Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
NOWE NA STRONIE:
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Punto... | Grudzień 2017
BEZPIECZEŃSTWO DZIECKA | Trzeci fotelik Britax-Romer zgodny z i-Size | Foteliki samochodowe
SALON SAMOCHODOWY | Wrażenia z jazdy - Nareszcie! | SEAT Ibiza V FR
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
POLECAMY
Dekada BRD 2011-2020
PATRONUJEMY
Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"
SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport



 

 


 
Wyniki testów zderzeniowych EuroNCAP | 2016

Podsumowanie testów zderzeniowych EuroNCAP z 2016 roku
30-12-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: EuroNCAP

W mijającym roku organizacja EuroNCAP przeprowadziła serię 25 prób zderzeniowych odnoszących się tylko do 17 modeli samochodów. W testach tych po raz pierwszy w historii wzięła udział marka SsangYong.





Niezwykle dynamiczny w ostatnich latach postęp technologiczny ma swoje odzwierciedlenie również w przemyśle motoryzacyjnym. Dzisiejsze konstrukcje samochodów i elementy wyposażenia różnią się znacznie nawet od tych stosowanych w poprzedniej generacji tego samego modelu. Po części mają na to wpływ założenia Unii Europejskiej, których celem jest redukcja ofiar śmiertelnych o 50 proc. do 2020 roku. Jednym z narządzi do jego realizacji jest organizacja EuroNCAP przeprowadzająca testy zderzeniowe samochodów osobowych (od niedawna także czterokołowców lekkich i ciężkich) dostępnych na rynkach Starego Kontynentu. Wytyczne te zawarte są w ogólnodostępnych specyfikacjach testów, które zaostrzane są co roku.

I tak od 2016 do 2020 roku waga poszczególnych kategorii testów w ocenie końcowej wynosi - ochrona dorosłych 40 proc., zaś ochrona dzieci, piszecyh i systemy podnoszące bezpieczeństwo po 20 proc. Znaczące różnice zachodzić będą jednak w obrębie poszczególnych kategorii. Dziś, aby dany model mógł uzyskać maksymalną ocenę 5 gwiazdek, powinien osiągnąć odpowiednio 80, 75, 60 i 50 proc. z maksymalnej liczby punktów. Ale już od 2018 roku w kategorii ochrony dzieci będzie to 80 proc., a w systemach podnoszących bezpieczeństwo aż 70 proc.

Przygotowania do tych zmian widać już było w 2016 roku, gdy do testów mogły stanąć dwa egzemplarze tego samego modelu. Jeden z nich w konfiguracji standardowej z elementami wyposażenia wymaganymi bądź preferowanymi przez EuroNCAP. Jeśli dany model nie posiadał ich w wersji bazowej, drugi egzemplarz mógł zostać wzbogacony o tzw. Safety Pack (pod warunkiem jego dostępności w każdym z 28 krajów UE). W sumie odniosło się to Fiata Tipo, Kii Niro, SsangYong Tivoli, Suzuki Baleno i Ignis oraz Toyoty Hillux. Dzięki temu widać jak znacząco - przynajmniej w teorii - wzrasta poziom bezpieczeństwa w modelach wyposażonych chociażby w asystenta automatycznego hamowania/zapobiegania kolizji z innych pojazdem bądź potrącenia pieszego. Najwięcej pod tym względem zyskały Suzuki Ignis i Toyota Hillux, w których ocena z trzech gwiazdek wzrosła do maksymalnych pięciu (czytaj także: TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Opcjonalny pakiet bezpieczeństwa podciąga oceny dwóch modeli samochodów).

W 2016 roku w testach EuroNCAP zadebiutowała marka SsangYong. Ocenie poddano model Tivoli w konfiguracji standardowej i opcjonalnej. Uzyskane wyniki przypisano awansem również bliźniaczemu modelowi XLV.W obu przypadkach wersja standardowa była (w 2016 roku) najniżej oceniona przez specjalistów z EuroNCAP w kategorii ochrony dorosłych i pieszych.

Nienajlepsze wyniki uzyskał także Fiat Tipo. Jednak ocena poziomu ochrony dzieci została zaniżona nie przez rozwiązania zastosowane przez konstruktorów samochodu, a dobór fotelików dziecięcych (czytaj także: TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Fiat Tipo). Tutaj również zaszły zmiany - od 2016 roku w testach biorą udział manekiny dzieci odpowiadające 6- i 10-latkowi - oba usadzone z tyłu przodem do kierunku jazdy. Z kolei w kategorii systemów podnoszących bezpieczeństwo najniższe wyniki uzyskały wszystkie modele, które oceniano w dwóch egzemplarzach.

Wśród najlepszych (najbezpieczniejszych) modeli znalazły się: Alfa Giulia (ochrona dorosłych), Mercedes Klasa E (ochrona dzieci), Toyota Hillux - po dodaniu Safety Pack (ochrona pieszych) i Ford Edge (systemy podnoszące bezpieczeństwo).

Tradycyjnie też na koniec roku organizacja EuroNCAP wskazała najlepsze modele w swojej klasie (liczona średnia z czterech kategorii testów). Jednocześnie jest to podkreślenie ważnego faktu, że 5-gwiazdkowe modele można porównywać ze sobą jedynie z obrębie reprezentowanej klasy i to pod warunkiem, że testy (m.in. z uwagi na zmieniające się specyfikacje) były przeprowadzone w danym roku kalendarzowym. W 2016 roku wyróżnienie "Best in Class Cars of 2016" otrzymały: Hyundai Ioniq (mały samochód rodzinny), Toyota Prius (duży samochód rodzinny) i Volkswagen Tiguan (mały samochód terenowy).


model
poziom
wyposażenia
ocena
ogólna
ochrona
dorosłych
ochrona
dzieci
ochrona
pieszych
systemy
podnoszące
bezpieczeństwo

Alfa Romeo Giulia
standard
37,4 (98%)
39,7 (81%)
29,2 (69%)
7,3 (60%)

Audi Q2
standard
35,6 (93%)
42,4 (86%)
29,6 (70%)
8,5 (70%)

Fiat Tipo
opcja
31,3 (82%)
29,8 (60%)
26,2 (62%)
6,9 (57%)

Fiat Tipo
standard
31,3 (82%)
29,8 (60%)
26,2 (62%)
3,0 (25%)

Ford Edge
standard
32,5 (85%)
37,7 (76%)
28,3 (67%)
10,7 (89%)

Hyundau Ioniq
standard
34,9 (91%)
39,4 (80%)
29,8 (70%)
9,9 (82%)

Kia Niro
opcja
34,8 (91%)
39,6 (80%)
29,7 (70%)
9,7 (81%)

Kia Niro
standard
31,8 (83%)
39,6 (80%)
24,3 (57%)
7,1 (59%)

Mercedes Klasa E
standard
36,3 (85%)
44,6 (90%)
32,5 (77%)
7,4 (62%)

Peugeot 3008
standard
32,9 (86%)
42,0 (85%)
28,2 (67%)
7,0 (58%)

Renault Scenic
standard
34,5 (90%)
40,2 (82%)
28,5 (67%)
7,1 (59%)

SEAT Ateca
standard
35,6 (93%)
41,4 (84%)
30,1 (71%)
7,3 (60%)

SsangYong Tivoli
opcja
31,3 (82%)
30,4 (62%)
27,4 (65%)
5,2 (43%)

SsangYong Tivoli
standard
28,3 (74%)
30,4 (62%)
23,2 (55%)
3,0 (25%)

SsangYong XLV
opcja
31,3 (82%)
30,4 (62%)
27,4 (65%)
5,2 (43%)

SsangYong XLV
standard
28,3 (74%)
30,4 (62%)
23,2 (55%)
3,0 (25%)

Subaru Levorg
standard
35,0 (92%)
41,0 (83%)
31,7 (75%)
8,3 (68%)

Suzuki Baleno
opcja
32,5 (85%)
36,1 (73%)
27,6 (65%)
5,3 (43%)

Suzuki Baleno
standard
30,8 (80%)
36,1 (73%)
27,6 (65%)
3,0 (25%)

Suzuki Ignis
opcja
33,1 (87%)
38,8 (79%)
32,6 (77%)
7,2 (60%)

Suzuki Ignis
standard
30,1 (79%)
38,8 (79%)
28,3 (25%)
3,0 (25%)

Toyota Hilux
opcja
35,6 (93%)
40,3 (82%)
35,0 (83%)
7,6 (63%)

Toyota Hilux
standard
32,6 (85%)
40,3 (82%)
30,9 (73%)
7,6 (63%)

Toyota Prius
standard
35,0 (92%)
40,3 (82%)
32,7 (77%)
10,2 (85%)

Volkswagen Tiguan
standard
36,7 (96%)
41,5 (84%)
30,6 (72%)
8,2 (68%)

 
www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2017 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry