrukcja tego modelu fotelika nie pozwala na taką modyfikację.

Niezależnie od tego podczas testu zderzenia czołowego (w przeszkodę odkształcalną) stwierdzono u starszego dziecka duże obciążenia kręgów szyjnych (z kanapy wypadł zagłówek), u młodszego wystąpiły większe przeciążenia klatki piersiowej (12,9 z 16 pkt). Przy uderzeniu bocznym (od strony większego manekina) ochrona zarówno młodzszego, jak i starszego dziecka była na optymalnym poziomie (8 z 8 pkt).

Mazda CX-5 została wyposażona w mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy (standard i-Size). Specjaliści z EuroNCAP nie mieli uwagi co do czytelności aktualnego statusu przedniej poduszki powietrznej pasażera (8 z 13 pkt).

EuroNCAP ocenia również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być one mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. W sumie przyznano 10,5 z 12 punktów.

Stwierdzono poważne problemy przy próbie montażu (z użyciem pasa bezpieczeństwa):
- Maxi-Cosi CabroFix (przedni fotel pasażera i środkowe miejsce na kanapie),
- Maxi-Cosi CabrioFix z opcjonalną bazą EasyBase2 (wykluczono środkowe miejsce na kanapie),
- Britax-Romer King II LS (przedni fotel pasażera i środkowe miejsce na kanapie),
- Britax-Romer KidFix XP (przedni fotel pasażera i środkowe miejsce na kanapie).



Ochrona pieszych 32,8 pkt. (78 proc.)

Za ochronę na wysokości zderzaka (nóg dorosłego pieszego) przyznano 6 z 6 pkt., z kolei na wysokości przedniego pasa (miednicy) 2 z 6 pkt. - największe zagrożenie stanowią zewnętrzne krawędzie i sam środek. Na powierzchni maski (głowy) największe zagrożenie stanowią podstawy słupków A (18,9 z 24 pkt.).

Działanie systemu AEB (A-SCBS), z funkcją wykrywania pieszego, oceniono na 5,9 z 6 punktów.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 7,1 pkt. (59 proc.)

Z branych pod uwagę elementów wyposażenia podnoszących bezpieczeństwo Mazda CX-5 posiadała: ogranicznik prędkości (1,5 z 3 pkt.), sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (3/3 pkt) i system AEB działający przy wyższych prędkościach (2,6/3 pkt.). Asystent utrzymania pasa ruchu jest opcją, której nie wybrano w testowanym modelu (0/3 pkt.).
 
www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2017 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry