Wyniki test�w zderzeniowych EuroNCAP | Opel Ampera-e | Wrzesie� 2017
Opel Ampera-e 28-09-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum
Nowy Opel Ampera-e to ju� 26 model z silnikiem elektrycznym (wliczaj�c hybrydy), kt�ry zosta� poddany testom zderzeniowym EuroNCAP. Do uzyskania maksymalnej liczby 5 gwiazdek zabrak�o mu niewiele, ale w bardzo wa�nej kwestii bezpiecze�stwa dzieci.
To drugie podej�cie Opla z Amper� do test�w zderzeniowych EuroNCAP. W poprzednim (2011) otrzyma� not� 5 gwiazdek, tym razem o jedn� mniej. Oczywi�cie nie mo�na wprost por�wnywa� wynik�w obu test�w, bo za ka�dym razem obowi�zywa�y inne kryteria oceny. I tak obecnie do przyznania 5 gwiazdek trzeba uzyska� minimum 80 proc. za bezpiecze�stwo doros�ych, 75 proc. za bezpiecze�stwo dzieci, 60 proc. za ochron� pieszych i 50 proc. za systemy podnosz�ce bezpiecze�stwo z maksymalnej liczby punkt�w. Z szybkiego zestawienia wynik�w nowej Ampery wynika, �e zabrak�o tylko jednego punktu z zakresu bezpiecze�stwa dzieci. Do tej utraty przyczyni� si� m.in. brak standardu i-Size, przez co zaniechano pr�b z monta�em dedykowanych do niego fotelik�w.
Nowa Ampera-e zadebiutowa�a w Europie podczas salonu samochodowego w Pary�u w 2016 roku (jej ameryka�skim odpowiednikiem jest Chevrolet Bolt EV). Zastosowany w niej silnik elektryczny pozwala na pokonanie 500 kilometr�w na jednym �adowaniu. Niestety, brak informacji czy i kiedy model ten pojawi si� w polskich salonach sprzeda�y. W Niemczech zapowiadany jest na czwarty kwarta� tego roku. Podstawow� wersj� wyceniono na 39 330 euro.
Standardowe wyposa�enie Opla Ampera-e obejmuje m.in. 6 poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpiecze�stwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napi�cia, sygnalizacj� niezapi�cia pas�w bezpiecze�stwa na przednich fotelach, system mocowania fotelik�w Isofix na skrajnych miejscach kanapy, wy��cznik przedniej poduszki powietrznej pasa�era, autonomiczny system awaryjnego hamowania AEB, asystenta utrzymania pas ruchu oraz tempomat z ogranicznikiem pr�dko�ci.
Oceny Opla Ampera-e przypisane s� r�wnie� modelom ze znaczkiem Vauxhall.
Bezpiecze�stwo doros�ych 31,5 pkt. (82 proc.)
Podczas uderzenia przodem auta w przeszkod� odkszta�caln� odnotowano u kierowcy ryzyko odniesienia obra�e� klatki piersiowej i n�g, a u pasa�era lewej nogi (za co przyznano 6,9 z 8 pkt). Z kolei podczas pr�by uderzenia ca�� szeroko�ci� w przeszkod� sta�� ochrona kierowcy by�a na optymalnym poziomie, z kolei u pasa�era (kt�ry w tej pr�bie siedzi na kanapie po przek�tnej stronie do kierowcy) stwierdzono obra�enia klatki piersiowej (7,8/8 pkt.).
W przypadku uderzenia w bok auta poziom ochrony kierowcy by� na optymalnym poziomie, natomiast po uderzeniu w s�up stwierdzono przeci��enia klatki piersiowej (15,4 z 16 pkt.). Podczas uderzenia w ty� auta istnieje ryzyko odniesienia powa�nych obra�e� kr�g�w szyjnych u os�b siedz�cych zar�wno z przodu i z ty�u (1,3 z 3 pkt).
Dzia�anie autonomicznego systemu awaryjnego hamowania AEB oceniono pozytywnie, jednak specjali�ci z EuroNCAP dostrzegli przy tym, �e na odniesienie obra�e� nara�one s�... osoby podr�uj�ce na przednich fotelach Opla Ampera-e. Podczas gwa�townego hamowania geometria siedze� i zag��wk�w nie by�a w stanie prawid�owo utrzyma� ich sylwetki (0 z 3 pkt).
Bezpiecze�stwo dzieci 36 pkt. (73 proc.)
Do test�w z Oplem Ampera-e u�yto fotelika Britax-Romer KidFix z nak�adk� XP (6-letnie dziecko) i podk�adki podwy�szaj�cej Graco Booster (10-letnie dziecko). Podczas testu zderzenia czo�owego (w przeszkod� odkszta�caln�) u starszego dziecka stwierdzono obci��enia kr�g�w szyjnych, z kolei u m�odszego wyst�pi�y przeci��enia klatki piersiowej (15,3 z 16 pkt). Za ochron� przy uderzeniu bocznym (od strony wi�kszego manekina) przyznano maksymaln� not� 8 punkt�w.
Nowy Opel Ampera-e wyposa�ony zosta� w mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy. Specjali�ci z EuroNCAP nie mieli uwag co do czytelno�ci aktualnego statusu przedniej poduszki powietrznej pasa�era, elementy te oceniono na 5 z 13 pkt.
EuroNCAP ocenia r�wnie� jako�� monta�u wybranych przez siebie 11 modeli fotelik�w dzieci�cych. W zale�no�ci od konstrukcji mog� by� one mocowane za pomoc� pasa bezpiecze�stwa osoby doros�ej lub systemu Isofix. W sumie przyznano tylko 7,8 z 12 punkt�w - na nisk� not� wp�yn�� m.in. brak dopasowania tylnej kanapy do standardu i-Size.
Stwierdzono problemy przy pr�bie monta�u (z u�yciem pasa bezpiecze�stwa): - Maxi-Cosi CabrioFix (przedni fotel pasa�era).
Z uwagi na niedopasowanie tylnej kanapy do standardu i-Size zaniechano monta�u dedykowanych fotelik�w:
- Maxi-Cosi 2WayPearl na opcjonalnej bazie 2WayFix ustawionego ty�em do kierunku jazdy,
- Maxi-Cosi 2WayPearl na opcjonalnej bazie 2WayFix ustawionego przodem do kierunku jazdy,
- BeSafe iZi X2 i-Size ustawionego ty�em do kierunku jazdy.
Ochrona pieszych 31,5 pkt. (75 proc.)
Za ochron� na wysoko�ci zderzaka (n�g doros�ej osoby) i przedniego pasa samochodu (miednica) przyznano po maksymalnej nocie 6 punkt�w. Przedni pas samochodu stwarza wysokie ryzyko odniesienia powa�nych obra�e� na wysoko�ci miednicy cz�owieka (0,8 z 6 pkt). Powierzchnia maski silnika zapewnia dostateczn� ochron� g�owy, najwi�ksze zagro�enie dla niej stanowi� s�upki A (15,1 z 24 pkt.).
Rozszerzony system AEB o funkcj� wykrywania pieszego jest standardem, jego dzia�anie oceniono na 4,4 z 6 punkt�w.
Elementy podnosz�ce bezpiecze�stwo 8,7 pkt. (72 proc.)
Opel Ampera-e wyposa�ony zosta� w komplet element�w wyposa�enia podnosz�cych bezpiecze�stwo, kt�rych dzia�anie ocenia EuroNCAP: ogranicznik pr�dko�ci (1,3 z 3 pkt.), sygnalizacj� niezapi�tych pas�w bezpiecze�stwa na fotelach z przodu (2/3 pkt), asystenta utrzymania pasa ruchu (2,9/3 pkt.) i system AEB przy pr�dko�ci do 155 km/h (2,5/3 pkt.).