WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 6/2020

08-02-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Mercedes, ProfiAuto, World Car Awards, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.


Akcja Bezpieczny autokar na finiszu

Smart wjeżdża w erę elektromobilności

Zatrważające wyniki kontroli stanu technicznego samochodów

Poznaliśmy półfinalistów World Car Awards 2020

Wielki plan budowy 100 obwodnic


Akcja Bezpieczny autokar na finiszu

Wydanie na weekend - Akcja Bezpieczny autokar na finiszu

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Rozpoczęcie ostatniej tury ferii zimowych dla dzieci, było okazją do podsumowania przeprowadzonych dotychczas kontroli autokarów. Od 11 stycznia Inspektorzy Transportu Drogowego skontrolowali ponad 700 tych pojazdów. W 8 przypadkach nie zezwolono na ich odjazd, w kolejnych 33 zatrzymano dowód rejestracyjny. Nałożono też 164 mandatów karnych.

Niemal we wszystkich powodem były usterki, od oświetlenia poprzez stan bieżnika opon i wycieki płynów eksploatacyjnych do niesprawnego układu hamulcowego. Podczas dzisiejszych kontroli na parkingu przy warszawskim Torwarze na 10 skontrolowanych autokarów, w jednym stwierdzono niedziałający system awaryjnego otwierania drzwi. Pojazd ten nie został dopuszczony do ruchu.

Jak podkreślił Główny Inspektor Transportu Drogowego, Alvin Gajadur, od kilku lat praktycznie nie ma zastrzeżeń do kierowców kontrolowanych autokarów. Dotyczy to zarówno stanu ich trzeźwości, posiadanych uprawnień, jak i przestrzegania czasu pracy.

Zdarzają się jednak i skrajne przypadki. Jednym z przykładów z tegorocznych ferii zimowych był powrót dzieci do Olsztyna z wypoczynku w Szklarskiej Porębie. W trakcie podróży patrol ITD zatrzymał autokar, którego kierowca przekroczył dozwoloną prędkość o 20 km/h. W trakcie kontroli okazało się, że pojazd nie ma ważnych badań technicznych. W tej sytuacji zabroniono kontynuowania jazdy, a dzieci musiały poczekać na podstawienie przez organizatora zastępczego autokaru.

Oprócz ITD, kontrole autokarów przeprowadza także policja. Do obu tych służb z prośbą o jej przeprowadzenie mogą zgłosić organizatorzy wyjazdów, opiekunowie i rodzice. W rozmowie z nami rzeczniczka prasowa GITD, Monika Niźniak, apeluje o jak wcześniejsze zgłaszanie autokaru do kontroli, a nie w dniu wyjazdu. Sama taka czynność zajmuje kilkanaście minut, a w trakcie jej wykonywania dzieci muszą czekać na zewnątrz pojazdu.


Smart wchodzi w erę elektromobilności

Wydanie na weekend - Smart wjeżdża w erę elektromobilności

PREMIERA TYGODNIA | Marka samochodów osobowych Smart zrezygnowała z produkcji modeli napędzanych silnikami spalinowymi (TESTY | Mniej niż segment A | Smart fortwo III). Wprowadzone właśnie do oferty fortwo, fortwo cabrio i forfour to w stu procentach pojazdy elektryczne. Stąd też i w nazwie handlowej i na nadwoziu dodano oznaczenie EQ.

Wszystkie napędza ten sam silnik o mocy 60 kW (82 KM) z akumulatorami o pojemności 17,6 kWh i jednostopniową przekładnią automatyczną. Auto osiąga prędkość maksymalną 130 km/h. Zasięg, mierzony w cyklu WLTP, w zależności od modelu Smarta wynosi pomiędzy 120-135 kilometrów.

Na wyposażeniu fabrycznym znajduje się ładowarka AC o mocy 4,6 kW. Po jej podłączeniu do domowej sieci 230 V, sto procent baterii osiągane jest do sześciu godzin. Za pośrednictwem ogólnodostępnego gniazdka ulicznego lub urządzenia typu Wallbox czas skrócony jest o połowę.

Opcjonalnie można zamówić ładowarkę o mocy 22 kW, wówczas 80 proc. poziomu baterii możemy osiągnąć po 40 minutach. Dodatkową kontrolę nad stanem baterii, jak i sterowaniem urządzeniami pokładowymi (np. klimatyzacją) uzyskujemy poprzez aplikację na smartfonie.

Na liście wyposażenia standardowego elektrycznych Smartów znalazła się między innymi automatyczna klimatyzacja, tempomat i system awaryjnego hamowania. Auto dostępne są w czterech wariantach - Pure, Passion, Pulse i Prime - oraz trzech pakietach - Advanced, Premium i Exclusive. W sierpniu dołączy do nich limitowana seria Edition 1 zawierająca między innymi 16-calowe alufelgi Brabus i lakierowane na czarno elementy karoserii.

Wśród akcesoriów Smart oferuje firmowe foteliki dla dzieci, których producentem jest Britax-Romer. Są to modele Baby-Safe Plus II, Duo Plus i KidFix.

Bazową wersję Smarta EQ fortwo wyceniono na 96 900 złotych. Za odmianę bez dachu zapłacić trzeba co najmniej 110 700 złotych. Ceny czterodrzwiowego i czteromiejscowego Smarta zaczynają się od 98 400 złotych.


Zatrważające wyniki kontroli stanu technicznego samochodów

Wydanie na weekend - Zatrważające wyniki kontroli stanu technicznego samochodów

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Niezależna sieć warsztatów ProfiAuto angażuje się w różne projekty mające wpływ na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jednym z opisywanych już przez nas przykładów jest akcja PitStop. To cykl ogólnokrajowych imprez, podczas których prowadzone są bezpłatne kontrole stanu technicznego samochodów osobowych. Wyniki za 2019 rok, nie są optymistyczne, czym potwierdzają konieczność prowadzenia tego typu akcji.

W ubiegłorocznej edycji skontrolowano ponad 6,5 tysiąca aut, niemal połowa ich właścicieli zgodziła się na udostępnienie i wykorzystanie danych. Prawie w co drugim aucie stwierdzono usterkę w układzie kierowniczym (wzrost o 15 proc. w porównaniu do 2018). W co czwartym były nadmiernie zużyte opony, a w co piątym nieprawidłowe ciśnienie w kołach.

Zatrważające są też wyniki kontroli układu hamulcowego, w co drugim aucie płyn wymagał natychmiastowej wymiany. Niemniej ten wynik i tak jest o 11 procent lepszy niż przed rokiem. Nie lepiej było z akumulatorem, który albo wymagał doładowania albo wymiany na nowy. W co czwartym aucie stwierdzono nieprawidłowości w ustawieniu świateł.

Takie wyniki dają dużo do myślenia w kontekście bezpieczeństwa na drodze. Udostępnianie przez policję statystyki wypadków zacierają jednak ten obraz. W raporcie za rok 2018 wskazano, że bezpośrednią przyczyną zaledwie 38 zdarzeń była niesprawność techniczna pojazdu, co stanowi 0,1 proc. ogółu. Zginęło w nich siedem osób, co już przekłada się 0,2 proc. wszystkich ofiar.

"Mechaników nie dziwi fakt, że kierowcy mogą nie wyczuć luzów na kierownicy lub bagatelizują stuki w zawieszeniu. Samodzielne stwierdzenie usterek w takich przypadkach jest praktycznie niemożliwe i dopiero podczas kontroli można dowiedzieć się, że z samochodem jest coś nie w porządku. Jednak np. poziom ciśnienia w oponach, ich stan czy poziom płynu hamulcowego każdy może sprawdzić we własnym zakresie. Wyniki akcji ProfiAuto PitStop 2019 pokazują, że część kierowców niestety nie wykonuje nawet tego typu czynności"

– podsumował akcję Mariusz Maksym, koordynator sieci serwisowej ProfiAuto Serwis.


Poznaliśmy półfinalistów World Car Awards 2020

Wydanie na weekend - Poznaliśmy półfinalistów World Car Awards 2020

WYDARZENIA | Coraz bliżej rozstrzygnięć plebiscytów na Samochód Roku 2020. Zwycięzcę w Europie poznamy za niecały miesiąc, 2 marca w przeddzień otwarcia salonu samochodowego w Genewie (WYDARZENIA | Dwóch zwycięzców do jednego tytułu | COTY 2019). O ten tytuł rywalizuje siedem modeli: BMW serii 1, Peugeot 208, Renault Clio, Toyota Corolla, Ford Puma, Porsche Taycan oraz Tesla model 3.

Z kolei 4 marca jury World Car Awards ogłosi tegorocznych finalistów ubiegających się o globalny tytuł w czterech kategoriach. Na odbywającym się właśnie salonie samochodowym w Delhi ogłoszono listę półfinalistów. Wśród aut miejskich są to: Kia Soul EV, Mini Electric, Peugeot 208, Renault Clio i Volkswagen T-Cross. W gamie samochodów luksusowych konkurują BMW X5 i X7, Mercedes EQC oraz Porsche 911 i Taycan. Auta o wysokich osiągach to BMW M8 oraz Porsche 718 Spyder (Cayman GT4), 911 i Taycan, a także Toyota GR Supra.

Dłuższa lista obejmuje kandydatów do tytułu World Car of the Year: Hyundai Sonata, Kia Soul EV, Kia Telluride (przeznaczony na rynek amerykański SUV pokrewny z Sorento), Land Rover Range Rover Evoque, Mazda 3, Mazda CX-30, Mercedes CLA, Mercedes GLB oraz Volkswagen Golf i Volkswagen T-Cross.

Z każdej kategorii zostanie wybrana finałowa trójka. Poza nimi jury przyzna w bezpośrednim głosowaniu tytuł World Car Design of the Year i nagrodzi przedstawiciela branży statuetką World Car Person of the Year. Zwycięzców poznamy 8 kwietnia, w dniu otwarcia New York International Auto Show (WYDARZENIA | Jaguar I-Pace i długo, długo nic | WCOTY 2019).


Wielki plan budowy 100 obwodnic

Wydanie na weekend - Wielki plan budowy 100 obwodnic

POLSKIE DROGI | W przeciągu najbliższej dekady zostanie wybudowanych sto nowych obwodnic. Ich lista, ułożona na podstawie wyników przeprowadzonych już analiz, została wpisana do rządowego programu. Jego realizację powierzono Ministerstwu Infrastruktury, a właściwie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Łączna długość obwodnic wyniesie ponad 800 kilometrów, koszty ich budowy oszacowano na 28 miliardów złotych. Środki pochodzić będą z Krajowego Funduszu Drogowego, do którego spływają między innymi opłaty z Elektronicznego Systemu Poboru Opłat.

Powstanie obwodnic poprawi nie tylko płynność ruchu, ale i bezpieczeństwo, głównie mieszkańców tych miejscowości. Niemniej ważnym dla nich aspektem jest redukcja hałasu i zanieczyszczenia powietrza.

Postępowania przetargowe na pierwsze obwodnice z tego programu zostaną ogłoszone jeszcze w tym roku. Obejmą one między innymi Strzelce Krajeńskie (DK22), Lipsk (DK79), Suchowolę (DK8), Wąchock (DK42), Smolajn (DK51), Koźmin Wielkopolski (DK15) i Gryfino (DK31).

Pełną listę, w postaci mapy w większej rozdzielczości, można prześledzić pod tym linkiem

Z programu budowy 100 obwodnic wyłączone będące już w realizacji inwestycje. Jedna z nich, w ciągu autostrady A1, omija Częstochowę. Pomimo oddania jej do ruchu, wciąż prowadzone są na niej prace. Właśnie rozpoczął się kolejny etap - montaż ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych pomiędzy węzłami Częstochowa Północ i Blachownia.

Wciąż jednak brakuje na niej wielu elementów, od oświetlenia, poprzez drogi serwisowe i Miejsca Obsługi Podróżnych, po Obwód Utrzymania Autostrady i spory fragment wiaduktu nad torami kolejowymi. Przetargi na wykonanie GDDKiA będzie ogłaszać w najbliższym czasie.

W mijającym tygodniu podpisano też umowę na kolejny odcinek drogi ekspresowej S11 w województwie zachodniopomorskim. Fragment o długości niecałych 20 kilometrów powstanie pomiędzy węzłami Zegrze Pomorskie i Kłanino. Wykonawca, Mostostal Warszawa, ma 17 miesięcy na opracowanie dokumentacji i uzyskanie niezbędnych zezwoleń i 19 miesięcy na faktyczną budowę. Droga ta, po odliczeniu przerwy zimowej, powinna zostać oddana do użytku pod koniec 2023 roku.

Obecnie trwają procedury sprawdzające prawidłowość przetargów dla dwóch kolejnych odcinków S11, do węzła Bobolice. Poniżej została już zrealizowana obwodnica Szczecinka. Kolejne fragmenty, które pozwolą skomunikować Koszalin z Poznaniem i Katowicami, nie są ujęte w limicie finansowym. Podobnie jak S10, które skrzyżują się na obwodnicy Piły. Docelowo będzie to droga łącząca Obwodnicę Aglomeracji Warszawskiej, Płock, Toruń, Bydgoszcz i Szczecin.