WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 50/2019

14-12-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Fundacja Drogi Mazowsza, Skoda, archiwum, GDDKiA i Subaru

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.


I Ty jesteś pieszym

Superb iV czyli pierwsza hybryda plug-in Skody

Rejestracje elektryków i hybryd plug-in w Polsce

S5 łączy Wielkopolskę z Dolnym Śląskiem

Subaru Import Polska rozwiązuje zespół rajdowy


I Ty jesteś pieszym

Wydanie na weekend - I Ty jesteś pieszym

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Od kilku lat co trzecią ofiarą śmiertelną w wypadkach na polskich drogach są piesi. W 2018 roku stanowili oni 803 zabitych na 2862 osób. Niemal 30 procent z nich zginęło na przejściach dla pieszych. W 216 przypadkach przyczyną zdarzenia śmiertelnego było nieustąpienie pierwszeństwa na zebrze przez kierowców. Do 348 zgonów przyczynili się sami pieszych.

W tym roku sytuacja jest bardzo podobna, jednak nagłośnienie kilku wypadków przez media spowodowało powrót do dyskusji o zapisie Ustawie Prawo o ruchu drogowym pierwszeństwa pieszym także przy zamiarze przy zamiarze wkroczenia na zebrę. Plany te wywołują wiele kontrowersji, obecnie nad projektem tych przepisów niezależnie pracuje rząd i posłowie.

Do pierwszeństwa pieszych na przejściu nawiązuje spot Fundacji Drogi Mazowsze o wymownym tytule "I Ty jesteś pieszym". Chociaż to oczywiste stwierdzenie, wydaje się, że wielu kierujących wciąż nie zauważa, że stawiając pierwszy krok po opuszczeniu swojego pojazdu (także roweru czy motocykla) także stają się przechodniami. W filmie występują znani sportowcy - Jacek Czachor, Leszek Kuzaj i Lech Piasecki oraz Paweł Makuch, Prezydent Pruszkowa i Ziemisław Gintowt z Okręgowej Rady Adwokackiej.

"Aktorzy - rowerzysta, motocyklista, kierowca - dokładnie w tych samych strojach, lecz już piesi, dochodzą do przejścia. Lech Piasecki wypowiada kwestię 'a teraz chciałbyś, aby ktoś cię przepuścił, prawda?' Zmiana postawy, przed chwilą prowadziłeś pojazd, nie ustępowałeś. Ach! Uświadomiłeś sobie, że jesteś pieszym. No tak. Teraz uświadom sobie to jadąc pojazdem, że za chwilę staniesz się pieszym i będziesz czekał na takim przejściu, które przed chwilą ominąłeś"

- mówi Adam Sobieraj, p.o. Prezesa Zarządu Fundacji Drogi Mazowsza.

Spot "I Ty jesteś pieszym" pojawi się na ekranach Multikina w okresie 27 grudnia 2019 - 9 stycznia 2020.


Superb iV czyli pierwsza hybryda plug-in Skody

Wydanie na weekend - Superb iV czyli pierwsza hybryda plug-in Skody

PREMIERA TYGODNIA | W maju Skoda zaprezentowała zmodernizowaną wersję Superba. Nowością w tej gamie, jak też i samej marki, jest model z układem hybrydowym plug-in. Połączono w nim silnik benzynowy 1.4 TSI z bateriami o pojemności 13 kWh o łącznej mocy 218 koni mechanicznych (160 kW). Zestaw ten pozwala na przejechanie w trybie elektrycznym (E-mode) do 62 kilometrów (pomiar w cyklu WLTP). Do współpracy z nim przeznaczono sześciostopniową przekładnię DSG.

Ładowanie z instalacji domowej (230 V) zajmuje około pięciu godzin, zaś z gniazda z prądem przemiennym (3,6 kW) do trzech i pół godziny. Baterie można też zasilać w trakcie jazdy silnikiem spalinowym lub energią odzyskiwaną podczas hamowania.

Skoda Superb iV oferowana jest w nadwoziu liftback (limousine) i kombi, wszystkie w czterech poziomach wyposażenia - Ambition, Style, Sportline i Laurin & Klement. Już w bazowej montowana jest poduszka kolanowa dla kierowcy, system autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów, reflektory główne LED (Top Matrix) z automatycznym przełącznikiem pomiędzy światłami mijania i drogowymi (Auto Light Assist), układ wyboru profilu jazdy oraz zawieszenie adaptacyjne (Normal, Comfort, Sport).

W bagażniku znajdują się też dwa kable - do ładowania z instalacji 230 V (10A) i 3,6 kW.

Hybrydowego Superba iV liftback wyceniono od 151 850 do 172 350 złotych, kombi od 154 550 do 175 100 złotych. Sprzedaż w Polsce rozpocznie się na początku przyszłego roku.


Rejestracje elektryków i hybryd plug-in w Polsce

Wydanie na weekend - Rejestracje elektryków i hybryd plug-in w Polsce

Z RYNKU | Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych PSPA przygotowały raport "Elektromobilność w Polsce. Fakty i mity o trendach, liczbach, dostępności, salonach, serwisach i oczekiwaniach nabywców". Licząca ponad czterdzieści stron publikacja zawiera kompendium wiedzy na temat rozwoju segmentu pojazdów z silnikami elektrycznymi w naszym kraju.

Na początek struktura rynku. Na koniec września 2019 roku zarejestrowanych było niemal 21 milionów samochodów o maksymalnej masie do 3,5 tony. Odsetek elektrycznych (w tym hybryd z ładowaniem zewnętrznym) wynosił 0,04 procent, a dokładniej 8793 sztuki. Struktura pomiędzy czystymi elektrykami (EE), a hybrydami plug-in (PHEV) rozkłada się niemal po połowie. Niemal 96 procent z nich to samochody osobowe, pozostałe to lekkie pojazdy dostawcze. Niemal co trzeci zakupiony został w Polsce, pozostałe pochodzą z importu.

Wśród nabywców największy odsetek (47 proc.) stanowią podmioty gospodarcze, w większości firmy zajmujące się wynajmem samochodów na minuty. Osoby fizyczne to 31 procent, pozostali to dystrybutorzy (importerzy) 12 proc. i inne 10 proc.

W TOP 10 pojazdów elektrycznych i plug-in prym wiedzie BMW (2545 sztuk sprzedanych samochodów), Nissan (1179 szt.) i Volvo (665 szt.). Na kolejnych miejscach jest Mini (652 szt.), Mitsubishi (544 szt.), Tesla (521 szt.), Renault (445 szt.), Porsche (270 szt.), Ford (269 szt.) i Fiat (240 szt.).

Autorzy raportu korzystają między innymi z badań przeprowadzonych na zlecenie Inonogy Polska przez Kantar Polska. Wynika z niego, że główną barierą w szybszym rozwoju elektromobilności w naszym kraju jest słaba infrastruktura punktów, przede wszystkim szybkiego, ładowania. Drugą najpoważniejszą przyczyną jest brak dopłat do zakupu zeroemisyjnych pojazdów. Pierwsze z nich ruszyły pod koniec listopada 2019, czyli po zamknięciu prac nad cytowanym raportem.


S5 łączy Wielkopolskę z Dolnym Śląskiem

Wydanie na weekend - S5 łączy Wielkopolskę z Dolnym Śląskiem

POLSKIE DROGI | Dziś drogowcy udostępnili 50-kilometrowy odcinek S5 pomiędzy Poznaniem i Lipnem. Tym samym gotowy jest cały fragment drogi do Wrocławia. Jego przejechanie (160 kilometrów) zajmie około 1,5 godziny. W ramach tej inwestycji powstały dwie jednie z dwoma pasami ruchu i jednym awaryjnym oraz dziewięć węzłów.

W dalszej kolejności (do 2022 roku) S5 zostanie przedłużona do autostrady A1, zaś w nieokreślonej perspektywie do S7 i S51, S16 oraz S61. Z kolei poniżej Wrocławia planowane jest połączenie z S3.

Przez półtora roku potrwają utrudnienia na A1, na którym zamknięto węzeł Piotrków Trybunalski Południe. Wyznaczono w tym miejscu nową organizację ruchu z wykorzystaniem nowopowstałego ronda. Objazd będzie miał tylko jeden pas ruchu, ale jak zapewnia GDDKiA na tyle szeroki, że zapewni bezpieczny przejazd największym pojazdom ciężarowym. Zamknięcie związane jest z budową A1 pomiędzy Tuszynem i Piotrkowem Trybunalskim, w miejscu wyburzanego węzła powstanie nowy i większy z dodatkowymi zjazdami.

W minionym tygodniu Wojewoda Podkarpacki wydał Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na odcinek S19 (6,5 km) pomiędzy węzłami Rudnik nad Sanem (przecięcie z drogą krajową nr 77) i Nisko Południe (DK19). To drugie zezwolenie na budowę tej drogi, poprzednie dotyczyło fragmentu od Sokołowa Małopolskiego do Rzeszowa (autostrada A4). W realizacji lub w przygotowaniu do przetargu są też odcinki S19 od stolicy Podkarpacia do granicy państwa w Barwinku. Pierwsze fragmenty zostaną oddane do użytku w 2021 roku.

Docelowo S19 będzie fragmentem 700-kilometrowego międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia łączącego państwa nadbałtyckie z południem Europy.

W przetargu na budowę i dzierżawę ogólnodostępnych punktów szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych w Miejscach Obsługi Pasażerów (MOP) przy A1 i A2 i A4 wpłynęło 27 ofert. Złożyły je trzy firmy: konsorcjum PGE Nowa Energia i 4Mobility, konsorcjum Greenway Polska i GreenWay Infrastrukture oraz Ekoenergetyka - Polska. Zgodnie z warunkami zamównienia oferenci mogą ubiegać się o lokalizacje naprzemienne na tym samym odcinku drogi.

Przetarg dotyczy stacji szybkiego ładowania zlokalizowane na 25 obiektach MOP kat. I w ciągu autostrady A1 Toruń-Tuszyn i Pyrzowice-Gorzyczki, A2 Konin-Warszawa oraz A4 Wrocław-Katowice. Na dwa MOP-y, Sobótka i Cichmiana na A2, nie było chętnych. Podpisanie umowy ze zwycięzcami planowane jest na I kwartał 2021. Od tego momentu będą mieli 12 miesięcy na wybudowanie i udostępnienie punktów ładowania. Dzierżawa obowiązywać będzie przez kolejnych 10 lat.


Subaru Import Polska rozwiązuje zespół rajdowy

Wydanie na weekend - Subaru Import Polska rozwiązuje zespół rajdowy

SPORT | Po szesnastu latach działalności Subaru Poland Rally Team kończy działalność. Jako powód wymieniane są zmiany w regulaminach rajdów samochodowych, w których coraz trudniej rywalizować seryjnym modelom z egzemplarzami przygotowanymi według specyfikacji S2000 czy R5. Przełożyło się to na spadek zainteresowania fanów sportów motorowych, przy jednoczesnym wzroście kosztów utrzymania zespołu.

ubaru Poland Rally Team powstał w 2003 roku z inicjatywy Leszka Kuzaja, od tego czasu na koncie zespołu są cztery tytuły mistrzowskie Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, dziewięć tytułów w kategorii producentów. osiem w klasyfikacji Grupy N i Open N, cztery dla teamów sponsorskich i jeden indywidualny zdobyty w Mistrzostwach Europy (ERC 2).

Barwy Subaru Poland Rally Team reprezentowali między innymi Kajetan Kajetanowicz, Wojciech Chuchała i Miko Marczyk. Przed tygodniem, w 57. Rajdzie Barbórka, zespół Kuba Greguła/Grzegorz Dachowski w Subaru Impreza STi zajęli 14. miejsce w klasyfikacji generalnej i grupowej R1. W Kryterium Asów na Karowej zameldowali się na 11. pozycji.