portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | Kia EV9 w podwójnej koronie World Car Awards
POLSKIE DROGI | Droga ekspresowa S11 wydłuży się o kolejne kilometry
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP
Wyniki testów zderzeniowych EuroNCAP

Tylko po 3 gwiazdki
19-12-2012, tekst: Maciej Kalisz, foto: EuroNCAP i producent fotelików, rys. archiwum

Do ostatnich w tym roku testów zderzeniowych stanęły trojaczki produkowane w czeskim Kolinie. Wszystkie oceniono na zaledwie 3 gwiazdki.



Jak zwykle w przypadku tego samego modelu, ale oferowanego z logo różnych producentów, testowano tylko jeden z nich. W tym przypadku była to Toyota Aygo, a dwa pozostałe, którym przypisano jej wyniki to Citroen C1 i Peugeot 107. Wszystkie z nich to miejskie maluchy, które poddano już sprawdzianowi w czerwcu 2005 roku. Wówczas ocenianym był najmniejszy Citroen.



Według kryteriów sprzed 7 lat C1 otrzymał 4/5 gwiazdek za bezpieczeństwo dorosłych, 3/5 za bezpieczeństwo dzieci i 2/4 za ochronę potrąconego pieszego. Wtedy najważniejszą z ocen była ta pierwsza i taka informacja poszła w świat. Dziś, w zaostrzonych od lutego 2009 roku kryteriach, auta otrzymały o jedną gwiazdkę mniej co można uznać, że poziom bezpieczeństwa pozostał na tym samym poziomie. W między czasie wiele modeli konkurencji zdobyły maksymalne 5 gwiazdek.



Przyczyna leży w wyposażeniu, a raczej braku na fabrycznej liście kilku pozycji. Na jej czele znajdują się boczne i kurtynowe poduszki powietrzne. Ich brak znacząco wpływa na wyniki testów uderzenia bocznego i w słup. Są one dostępne w opcji i na takie rozwiązanie zdecydowało się EuroNCAP. Pomimo tego wyniki ochrony bocznych są gorsze - na wysokości klatki piersiowej - niż w 2005 roku. Wszyscy trzej producenci zadeklarowali wprowadzenie obu rodzajów poduszek do standardowego wyposażenia od lipca przyszłego roku.

Ale to nie wszystko. Zarówno pasażer jak i kierowca narażeni są na odniesienie obrażeń spowodowanych uderzeniem elementami kokpitu, Dla tego drugiego zagrożeniem są także kolumna i koło kierowcy oraz pedały.

Na tym tle bardzo źle oceniono ochronę kręgów szyjnych przez zagłówki przednich foteli w momencie uderzenia w tył auta. Ogólnie za bezpieczeństwo osób dorosłej przyznano zaledwie 25 z 36 punktów.



W kolejnej kategorii - bezpieczeństwo dzieci - uzyskano przeciętny wynik 36 z 49 pkt. (czyli tyle samo co 2005 roku). Auta straciły 3,4 pkt. za rekomendowany fotelik dla 18 miesięcznego dziecka ustawiony tyłem do kierunku jazdy. Wybrano dla niego model Baby Safe firmy Romer, który można zamontować tylko za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej. Odbiło się to na wynikach testów dynamicznych uderzenia w przód auta, w których odnotowano wyższe przeciążenia działające na klatkę piersiową dziecka.



Komplet punktów otrzymano za fotelik 3 letniego dziecka (skierowany przodem do kierunku jazdy), dla którego przygotowano model Duo Plus także firmy Romer. Jednak ten posiadał już mocowanie Isofix i dodatkowy punkt kotwiczenia top tether. Identyczne modele obu fotelików wybrano także poprzednim razem.

Zaledwie 3 z 13 punktów przyznano za fabryczne wyposażenie trojaczków pod kątem bezpieczeństwa dzieci. Pomimo, że wybrano Aygo z mocowaniami Isofix, to są one oferowane jako opcja, co nie znajduje aprobaty u specjalistów z EuroNCAP. Mieli oni również zastrzeżenia do czytelności sygnalizacji wyłączenia poduszki powietrznej pasażera. Wszyscy trzej producenci zadeklarowali wprowadzenie na fabryczne wyposażenie swoich modeli uchwytów Isofix z top tether od lipca przyszłego roku.

Zakres ochrony potrąconej osoby jest lepszy (19 pkt.) niż w poprzednich modelach (14 pkt.). Maksymalna poprawa nastąpiła na wysokości zderzaka i przedniej części maski silnika, czyli miejsc, w które może uderzyć głowa dziecka. Z kolei pogorszyła się w drugiej części, gdzie uderza głowa osoby dorosłej, a w żaden sposób nadal nie chroni przedni pas auta.

Nie badaną wówczas kategorią były fabryczne elementy wyposażenia samochodu podnoszące bezpieczeństwo. Tutaj znów EuroNCAP poszło na rękę producentom tych aut i wybrało wersję z ESP i sygnalizacją niezapiętych pasów dla pasażera siedzącego z przodu. Także w tym przypadku otrzymano deklarację, że elementy te trafią na wyposażenie każdej wersji od lipca 2013 roku. Nie wspomniano przy tym czy dodana będzie sygnalizacja niezapiętych pasów dla miejsc z tyłu oraz ogranicznik prędkości.

Kolejne wyniki testów poznamy 27 stycznia 2013 roku.

Citroen C1
Bezpieczeństwo dorosłych: 25 pkt. (68 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 36 pkt. (73 proc.)
Ochrona pieszych: 19 pkt. (53 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 5 pkt. (71 proc.)

Peugeot 107
Bezpieczeństwo dorosłych: 25 pkt. (68 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 36 pkt. (73 proc.)
Ochrona pieszych: 19 pkt. (53 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 5 pkt. (71 proc.)

Toyota Aygo
Bezpieczeństwo dorosłych: 25 pkt. (68 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 36 pkt. (73 proc.)
Ochrona pieszych: 19 pkt. (53 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 5 pkt. (71 proc.)
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry