Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
AKCJE PRZYWOŁAWCZE DO SERWISÓW | Problemy z airbagami
TESTY | Plusy i minusy | Wciąż mówimy o bezpieczeństwie dzieci | SEAT Ibiza
PORADY | Textar wycisza zgiełk uliczny | Układ hamulcowy
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Mercedes Klasa X | Listopad 2017


Mercedes Klasa X

26-12-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Debiutująca w gamie Mercedesa Klasa X otrzymała komplet pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Na uwagę zasługują wysokie noty - w zestawieniu ze wszystkimi modelami ocenianymi w 2017 roku - w zakresie bezpieczeństwa dzieci.





Na konstrukcji Renault Kangoo bazują modele dwóch innych marek - Dacia Dokker i Mercedes Citan. Podobnie jest w przypadku Klasy X, która jest także efektem współpracy Mercedesa z aliansem Renault-Nissan (odpowiednio Alaskan i Navara). Prototyp pick-up'a z "gwiazdą" na masce zaprezentowana została wiosną 2017 na salonie samochodowym w Genewie, w lipcu zadebiutowała wersja produkcyjna, zaś jesienią model trafił do sprzedaży. W Polsce oferowany jest w dwóch wersjach wyposażenia - Progressive i Power - w cenie od 175 do 209 tysięcy złotych.

Mercedes Klasa X wyposażony został m.in. w 7 poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix na skrajnych miejscach kanapy (i-Size), automatyczny wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu, tempomat z ogranicznikiem prędkości oraz autonomiczny system awaryjnego hamowania AEB działający w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania obecności pieszego.


Bezpieczeństwo dorosłych 34,4 pkt. (90 proc.)

Podczas uderzenia przodem Mercedesa Klasa X w przeszkodę odkształcalną odnotowano u kierowcy obrażenia nóg i w większym stopniu klatki piersiowej, natomiast u pasażera tylko lewej nogi i klatki piersiowej (przyznano 6,3 z 8 pkt). Z kolei podczas uderzenia całą szerokością samochodu w przeszkodę stałą tylko u pasażera (który siedzi z tyłu po przekątnej do miejsca kierowcy) stwierdzono obrażenia klatki piersiowej (7,6/8 pkt.).

W przypadku zderzenia bocznego poziom ochrony kierowcy był na optymalnym poziomie, przy uderzeniu auta w słup u kierowcy doszło do obrażeń klatki piersiowej (15,9/16 pkt.). Podczas uderzenia w tył auta profile siedzeń i zagłówków z przednich miejsc w optymalny sposób chroniły kręgi szyjne, skrajnie gorszy poziom miały zagłówki kanapy (1,7/3 pkt).

Autonomiczny system awaryjnego hamowania AEB przy niskich prędkościach z funkcją wykrywania pieszego jest standardem (3/3 pkt.).

Bezpieczeństwo dzieci 43 pkt. (87 proc.)

Według informacji Euro NCAP do testów z Klasą X użyto dwóch firmowych fotelików Mercedes KidFix. W rzeczywistości ich producentem jest firma Britax-Romer. W tym modelu fotelika nie można rozdzielić oparcia od siedziska (na załączonym filmie siedzi na nim manekin 10-letniego dziecka).

Za ochronę dzieci podczas zderzenia czołowego (w przeszkodę odkształcalną) przyznano 14,5 z 16 pkt. - u młodszego dziecka duże siły oddziaływały na klatkę piersiową, u starszego doszło do przeciążeń kręgów szyjnych. Z kolei poziom ochrony podczas uderzenia bocznego (od strony większego manekina) oceniono maksymalną liczbą 8 pkt.

Mercedes Klasa X wyposażony został w mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy (standard i-Size). Specjaliści z Euro NCAP nie mieli uwag do czytelności aktualnego statusu przedniej poduszki powietrznej pasażera. Wyłącznik poduszki jest automatyczny, dezaktywacja następuje po wykryciu fotelika dziecięcego ustawionego tyłem do kierunku jazdy. Elementy te oceniono na 9 z 13 pkt.

Euro NCAP ocenia również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być one mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. W tej części testu przyznano 11,5 punktów.

Stwierdzono problemy podczas próby montażu fotelika:
- Britax-Romer Duo Plus (za pomocą mocowań Isofix na skrajnych miejscach kanapy).

Ze względów konstrukcyjnych wykluczono montaż fotelika:
- Maxi-Cosi CabrioFix na EasyBase 2 (za pomocą pasa bezpieczeństwa na środkowym miejscu kanapy).




Ochrona pieszych 34 pkt. (80 proc.)

Na wysokości nóg osoby dorosłej największe zagrożenie stanowi środkowa część zderzaka (5,9/6 pkt.), z kolei na wysokości miednicy (przedniego pasa) przyznano maksymalną liczbę 6 pkt. Tylko niewielka powierzchnia na środku pokrywy maski silnika zapewnia optymalną ochronę głowy potrąconej osoby, największe zagrożenie stanowią słupki A (16,7/24 pkt.)

W skład systemu AEB wchodzi funkcja wykrywania pieszego, jego działanie oceniono wysoko, bo aż na 5,5 z 6 punktów.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,3 pkt. (77 proc.)

Spośród elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają specjaliści z Euro NCAP Mercedes Klasa X został wyposażony w: ogranicznik prędkości (2/3 pkt.), sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (3/3 pkt), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (1,7/3 pkt.) oraz autonomiczny system awaryjnego hamowania AEB działający przy wyższych prędkościach (2,6/3 pkt).

 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry