Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
NOWE NA STRONIE:
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Punto... | Grudzień 2017
BEZPIECZEŃSTWO DZIECKA | Trzeci fotelik Britax-Romer zgodny z i-Size | Foteliki samochodowe
SALON SAMOCHODOWY | Wrażenia z jazdy - Nareszcie! | SEAT Ibiza V FR
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
POLECAMY
Dekada BRD 2011-2020
PATRONUJEMY
Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"
SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport



 

 


 
Wyniki testów zderzeniowych EuroNCAP | SEAT Arona | Listopad 2017

SEAT Arona
20-11-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Arona została uznana za bliźniaczą konstrukcję - płyta podłogowa, struktura nadwozia i wyposażenie - z V-generacją Ibizy. Stąd też część wyników z poprzednich testów EuroNCAP przypisano nowemu crossoverowi.





Arona to zupełnie nowy model w gamie SEAT-a, który w Grupie Volkswagen dziedziczy płytę podłogową z Fabią, Polo i Ibizą. Dwa ostatnie wcześniej poddano już testom zderzeniowym EuroNCAP, w których uzyskały maksymalną liczbę 5 gwiazdek. Jednak w przypadku modeli SEAT-a podjęto decyzję o przypisaniu części wyników Ibizy na Aronę. Niewielkie różnice dotyczą zakresu bezpieczeństwa dorosłych i ochrony pieszych, w przypadku bezpieczeństwa dzieci wynik Arony jest lepszy.

Standardowe wyposażenie SEAT-a Arona obejmuje m.in. 6 poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix na skrajnych miejscach kanapy (i-Size), wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, autonomiczny system awaryjnego hamowania AEB z funkcją wykrywania obecności pieszego oraz tempomat z ogranicznikiem prędkości.



Bezpieczeństwo dorosłych 36,2 pkt. (95 proc.)

Podczas uderzenia przodem SEAT-a Arona w przeszkodę odkształcalną odnotowano u kierowcy obrażenia obu nóg i klatki piersiowej, natomiast u pasażera tylko klatki piersiowej (przyznano 7,5 z 8 pkt). Z kolei podczas uderzenia całą szerokością samochodu (na filmie jest to SEAT Ibiza) w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i pasażera (który w tej próbie siedzi na kanapie po przekątnej stronie do kierującego) doszło do obrażeń klatki piersiowej (7,7/8 pkt.).

W przypadku zderzenia bocznego (Ibiza) poziom ochrony kierowcy był na optymalnym poziomie, przy uderzeniu auta w słup doszło u kierowcy do obrażeń klatki piersiowej (15,6/16 pkt.). Podczas uderzenia w tył auta profile wszystkich siedzeń i zagłówków w optymalny sposób chroniły kręgi szyjne (2,3/3 pkt).

Za działanie autonomicznego systemu awaryjnego hamowania AEB przy niskich prędkościach (w mieście) przyznano maksymalną liczbę 3 pkt.

Bezpieczeństwo dzieci 39,4 pkt. (80 proc.)

W nowym crossoverze SEAT-a użyto fotelika Britax-Romer KidFix z nakładką XP (6-letnie dziecko) i podkładkę podwyższającą (wymontowaną z fotelika) Maxi japońskiej firmy Takata (10-letnie dziecko). Podczas zderzenia czołowego (w przeszkodę odkształcalną) u młodszego dziecka stwierdzono bardzo niebezpieczne przeciążenia działające na kręgi szyjne i klatkę piersiową, u starszego zaś niewielkie kręgów szyjnych (13,4 z 16 pkt). Z kolei za ochronę przy uderzeniu bocznym (od strony większego manekina) przyznano notę 7 z 8 punktów, pomimo, że u starszego dziecka odnotowano skrajnie niebezpieczne przeciążenia klatki piersiowej.

SEAT Arona wyposażony został w mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy (standard i-Size). Specjaliści z EuroNCAP nie mieli uwag do czytelności aktualnego statusu przedniej poduszki powietrznej pasażera, elementy te oceniono na 7 z 13 pkt.

EuroNCAP ocenia również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. W sumie przyznano za to maksymalną liczbę 12 punktów (technicznie wykluczono ustawienie fotelika Maxi-Cosi CabrioFix z opcjonalną bazą EasyBase2 na środku kanapy).



Ochrona pieszych 32,4 pkt. (77 proc.)

Za ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) przyznano maksymalną notę 6 pkt., na przednim pasie samochodu (miednica) największe zagrożenie stanowią klosze reflektorów (4,7/6 pkt.). Jedynie środkowa część maski silnika i podszybie (co jest rzadkością w innych modelach ocenianych przez EuroNCAP) zapewniają dostateczną ochronę głowy, krytyczne miejsca to słupki A (16,6 z 24 pkt.).

Działanie funkcji wykrywania obecności pieszego (część autonomicznego systemu awaryjnego hamowania AEB) oceniono na 5,2 z 6 pkt.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 7,3 pkt. (60 proc.)

Spośród elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają specjaliści z EuroNCAP, nowy model SEAT-a został wyposażony w: ogranicznik prędkości (1,5 z 3 pkt.), sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (3/3 pkt) i autonomiczny system awaryjnego hamowania AEB działający przy wyższych prędkościach (2,8/3 pkt.).
 
www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2017 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry