portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Wyniki test�w zderzeniowych EuroNCAP | Mercedes Klasa C cabrio | Wrzesie� 2017

Mercedes Klasa C cabrio
27-09-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Kabriolety rzadko poddawane s� pr�bom zderzeniowym EuroNCAP. Pomimo, �e ze wzgl�du na konstrukcj� nadwozia pozbawione s� kilku element�w podnosz�cych bezpiecze�stwo, podlegaj� one tym samym procedurom co samochody ze sta�ym dachem.





Mercedes Klasy C to prawdziwy weteran test�w zderzeniowych EuroNCAP. Zadebiutowa� w nich ju� w 1997 roku jako jeden z pierwszych modeli w historiii. W 2002 roku by� to tak�e jeden z pierwszych samochod�w, kt�re otrzyma�y w tych testach maksymaln� not� 5 gwiazdek. Przez ten czas oceniano go a� osiem razy, z czego jeden by� w nadwoziu coupe (2011) i jeden opisywany w�a�nie kabriolet.

Wersja ta, nale��ca do IV generacji Klasy C, zadebiutowa�a podczas salonu samochodowego w Genewie w 2016 roku. Pomimo, �e nie posiada sta�ego dachu, a tym samym nie mo�na np. zamontowa� kurtyn powietrznych, podtrzyma�a tradycje poprzednik�w i gwarantuje bezpiecze�stwo na poziomie 5 gwiazdek. Do wynik�w ko�cowych kabrioleta do��czono r�wnie� zdobyte wcze�niej wyr�nienia EuroNCAP za system Pre-Safe (2010) i Attention Assist (2011).

Standardowe wyposa�enie Mercedesa Klasa C cabrio obejmuje m.in. 7 poduszek powietrznych (dwie przednie, cztery boczne - te na przednich fotelach obejmuj� sw� powierzchni� zar�wno klatk� piersiow�, jak i g�ow� - oraz kolanow� dla kierowcy), wszystkie pasy bezpiecze�stwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napi�cia, sygnalizacj� niezapi�cia pas�w bezpiecze�stwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelik�w Isofix na obu fotelach w II rz�dzie, wy��cznik przedniej poduszki powietrznej pasa�era, aktywn� mask� silnika, system unikania kolizji i automatycznego hamowania AEB (dzia�a przy pr�dko�ciach do 72 km/h) oraz tempomat z ogranicznikiem pr�dko�ci. Asystent utrzymania pasa ruchu jest opcj�, kt�rej nie wybrano do testowanego egzemplarza samochodu.

Wed�ug adnotacji EuroNCAP uzyskane w testach wyniki nie dotycz� dw�ch modeli kabrioleta z nap�dem na 4 ko�a (4Matic) - C 200 i C 220d - zastrze�enia takiego nie ma przy wersji C 400.



Bezpiecze�stwo doros�ych 34,1 pkt. (89 proc.)

Podczas uderzenia przodem auta (z otwartym dachem) w przeszkod� odkszta�caln� odnotowano u kierowcy ryzyko odniesienia obra�e� n�g, za� ochrona pasa�era by�a na optymalnym poziomie (za co przyznano 7,9 z 8 pkt). Z kolei podczas pr�by uderzenia ca�� szeroko�ci� w przeszkod� sta�� zar�wno u kierowcy, jak i pasa�era (kt�ry w tej pr�bie siedzi na kanapie po przek�tnej stronie do kierowcy) istnieje ryzyko odniesienia obra�e� klatki piersiowej (7,4/8 pkt.).

W przypadku uderzenia w bok auta (pr�b� przeprowadzano z zamkni�tym dachem) poziom ochrony kierowcy by� na optymalnym poziomie, natomiast po uderzeniu w s�up (tak�e z zamkni�tym dachem) stwierdzono bardzo du�e przeci��enia klatki piersiowej (14,5 z 16 pkt.). Poziom ochrony kr�g�w szyjnych przez zag��wki na przednich fotelach by��dobry, w przypadku os�b siedz�cych z ty�u mo�e doj�� do powa�nych uszkodze� (1,6 z 3 pkt).

Za dzia�anie systemu AEB (w Mercedesie nosi on nazw� Active Brake Assist), kt�rego zadaniem jes minimalizowanie skutk�w kolizji przy niskich pr�dko�ciach, przyznano 2,8 z 3 pkt.

Bezpiecze�stwo dzieci 38,8 pkt. (79 proc.)

W przypadku Mercedesa Klasa C cabrio u�yto dw�ch fotelik�w Britax-Romer KidFix z nak�adk� XP. Na filmie wiada� jednak, �e manekin 10-letniego dziecka siedzi na podwy�szeniu, kt�rego w tym modelu fotelika nie mo�na oddzieli� od konstrukcji oparcia.

Niezale�nie od tego podczas testu zderzenia czo�owego (w przeszkod� odkszta�caln�) u starszego dziecka stwierdzono wi�ksze obci��enia kr�g�w szyjnych, z kolei u m�odszego wyst�pi�y przeci��enia klatki piersiowej (15,3 z 16 pkt). Przy uderzeniu bocznym (od strony wi�kszego manekina) odnotowano bardzo powa�ne obra�enia g�owy - uderzy�a w poszycie s�upka C. Przy tej pr�bie dach kabrioletu by� zamkni�ty, zastosowane podwy�szenie dla dziecka pozbawione jest fizycznie plec�w i zag��wka, w kabriolecie nie ma r�wnie� kurtyn powietrznych, za� jedyn� ochron� stanowi� poduszki boczne w fotelach z ty�u. Ochrona m�odszego dziecka by�a na poziomie optymalnym.

Kabriolet Mercedesa Klasa C wyposa�ony zosta� w mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy (standard i-Size). Specjali�ci z EuroNCAP nie mieli uwag co do czytelno�ci aktualnego statusu przedniej poduszki powietrznej pasa�era (8 z 13 pkt).

EuroNCAP ocenia r�wnie� jako�� monta�u wybranych przez siebie 11 modeli fotelik�w dzieci�cych. W zale�no�ci od konstrukcji mog� by� one mocowane za pomoc� pasa bezpiecze�stwa osoby doros�ej lub systemu Isofix. W sumie przyznano 11,5 z 12 punkt�w.

Stwierdzono problemy przy pr�bie monta�u (z u�yciem Isofix):
- Britax-Romer Duo Plus (oba fotele w II rz�dzie),
- BeSafe iZi Kid X4 (wykluczono lewy fotel w II rz�dzie).


Ochrona pieszych 27,8 pkt. (66 proc.)

Za ochron� na wysoko�ci zderzaka (n�g doros�ej osoby) przyznano 6 z 6 pkt. Przedni pas samochodu stwarza wysokie ryzyko odniesienia powa�nych obra�e� na wysoko�ci miednicy cz�owieka (0,8 z 6 pkt). Niemal ca�a powierzchnia aktywnej maski silnika (w momencie potr�cenia specjalne si�owniki unosz� j� do g�ry, co w wi�kszym stopniu chroni g�ow� pieszego przed uderzeniem w twarde elementy) zapewnia optymalny poziom bezpiecze�stwa (21 z 24 pkt.).

Rozszerzony system AEB o funkcj� wykrywania pieszego jest opcj� i jego dzia�anie nie by�o oceniane (0 z 6 punkt�w).

Elementy podnosz�ce bezpiecze�stwo 6,4 pkt. (53 proc.)

Z branych pod uwag� element�w wyposa�enia podnosz�cych bezpiecze�stwo, kabriolet Mercedesa Klasa C posiada�: ogranicznik pr�dko�ci (1,5 z 3 pkt.), sygnalizacj� niezapi�tych pas�w bezpiecze�stwa dla wszystkich miejsc (3/3 pkt) i system AEB (1,9/3 pkt.). Asystent utrzymania pasa ruchu jest opcj�, kt�rej nie wybrano w testowanym modelu (0/3 pkt.). Niemniej w polskiej specyfikacji dla testowanego przez EuroNCAP modelu Mercedesa Klasa C cabrio C 220d, aktywny asystent utrzymania pasa ruchu dost�pny jest w standardzie.
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry