TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Procedury testów zderzeniowych Euro NCAP | Ochrona pieszych

Euro NCAP stawia na ochronę pieszych

12-11-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, film: Euro NCAP

Od pierwszych testów przeprowadzanych przez organizację Euro NCAP minęło już blisko dwie dekady. Przez ten czas nieustanie je modyfikowano i dodawano kolejne elementy - w przyszłym roku będzie to między innymi praktyczna ocena systemów chroniących pieszych.

EURO NCAP | Systemy statystujące kierowcy, testy zderzeniowe

Pieszy, jako niechroniony uczestnik ruchu drogowego, narażony jest na największe niebezpieczeństwo. W starciu z samochodem z reguły ponosi najcięższe obrażenia bądź śmierć. Według danych polskiej policji w ubiegłym roku stanowili oni 1/5 ogółu osób rannych i 1/3 osób zabitych. Najwięcej pieszych zginęło na obszarze zabudowanym. Co więcej, policja podaje, że w 51 proc. wypadkach z ofiarami śmiertelnymi za winnych uznano pieszego (w 36 proc. kierujący, 10,2 proc. inne przyczyny i 2,5 była to współwina).

Elementem mogącym poprawić ten stan rzeczy, oczywiście nie ze względu na Polskę, jest wyposażenie pojazdu w systemy chroniące pieszych. Od niedawna coraz więcej producentów samochodów osobowych stosuje tzw. aktywne maski silnika. W chwili potrącenia jest ona unoszona do góry, co wytwarza "poduszkę powietrzną", która chroni głowę i tułów pieszego przed uderzeniem w twarde elementy w komorze silnika. Od tego roku obecność aktywnej maski we wszystkich poziomach wyposażenia danego modelu uwzględniana jest w punktacji testów Euro NCAP.

Ocenie podlega również system ograniczający skutki kolizji przy niskich prędkościach - a więc tych osiąganych w mieście. Konstruktorzy rozwijają go dalej, tym razem o wykrywanie obecności pieszych. Od przyszłego roku będzie to jedna z pozycji sprawdzana w praktyce przez specjalistów z Euro NCAP. Oczywiście jego brak nie wpłynie na przyznanie maksymalnej liczby pięciu gwiazdek, jednak nie pozwoli na osiągnięcie 100 proc. punktacji.

"To będzie nowatorskie spojrzenie na systemy wspomagające kierowcę z perspektywy pieszego. Obecnie w wielu nowych modelach samochodów dostępny jest system AEB zapobiegający kolizji z innym pojazdem, ale tylko nieliczne są w stanie dodatkowo wykryć przechodnia. Liczę, że publikowane przez Euro NCAP wyniki testów pomogą kupującym wybrać odpowiednie opcje w nowym samochodzie"

- mówi Dr Michiel van Ratingen, Sekretarz Generalny organizacji Euro NCAP.

Działanie rozbudowanego systemu AEB oceniane będzie przy trzech zachowaniach pieszego - idącego normalnym krokiem i biegnącego dorosłego oraz wychodzącego zza innych pojazdów (przeszkody) dziecka. Kluczowym dla wyników aspektem będzie prędkość auta, testy przeprowadzane będą do 40 km/h i w przedziale 40-60 km/h. O ile w pierwszym przypadku oczekiwanym efektem jest całkowite zatrzymanie przed pieszym, to w drugim prędkość w momencie potrącenia powinna zostać maksymalnie zredukowana.

Jak wylicza Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego pieszy potrącony przez pojazd jadący poniżej 30 km/h ma duże szanse by przeżyć i nie odnieść ciężkich obrażeń. Z kolei przy prędkości powyżej 50 km/h jego szanse spadają praktycznie do zera.

EURO NCAP | Volvo V40, aktywna maska silnika, ochrona pieszego

Samochody z system AEB rozszerzonym o ochronę pieszych są już dostępne na polskim rynku. Organizacja Euro NCAP wymienia wśród nich: Audi Q7, BMW serii 2 i3, Forda Mondeo, Lexusa NX, Mercedesa Klasa C, Mini Coopera, Volvo V40 i XC90, Toyota Avensis i Volkswagena Passata.

Spośród nich w naszej redakcji gościło już Mondeo, Passat i V40, ale z oczywistych względów nie sprawdzaliśmy działania tych systemów. Dodatkowo model Volvo wyposażony był w aktywną maskę komory silnika.