Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Nowe oceny ADAC fotelików dziecięcych
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Wyniki testów zderzeniowych EuroNCAP | Opel Karl | Październik 2015

Opel Karl
10-10-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Opel Karl pomimo niskich not w poszczególnych próbach zderzeń zebrał 74 proc. oceny ogólnej, co według obowiązującej specyfikacji pozwala na przyznanie 4 gwiazdek. Konstruktorzy auta zobowiązali się do wprowadzenia zmian, co prawdopodobnie wkrótce pozwoli powtórzyć testy.



Wydawać by się mogło, że Karl to najmłodszy stażem model w obecnej ofercie Opla. Zadebiutował na salonie samochodowym w Genewie wiosną 2015 roku (czytaj także: Viva Karl!). W rzeczywistości to czwarte wcielenie Chevroleta Spark, która to marka "wyprowadziła się" z Europy. Można by więc cofnąć się do historii testów EuroNCAP. W 2009 roku Spark otrzymał również ocenę w postaci 4 gwiazdek (naturalnie wyników tych nie można porównywać). Można być jeszcze bardziej skrupulatnym i podać wyniki bliźniaczego Daewoo Matiza (2000 rok, 3-gwiazdki).

Karl w Europie, jak każdy inny Opel, oferowany jest również pod marką Vauxhall. Uzyskane więc wyniki odnoszą się do modelu o nazwie Viva. Do testów trafił model z silnikiem 1.0 (75 KM) w wersji wyposażenia Enjoy (w Polsce drugi z trzech dostępnych poziomów). Na jego pokładzie znalazło się m.in. 6 poduszek powietrznych (przednie pasażera z możliwością dezaktywacji), sygnalizacja niezapiętych pasów dla wszystkich miejsc, wszystkie pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem, mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy, ESP oraz opcjonalny tempomat z ogranicznikiem prędkości i system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (oba niedostępne w bazowej wersji Essentia).


Saga rodu
24-08-2015

Po Adamie, najmniejszym modelu w obecnej gamie Opla, czas na kolejnego członka rodziny. Karl to imię najstarszego syna założyciela tej marki.


Bezpieczeństwo dorosłych 28,2 pkt. (74 proc.)

Podczas zderzenia czołowego w odkształcalną przeszkodę osoby siedzące z przodu narażone są na ryzyko odniesienia obrażeń. Kierowca zarówno głowy (powodem było niewystarczające wypełnienie przedniej poduszki powietrznej) i klatki piersiowej (ocena dobra), jak i nóg (ocena dobra i dostateczna), z kolei pasażer klatki piersiowej (ocena dobra) - w sumie 6,4 pkt..

Podczas testu uderzenia całą szerokością przodu samochodu w przeszkodę stałą siły działające na klatkę piersiową osób siedzących z tyłu były bardzo duże (ocena niedostateczna). W przypadku kierowcy stwierdzono wysunięcie się kierowcy spod pasa biodrowego, tzw. efekt nurkowania, co może doprowadzić do poważnych obrażeń nóg spowodowanych uderzeniem w kolumnę kierownicy (ocena krytyczna) - 6,2 pkt.

Maksymalną liczbę punktów przyznano za ochronę boczną (ocena bardzo dobra). Jednak już przy uderzeniu w słup stwierdzono, że na ryzyko odniesienia poważnych obrażeń narażona jest klatka piersiowa kierowcy (ocena krytyczna) - 14 pkt. Opel zobowiązał się do poprawy poziomu bezpieczeństwa w tym zakresie.

Za ochronę kręgów szyjnych podczas uderzenia w tył Opla Karl przyznano ocenę dostateczną - 1.6 pkt. Na wyposażeniu auta nie ma systemu zapobiegającego kolizji przy niskich prędkościach.

Bezpieczeństwo dzieci 35,3 pkt. (72 proc.)

Do oceny bezpieczeństwa 18-miesięcznego dziecka użyto fotelika Maxi-Cosi Cabriofix, montowanego na opcjonalną bazę Isofix tyłem do kierunku jazdy (12 pkt. - ocena bardzo dobra). Dla 3-latka wybrano fotelik Romer Duo Plus montowany przodem za pomocą mocowań Isofix. Zarówno przy zderzeniu czołowym, jak i bocznym stwierdzono wysokie siły działające na klatkę piersiową oraz szyję (6,3 pkt. - ocena dostateczna).

Specjaliści z EuroNCAP nie mieli zastrzeżeń przy montażu wybranych przez siebie 9 modeli fotelików dziecięcych (12 pkt.). Opel Karl wyposażony jest standardowo w wyłącznik przednich poduszek powietrznych pasażera. Tylna kanapa nie została wyprofilowana według standardu iSize (5 pkt.).



Ochronę pieszego 24,5 pkt. (68 proc.)

Optymalny poziom bezpieczeństwa (na wysokości nóg potrąconej osoby) zapewnia zderzak (6 pkt. - ocena bardzo dobra). Przedni pas zapewnia różną - od dobrego (środek) do skrajnie krytycznego (bok) ochronę na wysokości miednicy - 2,6 pkt. Podobne różnice stwierdzono na powierzchni maski silnika, przy czym na pozytywne wyróżnienie zasługują fragmenty, w które potencjalnie uderza głowa potrąconego dziecka (skraj) i osoby dorosłej (podszybie) - 15,9 pkt.



Systemy podnoszące bezpieczeństwo 8,3 pkt. (64 proc.)

Ocenie poddano tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3 pkt.), system ESP (3 pkt.), sygnalizację niezapiętych pasów dla wszystkich miejsc (3 pkt.) oraz system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (1 pkt.). Na liście wyposażenia Opla Karl nie ma systemu zapobiegającego kolizjom przy dużych prędkościach.
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry