TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Toyota Prius | 2016

Toyota Prius

27-04-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP

Toyota Prius po raz trzeci przeszła testy zderzeniowe Euro NCAP i ponownie przyznano jej najwyższą ocenę. Jednak za każdym razem liczona była według obowiązujących wówczas kryteriów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | 2016 | Toyota Prius - uderzenie czołowe w przeszkodę stałą

Seryjną produkcję Toyoty Prius rozpoczęto w 1997 roku, czyli w tym samym, w którym powstała organizacja Euro NCAP. Jednak na pierwszy test zderzeniowy tego modelu trzeba było poczekać aż siedem lat. Poddana wówczas ocenie II-generacja uzyskała bardzo wysokie noty, które przyznawano jeszcze osobno w trzech kategoriach: za ochronę dorosłych pasażerów (maksymalnych 5 gwiazdek), dzieci (4 z 5 gwiazdek) i pieszych (2 z 4 gwiazdek).

Specyfikacja testów dla aut hybrydowych była i jest identyczna jak dla modeli z silnikiem spalinowym.

Wyniki kolejnych, już dla III-generacji, ogłoszono w sierpniu 2009 roku. Sześć miesięcy wcześniej znacząco zaostrzono kryteria testów zderzeniowych Euro NCAP. Od tego momentu wyniki z 4 kategorii (doszły systemy podnoszące bezpieczeństwo) składają się na jedną ocenę końcową. Także i tutaj Toyota Prius uzyskała maksymalną liczbę 5 gwiazdek.

Obecna próba również przyniosła najwyższą ocenę. Toyota Prius zapisała się także w historii Euro NCAP, jako pierwsze auto, które poddano testom według zaostrzonych kryteriów. Producenci mogą teraz dostarczać dwa modele różniące się elementami podnoszącymi bezpieczeństwo.

W przypadku tego Priusa zestaw Safety Sense montowany jest w standardzie. Na pełną listę składa się: 7 poduszek powietrznych (w tym kolanowa dla kierowcy), sygnalizacja niezapiętych pasów dla wszystkich miejsc, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, system Isofix (zgodny ze standardem i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, układy ABS i ESP oraz system autonomicznego hamowania przed przeszkodą awaryjnego z funkcją wykrywania pieszego.

Nowa Toyota Prius zadebiutowała w Europie podczas ubiegłorocznego salonu samochodowego we Frankfurcie. W ofercie dostępny jest tylko jeden model z silnikiem benzynowym 1.8 o mocy 98 koni mechanicznych współpracujący z elektrycznym, który ma kolejne 72 KM. Razem daje to jednak 122 KM (90 kW).


Ocena (2016):


Bezpieczeństwo dorosłych 35 pkt. (92 proc.)

Podczas uderzenia przodem auta w przeszkodę odkształcalną istnieje u kierowcy ryzyko odniesienia poważniejszych obrażeń klatki piersiowej i w mniejszym stopniu - także u pasażera - nóg (w sumie 7,1 z 8 pkt). Z kolei podczas próby uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą na obrażenia narażona jest klatka piersiowa u obu osób siedzących z przodu (7,8 z 8 pkt.).

Za ochronę kierowcy podczas uderzenia w bok auta przyznano maksymalną notę, natomiast podczas próby uderzenia w słup stwierdzono wysokie ryzyko odniesienia poważnych obrażeń klatki piersiowej (14,6 z 16 pkt.).

Dobrą ochronę kręgów szyjnych przy uderzeniu w tył auta zapewniają zagłówki wszystkich foteli (2,6 z 3 pkt). Wysoko oceniono też działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszego (3 pkt.), który jest częścią wspomnianego zestawu Safety Sense.

Bezpieczeństwo dzieci 40,3 pkt. (82 proc.)

W zakresie oceny bezpieczeństwa podróżujących samochodem dzieci zaszły największe zmiany. Od teraz w testach uczestniczą manekiny 6- i 10-latka, co też wpływa na używane foteliki.

Młodszego posadzono w modelu KidFix z systemem SICT chroniącym przy uderzeniach bocznych firmy Britax-Romer, zaś starszego na podkładce podwyższającej firmy Graco. W obu przypadkach manekiny siedzą przodem do kierunku jazdy. Przy uderzeniu czołowym przyznano 15,1 z 16 pkt. (stwierdzono wysokie przeciążenia klatki piersiowej u 6-latka), przy bocznym maksymalne 8 pkt.

Nowa Toyota Prius została wyposażona w mocowania Isofix z górnym punktem kotwiczenia (top-tether) na skrajnych miejscach kanapy zgodnych ze standardem i-Size. Oceniono również działanie wyłącznika poduszek powietrznych pasażera i towarzyszące mu ostrzeżenia oraz instrukcję obsługi. Za wszystkie te elementy przyznano 6 z 12 pkt.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają też jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików. W zależności od konstrukcji mogą być zapinane za pomocą pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

W trakcie tego sprawdzianu napotkano na problemy z prawidłowym montażem za pomocą pasa bezpieczeństwa fotelików Maxi-Cosi CabrioFix, Romer King II LS i Romer KidFix XP ustawionych na środkowym miejscu kanapy. Ogólnie przyznano 11,3 z 12 punktów. Wysoka nota, przy wymienionych zastrzeżeniach, wynika z proporcji ocen przyznawanych w tej części testów.

Ochrona pieszych 32,7 pkt. (77 proc.)

Konstrukcja przodu auta oceniana jest również pod kątem ochrony potrąconego pieszego. Na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) przyznano 6 pkt., na wysokości przedniego pasa (miednicy) 4,8 z 6 pkt. i na powierzchni pokrywy silnika (głowy) 16,9 z 24 pkt. Największe zagrożenie dla pieszego stanowiły słupki A Toyoty Prius.

Specjaliści z Euro NCAP sprawdzają również działanie systemów wykrywania pieszego z funkcją automatycznego hamowania. Ich ocena odbywa się według 6 scenariuszy: przebiegającej osoby dorosłej przy prędkości samochodu 60 km/h, przechodzącego pieszego przy prędkości samochodu 40 i 60 km/h oraz wybiegającego dziecka zza innego pojazdu przy prędkości samochodu 20 km/h, a także po jednym z udziałem dziecka i dorosłego, w którym samochód musi wyhamować z wyższej prędkości. Za te elementy przyznano 4,9 z 6 pkt.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | 2016 | Toyota Prius - uderzenie w bok

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 10,2 pkt. (85 proc.)

Nowa Toyota Prius została wyposażona w ogranicznik prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych (jego działanie oceniono na 2 z 3 pkt.), sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa (3 pkt.), asystenta utrzymania pasa ruchu (2,5 z 3 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą przy wyższych prędkościach (2,8 z 3 pkt.).