portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki


Tydzień 5/2019

02-02-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Renault, Ford, Audi i GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.


UFG w walce z przestępczością ubezpieczeniową

Piąta generacja Renault Clio

Bezpieczna podróż zwierzaka w Fordzie Focus

Halo, zgłaszam zapotrzebowanie na energię elektryczną

Nowe odcinki dróg w Polsce


UFG w walce z przestępczością ubezpieczeniową

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - UFG w walce z przestępczością ubezpieczeniową | Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny | Tydzień 5/2019

UBEZPIECZENIA | Kierowcy narzekają na rosnące ceny polis komunikacyjnych, zaś firmy ubezpieczeniowe tłumaczą się między innymi działaniem oszustów, którzy wyłudzają odszkodowanie. Według szacunków międzynarodowego zrzeszenia Insurance Europe w skali roku może to być nawet 10 procent wszystkich roszczeń. W Polsce, na przykład w 2017 roku, na ponad 10 tysięcy wykrytych przestępstw majątkowych, aż 8,7 tysiąca dotyczyło polis OC i AC na kwotę 137,8 mln złotych. W szybkim przeciwdziałaniu takim sytuacją ma pomóc e-platforma do identyfikowania przestępoczości ubezpieczeniowej. UFG (Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny) uruchamia ją w najbliższy poniedziałek, 4 lutego.

Działanie programu oparte jest na bazie 450 mln rekordów polis OC (obecnie aktywnych jest 24 mln umów) i AC oraz zestawieniach zderzeń drogowych i wypłaconych odszkodowań. Nad ich bieżącą analizą i powiązaniami czuwać będą algorytmy, w tym modele predykcyjne i eksploracji danych (ang. data mining). Na tej podstawie będzie można wytypować podejrzane rozszeczenia i ich powiązania w obrębie wszystkich firm ubezpieczeniowych.

Użytkownicy platformy - towarzystwa ubezpieczeniowe - będą mieli także dostęp do bazy wiedzy obejmujących schematy działań przestępczych. Najczęstsze to zgłoszenia fikcyjnych kolizji i napraw, a także "polowanie na sprawcę". Ta metoda polega na celowym doprowadzeniu do niewielkiego zdarzenia, w którym to oszust zostaje poszkodowanym, zdarzają się również sytuacje wymuszenia uznania winy.

"Będziemy wskazywać ubezpieczycielom schematy działań przestępczych, podejrzane zdarzenia czy też sieci powiązań między tymi zdarzeniami, choć sami nie zajmujemy się bezpośrednio ściganiem przestępców - od tego są odpowiednie organy. Natomiast ujawniając modele i trendy działań przestępczych w branży ubezpieczeń komunikacyjnych będziemy ułatwiać zakładom ubezpieczeń i organom ścigania, prowadzenie postępowań w tym zakresie"

- mówi Wojciech Bijak, dyrektor Ośrodka Informacji UFG.

Piąta generacja Renault Clio

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Piąta generacja Renault Clio | Renault Clio | Tydzień 5/2019

PREMIERA TYGODNIA | Z uwagi na niewielkie zainteresowanie na polskim rynku Renault wycofało ze swojej oferty Twingo. Oznacza to, że najmniejszym z dostępnych modeli zostało Clio. A jest to ikona współczesnej historii tej francuskiej marki. Zadebiutował w 1990 roku, w gamie osobowych dłuższym stażem może pochwalić się jedynie Espace. Do tej pory sprzedano 15 milionów egzemplarzy Clio, dużą popularność zawdzięcza wersji nadwozia kombi (Grandtour), co jest rzadkością w segmecie B. Doliczyć trzeba jeszcze sedana oferowanego pod nazwą Thalia. Renault zaprezentowało właśnie piątą generację Clio.

Auto zbudowane zostało na nowej platformie CMF-B, jest niewiele krótsze od poprzednika, co nie przeszkodziło w zwiększeniu przestrzeni bagażowej. W palecie lakierów dostępnych będzie 11 kolorów i trzy pakiety stylistyczne.

Według zapowiedzi producenta, wyposażono go w szereg rozwiązań pochodzących z Megane i Espace. Zyskał zupełnie nowe linie nadwozia, z przodu i z tyłu dominują światła oparte na technologii LED. W środku zestaw tradycyjnych zegarów zastąpiony zastąpiony kolorowym wyświetlaczem TFT. Drugi umieszczono, w pionowej pozycji, na centralnym miejscu kokpitu. Ekran dotykowy o przekątnej 9,3 cala służy do ustawień systemu multimedialnego Multi-Sense z dostępem do usług on-line. Kierowca zyska też układy wspomagania w jeździe autonomicznej.

Wśród wersji wyposażenia znajdzie się topowa konfiguracja Initiale Paris z chromowanym dodatkami i 17-calowymi kołami, zaś oferowaną obecnie wersję GT-Line zastąpi R.S. Line.

Nowe Clio zadebiutuje w przyszłym miesiącu na salonie samochodowym w Genewie. Jeszcze w tym roku francuska marka zaprezentuje, bazującego na Clio, crossovera Captur. W planach również wersja z silnikiem hybrydowym E-Tech.

Bezpieczna podróż zwierzaka w Fordzie Focus

ZWIERZAK W PODRÓŻY | Co trzeci kierowca nie przykłada wagi do przewożenia swojego psa samochodem. Na pytanie dlaczego, najczęściej padały odpowiedzi, że zwierzęta tego nie lubią (32 proc. respondentów), nie ma takiej potrzeby na krótkich dystansach (31 proc.) bądź nie mają wystarczająco dużo miejsca na montaż kojca (14 proc.).

Co czwarta z tych osób przyznała się, że podczas jazdy pies swobodnie przemieszcza się po wnętrzu samochodu i wystawia głowę przez otwartą szybę. Były też przypadki wyskoczenia czworonoga, co kończyło się poważnymi obrażeniami lub śmiercią. Co więcej, pies przeszkadzał kierowcy, zasłaniał widok, a nawet zdarzały się przypadki pogryzienia.

Taki wyniki uzyskano na podstawie badań przeprowadzonych pod koniec ubiegłego roku przez Forda. Wzięło w nich udział pięć tysięcy kierowców i zarazem właścicieli czworonogów z Hiszpanii, Francji, Niemiec i Włoch. Co ciekawe, wyniki te przełożyły się na wymierną postać - klatkę dla psów, przystosowaną do montażu w nowym Fordzie Focus kombi.

Na pomysł jej stworzenia wpadł jeden z projektantów Focusa, Rene Berns, właściciel owczarka australijskiego o imieniu Emil. Choć są to średniej wielkości psy, waga samców tej rasy może przekroczyć 30 kg. Podczas zderzenia przy prędkości 40 km/h jego masa wzrasta do blisko półtorej tony. Podobnie jak przy niezapiętych pasach bezpieczeństwa przez ludzi, stwarza to poważne ryzyko obrażeń lub śmierci psa, podróżujących samochodem, jak i pozostałych uczestników ruchu drogowego.

Przy pracach nad stworzeniem klatki przyjęto jednak za wzór jeszcze większego psa - wilczarza irlandzkiego. Jego wzrost może osiągnąć nawet 80 cm, a masa ciała 55 kilogranów. Wymaga to odpowiednio dużej przestrzeni, którą może zapewnić samochoód w nadwoziu kombi. Okazało się jednak, że nie każda z dostępnych na rynku klatek zmieści się do wnętrza nowego Focusa. Dlatego jeszcze w fazie projektowania zmodyfikowano w nim rodzaj użytych materiałów, mocowań oraz obrys otworu bagażnika. Czekamy na pojawienie się tego produktu na polskim rynku.

Nowy Ford Focus jest kandydatem do tytułu Car of the Year 2019.

Bezpieczeństwo psa w samochodzie

Halo, zgłaszam zapotrzebowanie na energię elektryczną

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Halo, zgłaszam zapotrzebowanie na energię elektryczną | Audi i EEBUS | Tydzień 5/2019

ELEKTROMOBILNOŚĆ | Coraz bliżej nam do ery pojazdów autonomicznych. Przed ich wprowadzeniem należy zbudować sieć inteligentnych powiązań i wymiany informacji, w tym używany już dziś internet rzeczy. Poligonem doświadczalnym w tej dziedzinie są dziś samochody z napędem elektrycznym. W tym celu Audi, wykorzystując swój nowy model e-tron, zaangażowało się w projekt EEBUS. Jego idea zaprezentowana została podczas Plugfest E-Mobility w brukselskiej fabryce "czterech pierścieni".

Generalnie chodzi o kwestię rozwiązania rosnącego popytu na energię elektryczną i efektywne gospodarowanie zasobami. Prostym przykładem jest współdzielenie poboru prądu przez ładowarkę samochodu i system ogrzewania, który pozyskiwany jest z domowych baterii słonecznych lub od zewnętrznego dostawcy. Ich komputery połączone zostały w sieć HEMS, która zarządza kiedy i w jakiej kolejności rozdzielić posiadane zasoby.

I tak podczas powrotu do domu system samochodu potrafi przekazać do centrum sterowania aktualny poziom baterii, zaś kierowca może zaprogramować godzinę następnego wyjazdu. W ten sposób HEMS porówna swój stan magazynowy z potrzebami i podejmie decyzję kiedy rozpocząć ładowanie. Może okazać się, że ekonomiczniej będzie przeprowadzić je w nocy, gdy obowiązuje tańsza taryfa energii w elektrowni. Jednocześnie system zgłosi u niej określone zapotrzebowanie, a to z kolei pozwoli na racjonalne gospodarowanie energią do ładowania innych samochodów.

A to co zostało nagromadzone w dzień w panelach słonecznych zostanie przeznaczone na ogrzewanie domu i zasilanie urządzeń elektrycznych, w tym oświetlenia. W efekcie zapobiegnie to nagłym spadkom napięcia bądź awariom sieci energetycznej. Co ważne, nie są to plany na przyszłość, z infrastruktury EEBUS będzie można korzystać już od tego miesiąca. Inicjatorzy projektu EEBUS liczą, że ich system stanie się ogólnoeuropejskim standardem w tej dziedzinie.

Nowe odcinki dróg w Polsce

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Nowe odcinki dróg w Polsce | Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad | Tydzień 5/2019

POLSKIE DROGI | Dobre wieści na koniec stycznia ma dla kierowców Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Do użytku oddano 9-kilometrowy odcinek S51 pomiędzy węzłami Olsztyn Wschód - Olsztyn Jaroty. Znajdujący się pomiędzy nimi węzeł Olsztyn Pieczewo udostępniony będzie w połowie czerwca. Wcześniej, bo na 29 kwietnia, planowane jest zakończenie odcinka Olsztyn Południe - Olsztyn Jaroty. Tym samym jeszcze przed wakacjami cały ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z ulic stolicy województwa warmińsko-mazurskiego. Droga S51 biegnie od węzła Olsztynek Zachód drogi ekspresowej S7, docelowo ma poprowadzić śladem DK16 do Ełku.

W ostatnim tygodniu stycznia ogłoszono przetarg na odcinek S14 pomiędzy węzłami Łódź Teofilów - Słowik. Inwestycja ta, realizowana w systemie Projektuj i buduj, pozwoli na domknięcie obwodnicy wokół Łodzi. W praktyce połączy S8 (węzeł Róża) z autostradą A2 (węzeł Emilia). Dwujezdniowa droga będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę. W środku zachowana zostanie rezerwa na poszerzenie o kolejny bez konieczności przebudowy obiektów inżynieryjnych.

Drugi przetarg dotyczy koncepcji Wschodniej Obwodnicy Warszawy na odcinku Ząbki (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 634), a Zakręt (S17). Pomiędzy nimi mają powstać jeszcze dwa węzły - Poligon (ma to być zjazd techniczny dla wojska) i Rembertów (DW637). Trasa będzie miała po dwie jezdnie po trzy pasy ruchu.

Zadaniem zwycięzcy tego przetargu będzie szczegółowe przeprowadzenie badań geologicznych oraz opracowanie dokumentacji technicznej inwestycji. Termin składania ofert wyznaczono na 14 marca 2019 roku. Znany jest już harmonogram przyszłych prac. Pod koniec 2020 roku ogłoszony zostanie przetarg w systemie Projektuj i Buduj, w drugim kwartale 2021 roku podpisana umowa z wykonawcą, a zakończenie zaplanowano na koniec 2024 roku.

POLECAMY
WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Druga eko-inwestycja Mercedes-Benz Manufacturing w Jaworze | Mercedes-Benz Manufacturing Poland | Tydzień 4 2019 WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Kolejne inwestycje GDDKiA w poprawę brd | GDDKiA | Tydzień 3 2019 WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Podróż do przyszłości | CES 2019 | Tydzień 2 2019

Czwarty tydzień 2019

Trzeci tydzień 2019

Drugi tydzień 2019

 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry