portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
TRANSPORT
Transport miejski

Zakopane inwestuje w zielone rozwiÄ…zania
18-12-2012, tekst: Maciej Kalisz, foto: archiwum

Obecnie największą wadą samochodów z napędem elektrycznym pozostaje ich zasięg. Ciekawy projekt na ich efektywne wykorzystanie wdraża właśnie Klaster Smart IT i Green Cars oraz władze miasta Zakopane.



Zaletą takiego samochodu jest przede wszystkim niski koszt paliwa, czyli prądu, który można pozbrać z normalnego gniazdka o napięciu 230 V. Teoretycznie pokonanie trasy z Warszawy do Zakopanego powinno nas kosztować około 17-20 złotych. W praktyce nie przejedziemy jej pojazdem wyposażonym wyłącznie w silnik elektryczny. Po około 150 kilometrach będziemy musieli go całkowicie naładować, co w najlepszym przypadku zajmie 30 minut. Ale pod warunkiem, że znajdziemy tzw. punkt szybkiego ładowania. A, że takich miejsc nie ma, to posiłkując się gniazdkiem 230 V każda przerwa w podróży wyniesie 6-8 godzin. W tej sytuacji do Zakopanego dojedziemy po dwóch dniach.

Inaczej wygląda to w mieście. Od ponad 3 lat powstaje w Warszawie publiczna sieć ulicznych punktów ładowania. Miało być ich 130, do dziś powstało 12. O wiele szybciej rozwija się dostęp do nich w miejscach prywatnych, jak parkingi czy biurowce. Ale samochodów z napędem elektrycznym od tego nie przybywa, a wszystko przez ich wysoką cenę. Mitsubishi i-MiEV, pierwszy seryjny samochód elektryczny oferowany w Polsce, kosztuje dziś 113 tys. złotych. Nie zraża to jednak prywatnych przedsiębiorstw do inwestycji w te rozwiązania. Przykładem może być - działająca od wiosny tego roku - korporacja taksówkowa, która do przewozów wykorzystuje "zelektryfikowane" Fordy Mondeo.

Podobny sposób na wykorzystanie elektrycznych samochodów jako taksówki chcą wprowadzić władze Zakopanego. Jest to element większego projektu o nazwie Smart City, który zostanie zrealizowany do końca 2020 roku. W jego ramach Klaster Smart IT i Green Car zbuduje i zarządzać będzie siecią ulicznych punktów szybkiego ładowania. Jest szansa, że pierwsze z nich pojawią się już w przyszłym roku. Co ważne - jak nas dziś zapewniał burmistrz Zakopanego Janusz Majcher - pobór prądu będzie w nich bezpłatny. Dodatkowo, przed wjazdem do miasta powstanie parking typu "Park and Ride", na którym będzie można zostawić swój samochód i wypożyczyć - także bezpłatnie - pojazd elektryczny.



Ale uliczna sieć punktów ładowania w Zakopanem powstaje też z myślą o kierowcach miejscowych taksówek. Testowali oni już Opla Amperę, a wkrótce przyjedzie Renault Fluence Z.E. W odróżnieniu od fabrycznych modeli Green Car oferuje przebudowę dowolnego samochodu z napędem spalinowym. Jedną z takich propozycji jest seryjna Kia Soul, w której zamontowano silnik elektryczny o mocy 50 kW. Pozwala to na przejazd około 150 km, co pokrywa dzienne zapotrzebowanie tamtejszych taksówek. Tradycyjny czas ładowania baterii z gniazdka 230 V wynosi 6 godzin, a z ulicznego punktu około 30 min, zaś trwałość ogniw określona jest na 5 tys. cykli. Barierą może być jednak koszt takiej przebudowy, który w zależności od modelu samochodu może wynieść 60-80 tys. złotych. Tutaj z pomocą przychodzi leasing pojazdu oferowany przez Klaster. Kia, nazwana od projektu Green Taxi, także trafi na testy do stolicy Tatr.



"Zasadniczą zaletą naszej propozycji jest kompleksowe podejście do tematu - mówił dziś Juan Davi, prezes Smart IT - Oferujemy zarówno projekt, budowę i obsługę całej infrastruktury oraz przebudowę napędu samego samochodu. Pracujemy też nad autobusem miejskim o napędzie elektryczny, który powinniśmy zaprezentować wiosną przyszłego roku".

Przy tych założeniach wydaje się, że samochody z obecną technologią napędu elektrycznego nabierają większego sensu. Ale sam transport miejski nie zbilansuje dotychczasowych nakładów branży motoryzacyjnej. Musi ona jak najszybciej wdrożyć rozwiązania zwiększające zasięg tych pojazdów i obniżyć ceny. A przede wszystkim w Polsce rząd musi wprowadzić system dopłat lub obniżki podatków dla ich właścicieli. Tak jak ma to miejsce w innych krajach Unii Europejskiej. Zresztą z jej środków wdrażany jest ten projekt.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry