Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
NOWE NA STRONIE:
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Punto... | Grudzień 2017
BEZPIECZEŃSTWO DZIECKA | Trzeci fotelik Britax-Romer zgodny z i-Size | Foteliki samochodowe
SALON SAMOCHODOWY | Wrażenia z jazdy - Nareszcie! | SEAT Ibiza V FR
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
POLECAMY
Dekada BRD 2011-2020
PATRONUJEMY
Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"
SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport



 

 


 
Wyniki testów zderzeniowych EuroNCAP | Mercedes Klasa C cabrio | Wrzesień 2017

Mercedes Klasa C cabrio
27-09-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Kabriolety rzadko poddawane są próbom zderzeniowym EuroNCAP. Pomimo, że ze względu na konstrukcję nadwozia pozbawione są kilku elementów podnoszących bezpieczeństwo, podlegają one tym samym procedurom co samochody ze stałym dachem.





Mercedes Klasy C to prawdziwy weteran testów zderzeniowych EuroNCAP. Zadebiutował w nich już w 1997 roku jako jeden z pierwszych modeli w historiii. W 2002 roku był to także jeden z pierwszych samochodów, które otrzymały w tych testach maksymalną notę 5 gwiazdek. Przez ten czas oceniano go aż osiem razy, z czego jeden był w nadwoziu coupe (2011) i jeden opisywany właśnie kabriolet.

Wersja ta, należąca do IV generacji Klasy C, zadebiutowała podczas salonu samochodowego w Genewie w 2016 roku. Pomimo, że nie posiada stałego dachu, a tym samym nie można np. zamontować kurtyn powietrznych, podtrzymała tradycje poprzedników i gwarantuje bezpieczeństwo na poziomie 5 gwiazdek. Do wyników końcowych kabrioleta dołączono również zdobyte wcześniej wyróżnienia EuroNCAP za system Pre-Safe (2010) i Attention Assist (2011).

Standardowe wyposażenie Mercedesa Klasa C cabrio obejmuje m.in. 7 poduszek powietrznych (dwie przednie, cztery boczne - te na przednich fotelach obejmują swą powierzchnią zarówno klatkę piersiową, jak i głowę - oraz kolanową dla kierowcy), wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix na obu fotelach w II rzędzie, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, aktywną maskę silnika, system unikania kolizji i automatycznego hamowania AEB (działa przy prędkościach do 72 km/h) oraz tempomat z ogranicznikiem prędkości. Asystent utrzymania pasa ruchu jest opcją, której nie wybrano do testowanego egzemplarza samochodu.

Według adnotacji EuroNCAP uzyskane w testach wyniki nie dotyczą dwóch modeli kabrioleta z napędem na 4 koła (4Matic) - C 200 i C 220d - zastrzeżenia takiego nie ma przy wersji C 400.



Bezpieczeństwo dorosłych 34,1 pkt. (89 proc.)

Podczas uderzenia przodem auta (z otwartym dachem) w przeszkodę odkształcalną odnotowano u kierowcy ryzyko odniesienia obrażeń nóg, zaś ochrona pasażera była na optymalnym poziomie (za co przyznano 7,9 z 8 pkt). Z kolei podczas próby uderzenia całą szerokością w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i pasażera (który w tej próbie siedzi na kanapie po przekątnej stronie do kierowcy) istnieje ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej (7,4/8 pkt.).

W przypadku uderzenia w bok auta (próbę przeprowadzano z zamkniętym dachem) poziom ochrony kierowcy był na optymalnym poziomie, natomiast po uderzeniu w słup (także z zamkniętym dachem) stwierdzono bardzo duże przeciążenia klatki piersiowej (14,5 z 16 pkt.). Poziom ochrony kręgów szyjnych przez zagłówki na przednich fotelach był dobry, w przypadku osób siedzących z tyłu może dojść do poważnych uszkodzeń (1,6 z 3 pkt).

Za działanie systemu AEB (w Mercedesie nosi on nazwę Active Brake Assist), którego zadaniem jes minimalizowanie skutków kolizji przy niskich prędkościach, przyznano 2,8 z 3 pkt.

Bezpieczeństwo dzieci 38,8 pkt. (79 proc.)

W przypadku Mercedesa Klasa C cabrio użyto dwóch fotelików Britax-Romer KidFix z nakładką XP. Na filmie wiadać jednak, że manekin 10-letniego dziecka siedzi na podwyższeniu, którego w tym modelu fotelika nie można oddzielić od konstrukcji oparcia.

Niezależnie od tego podczas testu zderzenia czołowego (w przeszkodę odkształcalną) u starszego dziecka stwierdzono większe obciążenia kręgów szyjnych, z kolei u młodszego wystąpiły przeciążenia klatki piersiowej (15,3 z 16 pkt). Przy uderzeniu bocznym (od strony większego manekina) odnotowano bardzo poważne obrażenia głowy - uderzyła w poszycie słupka C. Przy tej próbie dach kabrioletu był zamknięty, zastosowane podwyższenie dla dziecka pozbawione jest fizycznie pleców i zagłówka, w kabriolecie nie ma również kurtyn powietrznych, zaś jedyną ochronę stanowią poduszki boczne w fotelach z tyłu. Ochrona młodszego dziecka była na poziomie optymalnym.

Kabriolet Mercedesa Klasa C wyposażony został w mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy (standard i-Size). Specjaliści z EuroNCAP nie mieli uwag co do czytelności aktualnego statusu przedniej poduszki powietrznej pasażera (8 z 13 pkt).

EuroNCAP ocenia również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być one mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. W sumie przyznano 11,5 z 12 punktów.

Stwierdzono problemy przy próbie montażu (z użyciem Isofix):
- Britax-Romer Duo Plus (oba fotele w II rzędzie),
- BeSafe iZi Kid X4 (wykluczono lewy fotel w II rzędzie).


Ochrona pieszych 27,8 pkt. (66 proc.)

Za ochronę na wysokości zderzaka (nóg dorosłej osoby) przyznano 6 z 6 pkt. Przedni pas samochodu stwarza wysokie ryzyko odniesienia poważnych obrażeń na wysokości miednicy człowieka (0,8 z 6 pkt). Niemal cała powierzchnia aktywnej maski silnika (w momencie potrącenia specjalne siłowniki unoszą ją do góry, co w większym stopniu chroni głowę pieszego przed uderzeniem w twarde elementy) zapewnia optymalny poziom bezpieczeństwa (21 z 24 pkt.).

Rozszerzony system AEB o funkcję wykrywania pieszego jest opcją i jego działanie nie było oceniane (0 z 6 punktów).

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 6,4 pkt. (53 proc.)

Z branych pod uwagę elementów wyposażenia podnoszących bezpieczeństwo, kabriolet Mercedesa Klasa C posiadał: ogranicznik prędkości (1,5 z 3 pkt.), sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (3/3 pkt) i system AEB (1,9/3 pkt.). Asystent utrzymania pasa ruchu jest opcją, której nie wybrano w testowanym modelu (0/3 pkt.). Niemniej w polskiej specyfikacji dla testowanego przez EuroNCAP modelu Mercedesa Klasa C cabrio C 220d, aktywny asystent utrzymania pasa ruchu dostępny jest w standardzie.
 
www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2017 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry