Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
NOWE NA STRONIE:
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Punto... | Grudzień 2017
BEZPIECZEŃSTWO DZIECKA | Trzeci fotelik Britax-Romer zgodny z i-Size | Foteliki samochodowe
SALON SAMOCHODOWY | Wrażenia z jazdy - Nareszcie! | SEAT Ibiza V FR
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
POLECAMY
Dekada BRD 2011-2020
PATRONUJEMY
Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"
SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport



 

 


 
Wyniki testów zderzeniowych EuroNCAP | Opel Grandland X | Wrzesień 2017

Opel Grandland X
03-10-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Opel Grandland X, choć pozbawiony w standardzie autonomicznego systemu awaryjnego hamowania, otrzymał maksymalną ocenę 5 gwiazdek. W teście bezpieczeństwa dzieci zyskał też najwyższe noty spośród wszystkich modeli testowanych w tym roku przez EuroNCAP.





Rewolucja w gamie samochodów Opla rozpoczęta. Pierwszym modelem, który oficjalnie został zaprezentowany po zakupie tej marki przez Grupę PSA, był mały crossover Crossland X (jego bliźniakiem będzie Citroen C3 Aircross). Kolejnym jest większy Grandland X, którego z kolei odpowiednikiem jest Peugeot 3008. Grandland był jedną z nielicznych premier na tegorocznym salonie samochodowym we Frankfurcie. Pomimo to już od lipca oferowany był polskich salonach Opla. Docelowo zastąpi na rynku minivana Zafira.

Standardowe wyposażenie Opla Grandland X obejmuje m.in. 6 poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na prawym fotelu pasażera i skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, asystenta utrzymania pasa ruchu oraz tempomat z ogranicznikiem prędkości.

Oceniany przez EuroNCAP autonomiczny system awaryjnego hamowania AEB (przy niskich prędkościach) jest - według polskiego cennika - opcją w bazowych wersjach wyposażenia Enjoy i Innovation (2000 złotych) i standardem w Elite i Ultimate.


Oceny Opla Grandland X przypisane są również modelom produkowanym pod szyldem Vauxhall.



Bezpieczeństwo dorosłych 32,1 pkt. (84 proc.)

Podczas uderzenia przodem auta w przeszkodę odkształcalną odnotowano u kierowcy ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej i lewej nogi, z kolei u pasażera wystąpiło ryzyko odniesienia poważniejszych już obrażeń klatki piersiowej i obu nóg (za co przyznano 6,8 z 8 pkt). Z kolei podczas próby uderzenia całą szerokością w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i pasażera (który w tej próbie siedzi na kanapie po przekątnej stronie do kierującego) stwierdzono urazy klatki piersiowej (7,5/8 pkt.).

W przypadku uderzenia w bok auta poziom ochrony kierowcy był na optymalnym poziomie, natomiast po uderzeniu w słup wystąpiły przeciążenia klatki piersiowej (15,3 z 16 pkt.). Podczas uderzenia w tył auta odpowiedni profil siedzeń i zagłówków znacznie obniża ryzyko odniesienia obrażeń kręgów szyjnych (2,6 z 3 pkt).

Autonomiczny system awaryjnego hamowania AEB jest opcją, której Opel nie wybrał do testowanego egzemplarza samochodu, a tym samym jego działanie nie zostało ocenione.

Bezpieczeństwo dzieci 42,8 pkt. (87 proc.)

Do testów Opla Grandland X użyto fotelika Britax-Romer KidFix z nakładką XP (6-letnie dziecko) i podkładki podwyższającej Graco Booster (10-letnie dziecko). Podczas testu zderzenia czołowego (w przeszkodę odkształcalną) u starszego dziecka stwierdzono obciążenia kręgów szyjnych, z kolei u młodszego wystąpiły znaczne przeciążenia klatki piersiowej (14,8 z 16 pkt). Za ochronę przy uderzeniu bocznym (od strony większego manekina) przyznano maksymalną notę 8 punktów.

Opel Grandland X został wyposażony w mocowania Isofix na prawym fotelu pasażera oraz skrajnych miejscach kanapy - wszystkie spełniają standard i-Size. Specjaliści z EuroNCAP nie mieli uwag co do czytelności aktualnego statusu przedniej poduszki powietrznej pasażera, elementy te oceniono na 8 z 13 pkt.

EuroNCAP ocenia również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być one mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. W sumie przyznano za to maksymalną liczbę 12 punktów.



Ochrona pieszych 26,8 pkt. (63 proc.)

Za ochronę na wysokości zderzaka (nóg dorosłej osoby) przyznano maksymalną notę 6 pkt., zaś na wysokości przedniego pasa samochodu (miednica) 5,9 pkt. Powierzchnia maski silnika zapewnia dostateczną ochronę głowy, największe zagrożenie dla niej stanowi podszybie oraz słupki A (15 z 24 pkt.).

W skład systemu AEB wchodzi funkcja wykrywania pieszego, ale jest to opcja, której nie wybrano dla testowanego egzemplarza samochodu, a tym samym nie został oceniony.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 7,2 pkt. (60 proc.)

Opel Grandland X wyposażony został tylko w część elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają specjaliści z EuroNCAP: ogranicznik prędkości (2,5 z 3 pkt.), sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (3/3 pkt) i asystenta utrzymania pasa ruchu (1,7/3 pkt.).
 
www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2017 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry