WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 40/2019

05-10-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Polski Związek Motorowy, Toyota, Delphi, archiwum, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.


Oto Najbezpieczniejsi młodzi kierowcy w Polsce

Toyota C-HR z mocniejszą hybrydą

Elektromobilność stawia nowe wyzwania nie tylko branży motoryzacyjnej

Grupa PSA inwestuje w rynek części zamiennych i sieć serwisów

Nowe przetargi i inwestycje GDDKiA


Oto Najbezpieczniejsi młodzi kierowcy w Polsce

Wydanie na weekend - Oto Najbezpieczniejsi młodzi kierowcy w Polsce

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Z grona blisko czterech tysięcy uczestników do polskiego półfinału konkursu "Najbezpieczniejszy młody kierowca" zakwalifikowały się 23 osoby. Wszyscy spotkali się 28 września na Torze Poznań, gdzie wzięli udział w części praktycznej. W trakcie zajęć musieli wykazać się umiejętnościami ominięcia przeszkody czy wykonania manewrów, jazdą samochodem wyposażonym w troleje (destabilizacja tylnej osi), a także zabezpieczeniem miejsca wypadku.

Zwycięzcą został Szymon Pabich z Bełchatowa, który w nagrodę otrzymał na dwa miesiące Mercedesa Klasy A. Drugie miejsce zajął Łukasz Szymański z Pasłęka. Na najniższym miejscu podium musieli się pomieścić Alan Ochman ze Szczecina i Robert Pawlik-Dobrowolski z Krakowa. Pulę nagród uzupełniły nawigacje i wideorejestratory firmy Navitel.

Przed zwycięzcami jeszcze jedno wyzwanie. W trzeci weekend października wyjadą na europejski finał konkursu "Najbezpieczniejszy młody kierowca" do Lublany na Słowenii.


Toyota C-HR z mocniejszą hybrydą

Wydanie na weekend - Toyota CH-R z mocniejszą hybrydą

PREMIERA TYGODNIA | Toyota C-HR to najpopularniejszy na polskim rynku crossover z napędem hybrydowym (według danych SAMAR w okresie styczeń - wrzesień sprzedaż osiągnęła 5403 sztuk, co daje 17. miejsce wśród modeli wszystkich marek). Japoński producent odświeżył właśnie jego wygląd modyfikując przedni i tylny pas oraz lampy reflektorów wykonane w technologii LED. Wprowadzono również nowe rozwiązania w systemie multimedialnym, uzupełniając go o aplikacje Apple CarPlay i Android Auto, a także zdalnie aktualizowane mapy nawigacji.

Modernizacja objęła też układ zawieszenia, wspomaganie układu kierowniczego oraz poziom wytłumienia kabiny pasażerskiej.

Jednak najważniejsza zmiana nastąpiła w gamie jednostek napędowych. Do oferowanej obecnie 1.8 122 KM dołącza druga hybryda z silnikiem benzynowym o pojemności dwóch litrów i mocy 184 koni mechanicznych.


Elektromobilność stawia nowe wyzwania nie tylko branży motoryzacyjnej

Wydanie na weekend - Elektromobilność stawia nowe wyzwania nie tylko branży motoryzacyjnej

Z RYNKU | Za zmianami w ofercie koncernów samochodowych stoją przede wszystkim dostawcy podzespołów i części. Coraz powszechniejsza elektromobilność wymusza na nich stosowanie nie tylko nowych rozwiązań, ale i materiałów. Na przykład dążenie do ograniczenia masy pojazdu przyczynia się do rezygnacji ze stali na rzecz komponentów z tworzyw sztucznych. Rewolucja obejmuje też strukturę budowy pojazdów - dziś 90 procent stanowią część mechaniczne, a 10 procent to oprogramowanie. Szacuje się, że już niedługo udział elementów mechanicznych spadnie do 40 procent, drugie tyle zagospodarują programiści. Chociaż i w kolejnych 20 procentach, które mają zająć aplikacje użytkowe, też będą mieli swój wkład.

Taki obraz branży motoryzacyjnej kreślą eksperci z firmy doradczej EY (dawniej Ernst and Young). Podkreślają przy tym fakt, że pojazdy elektryczne mają o jedną trzecią mniej części. Uproszczono w nich budowę przekładni biegów czy silników, a z drugiej strony wyeliminowano układ wydechowy. Tym samym poddostawcy zmuszeni są do ograniczenia i zmian w swojej ofercie.

Wprowadzenie nowych rozwiązań może też doprowadzić do istotnych przetasowań na rynku. Pozycjom dotychczasowych liderów zagrażają start-upy bądź firmy spoza branży motoryzacyjnej, np. lotnictwa, które zaproponują innowacyjne i efektywniejsze rozwiązania.

Rozwój elektromobilności nie oznacza jednak szybkiego zaprzestania produkcji pojazdów z napędem spalinowym. Trzeba też pamiętać o łączących te dwie technologie hybrydach. Z dnia na dzień z dróg nie znikną też obecnie użytkowane samochody. Do wszystkich tych konstrukcji zapewnić trzeba stały dostęp części zamiennych. Duży w tym udział mają firmy funkcjonujące w naszym kraju, np. w ostatnim czasie w podwarszawkim Błoniu koncern Delphi Technologies uruchomił zakład Elektroniki i Elektryfikacji.

"Polski sektor motoryzacyjny jest jednym z najnowocześniejszych w Europie. To branża, która przyciąga największą liczbę inwestorów zagranicznych. W 2018 roku na 272 bezpośrednie inwestycje zagraniczne w Polsce, aż 55 trafiło do sektora produkcji części motoryzacyjnych. To oznacza, że 20 procent kapitału zagranicznego ulokowanego w ubiegłym roku w naszym kraju trafiło do sektora motoryzacyjnego. Dzięki licznym inwestycjom, polska branża motoryzacyjna może pochwalić się własnymi działami badań i rozwoju, a co za tym idzie nowoczesnymi fabrykami, które są w stanie reagować na zmieniające się trendy i zapotrzebowanie ze strony producentów samochodów"

- mówi Michał Lesiuk, Partner EY, Lider Działu Doradztwa dla Branży Motoryzacyjnej w Polsce.

Nie można przy tym zapominać o firmach z polskim kapitałem. Ważna inicjatywa z ich strony zostanie sformalizowana w najbliższy poniedziałek podczas Kongresu 590 w podrzeszowskiej Jasionce.


Grupa PSA inwestuje w rynek części zamiennych i sieć serwisów

Wydanie na weekend - Grupa PSA inwestuje w rynek części zamiennych i sieć serwisów

Z RYNKU | Grupa PSA wzmacnia swoją obecność w Polsce. Dla przypomnienia, wiosną tego roku rozpoczęto w Tychach wytwarzanie 3-cylindrowego silnika benzynowego PureTech, a w Gliwicach choć planuje się zakończenie produkcji Astry, szykowana jest gama samochodów dostawczych. Do grupy należy też sieć współdzielenia samochodem (car-sharing) Free2Move. Z kolei w 2017 roku rozpoczęto tworzenie gamy produktów i usług posprzedażnych pod nazwą Eurorepar. W minionym tygodniu przedstawiono plan zintensyfikowania tych działań.

Eurorepar to przede wszystkim gama ponad 12 tysięcy części zmiennych, środków eksploatacyjnych, akcesoriów, a także wyposażenia warsztatów. Znajdują się w niej zarówno nowe produkty, jak i zregenerowane z zachowaniem oryginalnej procedury - np. alternatory i rozruszniki. Cała ta oferta objęta jest dwuletnią gwarancją i skierowana do właścicieli samochodów wszystkich marek starszych niż 3 lata.

Ich sprzedaż sprowadza się jednak do zamkniętego systemu Distrigo. Funkcjonuje on na całym świecie, w Europie to 10 krajów, w tym w Polska. Większość zamówień dostarczanych jest bezpośrednio z Centralnego Magazynu Części Zamiennych Grupy PSA w Natolinie. Z oferty tej skorzystać mogą Autoryzowane Stacje Obsługi i niezależne warsztaty działające pod szyldem Eurorepar Car Service. Obecnie w Polsce działa ich 50, ale plany na przyszły rok zakładają podwojenie tej liczby.

"Wprowadzona przez grupę oferta sprawnej dystrybucji części zamiennych oraz produktów towarzyszących najwyższej jakości, a także zapewnienie sieci wielomarkowych warsztatów i serwisów, oferujących kompleksowe usługi jest odpowiedzią na oczekiwania klientów różnych marek na rynku, na którym 90% parku samochodowego to auta powyżej 2 lat"

– mówi Wojciech Mieczkowski, dyrektor generalny Groupe PSA w Polsce.


Nowe przetargi i inwestycje GDDKiA

Wydanie na weekend - Nowe przetargi i inwestycje GDDKiA

POLSKIE DROGI | Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad deklaruje, że jeszcze w tym roku ogłosi przetargi na budowę kolejnych 250 kilometrów dróg. W kolejce czeka między innych S1 pomiędzy Mysłowicami i Bielsko-Białą (40 km) oraz Podwarpiem i Dąbrową Górniczą (8 km), S3 na odcinku Świnoujście - Troszyn czy S7 Miechów - Szczepanowice (5 km). Najdłuższym z planowanych odcinków jest S19 od Białegostoku do granic województw podlaskiego i mazowieckiego (114 km).

W minionym tygodniu GDDKiA rozpoczęła przetarg na trzeci (ostatni) odcinek A2 pomiędzy węzłami Gręzów i Swoboda (Siedlce Zachód). Liczy on 12 kilometrów, podobnie jak pozostałe na wschód od Warszawy, będzie się składał z dwóch jezdni po dwa pasy z rezerwą na trzeci. Podpisanie umowy z wykonawcą - przy braku odwołań - planowane jest na maj 2020 roku. 37-kilometrowy odcinek A2 pomiędzy Mińskiem Mazowieckim i Siedlcami ma być gotowy w 2023 roku.

Rozpoczynają się też procedury związane z rozbudową infrastruktury, modernizacją nawierzchni czy inwestycjami w poprawę bezpieczeństwa na drogach krajowych. W puli 11 nowych inwestycji znajduje się między innymi DK 62 na obszarze Płocka (woj. mazowieckie), DK 39 w Brzegu (woj. opolskie), DK 78 na odcinku Przeczyce - Swiewierz (woj. śląskie), most na potokiem Kobyle w ciągu DK 9 (woj. podkarpackie) i rondo będące skrzyżowaniem DK 65 z DW 655 w Olecku (woj. warmińsko-mazurskie). Na wszystkie te inwestycje - realizowane w latach 2019-23 - przeznaczono ponad 400 milionów złotych.