Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
NOWE NA STRONIE:
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Punto... | Grudzień 2017
BEZPIECZEŃSTWO DZIECKA | Trzeci fotelik Britax-Romer zgodny z i-Size | Foteliki samochodowe
SALON SAMOCHODOWY | Wrażenia z jazdy - Nareszcie! | SEAT Ibiza V FR
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
POLECAMY
Dekada BRD 2011-2020
PATRONUJEMY
Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"
SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport



 

 


 
Wyniki testów zderzeniowych EuroNCAP | Opel Ampera-e | Wrzesień 2017

Opel Ampera-e
28-09-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Nowy Opel Ampera-e to już 26 model z silnikiem elektrycznym (wliczając hybrydy), który został poddany testom zderzeniowym EuroNCAP. Do uzyskania maksymalnej liczby 5 gwiazdek zabrakło mu niewiele, ale w bardzo ważnej kwestii bezpieczeństwa dzieci.





To drugie podejście Opla z Amperą do testów zderzeniowych EuroNCAP. W poprzednim (2011) otrzymał notę 5 gwiazdek, tym razem o jedną mniej. Oczywiście nie można wprost porównywać wyników obu testów, bo za każdym razem obowiązywały inne kryteria oceny. I tak obecnie do przyznania 5 gwiazdek trzeba uzyskać minimum 80 proc. za bezpieczeństwo dorosłych, 75 proc. za bezpieczeństwo dzieci, 60 proc. za ochronę pieszych i 50 proc. za systemy podnoszące bezpieczeństwo z maksymalnej liczby punktów. Z szybkiego zestawienia wyników nowej Ampery wynika, że zabrakło tylko jednego punktu z zakresu bezpieczeństwa dzieci. Do tej utraty przyczynił się m.in. brak standardu i-Size, przez co zaniechano prób z montażem dedykowanych do niego fotelików.

Nowa Ampera-e zadebiutowała w Europie podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2016 roku (jej amerykańskim odpowiednikiem jest Chevrolet Bolt EV). Zastosowany w niej silnik elektryczny pozwala na pokonanie 500 kilometrów na jednym ładowaniu. Niestety, brak informacji czy i kiedy model ten pojawi się w polskich salonach sprzedaży. W Niemczech zapowiadany jest na czwarty kwartał tego roku. Podstawową wersję wyceniono na 39 330 euro.

Standardowe wyposażenie Opla Ampera-e obejmuje m.in. 6 poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa na przednich fotelach, system mocowania fotelików Isofix na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, autonomiczny system awaryjnego hamowania AEB, asystenta utrzymania pas ruchu oraz tempomat z ogranicznikiem prędkości.

Oceny Opla Ampera-e przypisane są również modelom ze znaczkiem Vauxhall.



Bezpieczeństwo dorosłych 31,5 pkt. (82 proc.)

Podczas uderzenia przodem auta w przeszkodę odkształcalną odnotowano u kierowcy ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej i nóg, a u pasażera lewej nogi (za co przyznano 6,9 z 8 pkt). Z kolei podczas próby uderzenia całą szerokością w przeszkodę stałą ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie, z kolei u pasażera (który w tej próbie siedzi na kanapie po przekątnej stronie do kierowcy) stwierdzono obrażenia klatki piersiowej (7,8/8 pkt.).

W przypadku uderzenia w bok auta poziom ochrony kierowcy był na optymalnym poziomie, natomiast po uderzeniu w słup stwierdzono przeciążenia klatki piersiowej (15,4 z 16 pkt.). Podczas uderzenia w tył auta istnieje ryzyko odniesienia poważnych obrażeń kręgów szyjnych u osób siedzących zarówno z przodu i z tyłu (1,3 z 3 pkt).

Działanie autonomicznego systemu awaryjnego hamowania AEB oceniono pozytywnie, jednak specjaliści z EuroNCAP dostrzegli przy tym, że na odniesienie obrażeń narażone są... osoby podróżujące na przednich fotelach Opla Ampera-e. Podczas gwałtownego hamowania geometria siedzeń i zagłówków nie była w stanie prawidłowo utrzymać ich sylwetki (0 z 3 pkt).

Bezpieczeństwo dzieci 36 pkt. (73 proc.)

Do testów z Oplem Ampera-e użyto fotelika Britax-Romer KidFix z nakładką XP (6-letnie dziecko) i podkładki podwyższającej Graco Booster (10-letnie dziecko). Podczas testu zderzenia czołowego (w przeszkodę odkształcalną) u starszego dziecka stwierdzono obciążenia kręgów szyjnych, z kolei u młodszego wystąpiły przeciążenia klatki piersiowej (15,3 z 16 pkt). Za ochronę przy uderzeniu bocznym (od strony większego manekina) przyznano maksymalną notę 8 punktów.

Nowy Opel Ampera-e wyposażony został w mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy. Specjaliści z EuroNCAP nie mieli uwag co do czytelności aktualnego statusu przedniej poduszki powietrznej pasażera, elementy te oceniono na 5 z 13 pkt.

EuroNCAP ocenia również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być one mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. W sumie przyznano tylko 7,8 z 12 punktów - na niską notę wpłynął m.in. brak dopasowania tylnej kanapy do standardu i-Size.

Stwierdzono problemy przy próbie montażu (z użyciem pasa bezpieczeństwa):
- Maxi-Cosi CabrioFix (przedni fotel pasażera).

Z uwagi na niedopasowanie tylnej kanapy do standardu i-Size zaniechano montażu dedykowanych fotelików:
- Maxi-Cosi 2WayPearl na opcjonalnej bazie 2WayFix ustawionego tyłem do kierunku jazdy,
- Maxi-Cosi 2WayPearl na opcjonalnej bazie 2WayFix ustawionego przodem do kierunku jazdy,
- BeSafe iZi X2 i-Size ustawionego tyłem do kierunku jazdy.




Ochrona pieszych 31,5 pkt. (75 proc.)

Za ochronę na wysokości zderzaka (nóg dorosłej osoby) i przedniego pasa samochodu (miednica) przyznano po maksymalnej nocie 6 punktów. Przedni pas samochodu stwarza wysokie ryzyko odniesienia poważnych obrażeń na wysokości miednicy człowieka (0,8 z 6 pkt). Powierzchnia maski silnika zapewnia dostateczną ochronę głowy, największe zagrożenie dla niej stanowią słupki A (15,1 z 24 pkt.).

Rozszerzony system AEB o funkcję wykrywania pieszego jest standardem, jego działanie oceniono na 4,4 z 6 punktów.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 8,7 pkt. (72 proc.)

Opel Ampera-e wyposażony został w komplet elementów wyposażenia podnoszących bezpieczeństwo, których działanie ocenia EuroNCAP: ogranicznik prędkości (1,3 z 3 pkt.), sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa na fotelach z przodu (2/3 pkt), asystenta utrzymania pasa ruchu (2,9/3 pkt.) i system AEB przy prędkości do 155 km/h (2,5/3 pkt.).
 
www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2017 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry