portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POLSKIE DROGI | Można poszerzać S19 Sokołów Małopolski - Jasionka
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP
Wyniki testów zderzeniowych EuroNCAP

Pięć pięciu nie równe - Opel Mokka najbezpieczniejszy
30-11-2012, tekst: Maciej Kalisz, foto: archiwum i EuroNCAP, rys. archiwum

W ostatnich testach EuroNCAP aż 14 modeli zdobyło najwyższą ocenę 5 gwiazdek. Jednak wśród nich wyłania się jeden lider - to Opel Mokka.



Każda z gwiazdek przyznawanych przez EuroNCAP ma rozpiętość punktową. Najwyższą ocenę, pięciu, można więc otrzymać już przy minimalnej liczbie punktów, podczas gdy inne modele zdobędą ich więcej. Jak na razie w historii testów nie było jeszcze takiego z kompletem punktów we wszystkich 4 kategoriach. Ale sumując oceny z ostatnich testów najwięcej uzbierał ich Opel Mokka. Jego średnia wynosi 88,25 - dla porównania także "pięciogwiazdkowy" Fiat 500L ma średnią 77.

Wysokie oceny Mokka otrzymała za ochronę dorosłych (35 na 36 pkt.), dzieci (44/49) i za systemy podnoszące bezpieczeństwo (7/7).



W pierwszej z wymienionych kategorii po testach zderzenia czołowego przyznano dla ?manekinów" 15,9 z 16 punktów, uderzenia w bok 8/8, uderzenia w słup-drzewo 7,7/8 i ochronę kręgów szyjnych na przednim fotelu 3,5/4. Z kolei w Oplu słupek A cofną się o 2 mm, pedał sprzęgła o 38 mm, a hamulca uniósł o 19 mm. Nieznacznej deformacji uległy też zagłówki przednich foteli.

W przypadku dzieci, oba manekiny otrzymały najwyższe oceny. Jedynie klatka piersiowa 18-miesięcznego dziecka można być narażona na większe obciążenia, a przy uderzeniu w bok głowa mieć styczność z niektórymi elementami wyposażenia samochodu.

Oba użyte w testach foteliki wyprodukowane zostały przez firmę Britax Romer. Pierwszy to model Baby Safe Plus z grupy 0+, czyli przeznaczony dla dziecka od urodzenia do 15 miesiąca życia (do 13 kg) i ustawiany zawsze tyłem do kierunku jazdy. Fotelik fabrycznie przystosowany jest do zaczepienia w bazie Isofix, niemniej w teście zamiast niej użyto pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej. Jego jakość wykonania oceniono na 10,9 pkt (z 12), dołączoną instrukcję montażu na maksymalne 4 pkt., a jego stopień trudności też na max. czyli 2 pkt.

Fotelik dla starszego dziecka to model Duo Plus z grupy 1 (od 9 miesiąca do 4 roku i wagi 9-18 kg), który montowany może być zarówno za pomocą pasa bezpieczeństwa, jak i systemu Isofix. W teście użyto tego drugiego rozwiązania oraz dodatkowego punktu kotwiczenia tzw. top tether. Ten fotelik otrzymał maksymalną punktację we wszystkich kategoriach ocen.

Wyposażenie Mokki podnoszące bezpieczeństwo podróżujących dzieci zostało ocenione na 9 z 13 pkt. W tej ocenie zawiera się wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, sposób sygnalizacji zmiany jej statusu działania, rozmieszczenie i czytelność ostrzeżeń przed ustawieniem fotelika tyłem do kierunku jazdy na przednim miejscu pasażera przy aktywnej poduszce, oznaczenie miejsc montażu uchwytów Isofix i dodatkowego punktu kotwiczenia top tether. Wszystkie te elementy znajdziemy w podstawowym poziomie wyposażenia "Essentia".




Przy obecnej specyfikacji kategorii elementy podnoszące bezpieczeństwo można uzyskać maksymalnie 7 punktów. Aby tak było wystarczy seryjnie wyposażyć testowany model w system ESP (1 pkt.), ogranicznik prędkości (3) i sygnalizację niezapiętych pasów - kierowca (1), pasażer (1) i wszystkie miejsca z tyłu (1). Jednak ta seryjność musi obejmować większość krajów europejskich. W Polsce każda Mokka została w nie wyposażona.

W ostatniej z kategorii testów - ochrona pieszych - przyznano 24 punkty. Na tle innych to średni wynik (67 proc.) - maksymalnie można zdobyć 36 punktów. Mokka zapewnia dużą ochronę na wysokości przedniego zderzaka oraz większej powierzchni maski silnika - w tym na obszarze, w który może uderzyć głowa dziecka. "Źle" jest na wysokości przedniego pasa auta oraz krawędzi maski.

Opel Mokka zadebiutował na tegorocznym salonie samochodowym w Genewie. Jest już dostępny w polskich salonach, najtańszy model - z silnikiem benzynowym 1.6 ecotec 115 KM, w wersji "Essentia" - kosztuje 67 900 złotych. Model testowany przez EuroNCAP - 1.7 CDTI "Enjoy" - to wydatek od 88 800 złotych.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry