Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Nowe oceny ADAC fotelików dziecięcych
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Informacje | Przegląd mijającego tygodnia

Aktualności, nowości i ciekawostki
07-12-03-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: BMW, archiwum, UFG, archiwum, Kawasaki

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt maili z informacjami, których nie jesteśmy w stanie wykorzystać w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z bezpieczeństwem na drodze.


100-lecie BMW
Rośnie popularność hybrydowych modeli Toyoty
Ranking najaktywniejszych towarzystw ubezpieczeniowych
Grupa PSA mierzy rzeczywiste zużycie paliwa
Kawasaki partnerem Tour de Pologne


100-lecie BMW



Kolejna firma z branży motoryzacyjnej dołączyła do grona "stulatków". Choć historia jej powstania sięga pierwszych lat XX wieku, za oficjalną datę uważa się 7 marca 1916 roku. Tego dnia zarejestrowana została spółka Bayerische Flugzeugwerke AG, przemianowana później na Bayerische Motoren Werke, od której wywodzi się stosowany do dziś skrót BMW.

Jeszcze na długo przed oficjalną rejestracją spółki jej działalność koncentrowała się na produkcji silników lotniczych. Tym samym firma brała czynny udział w działaniach militarnych Niemiec podczas I wojny światowej. Podobnie było podczas kolejnej, w trakcie której wykorzystywano do pracy robotników przymusowych i więźniów z obozów koncentracyjnych. Bawarski koncern nie uciekał od tej odpowiedzialności, m.in. inicjując w późniejszych latach debatę nt. udziału BMW w historii Niemiec czy powołując fundację zajmującą się wypłacaniem odszkodowań.

W wyniku przegranej w I Wojnie Światowej państwo niemieckie nie mogło posiadać własnej armii, co zmusiło zarząd BMW do rozpoczęcia produkcji silników do łodzi i samochodów ciężarowych, a od 1920 roku także do motocykli. Już trzy lata później zaprezentowany został pierwszy motocykl BMW R32. Jeszcze w tej samej dekadzie zaczęto myśleć o produkcji własnego samochodu osobowego, który pod nazwą BMW 303 zadebiutował dopiero w 1933 roku. W czerwcu 1936 roku na torze Nurburgring zaprezentowano pierwszy sportowy model BMW 328. Od tego czasu motorsport stał się ważnym poligonem doświadczalnym marki, z którego pośrednio wywodzi się linia M.


BMW Art Cars Collection

Dziedziniec Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie zapełniła wyjątkowa kolekcja modeli BMW. Jak na miejsce prezentacji przystało, każdy z nich jest niepowtarzalną formą obrazu autorstwa światowej sławy artystów.


Dziś w skład Grupy BMW wchodzi również, wyodrębniona na początku lat 60. XX wieku, spółka Motorrad (motocykle) oraz dwie marki samochodów - MINI i Rolls-Royce. W ostatnich latach firma postawiła na także na rozwój alternatywnych rodzajów napędu, wprowadzając do swojej oferty modele hybrydowe z serii "i" (czytaj także: "i" elektryzuje nową serię BMW). Część z ich podzespołów powstaje w podkrakowskiej fabryce Valeo.



Wizja przyszłości wyrażona została w studyjnym modelu BMW Vision Next 100, który po części jest zapowiedzią samochodu autonomicznego, choć jak podkreślają przedstawiciele koncernu, kierowca wciąż będzie miał możliwość samodzielnego prowadzenia. Auto prezentowane będzie na licznych imprezach związanych z obchodem jubileuszu firmy. Kulminacyjnym punktem będzie, zaplanowany na weekend 9-11 września, Festiwal "BMW - The Next 100 Years" w Monachium.

Rośnie popularność hybrydowych modeli Toyoty



W przeciągu ostatniej dekady Toyota sprzedała na całym świecie ponad 8 milionów samochodów z napędem hybrydowym. Obecnie w ofercie tego japońskiego producenta znajduje się aż 31 takich modeli.

Trudno w to uwierzyć, ale polscy kierowcy także coraz chętniej kupują auta z napędem hybrydowym. Toyota sprzedała ich w naszym kraju ponad 10 tys. egzemplarzy, zaś na przestrzeni tylko ostatniego roku odnotowała wzrost o 50 proc. Natomiast w dwóch pierwszych miesiącach tego roku w polskich salonach sprzedano 1100 hybryd. Największą popularnością cieszy się Auris (hatchback i kombi) i Yaris (tylko w nadwoziu 5-drzwiowym). Już wkrótce do oferty dołączą kolejne trzy modele. W kwietniu będzie to nowa generacja Priusa (obecnie jest to Prius+) oraz RAV4, a pod koniec roku - zaprezentowany na kończącym sieę właśnie salonie samochodowym w Genewie - crossover C-HR.

Japońska firma wylicza również korzyści dla środowiska płynące z popularyzacji aut o napędzie hybrydowym. Według jej wyliczeń sprzedaż tylko takich modeli z logo Toyoty zmniejszyła o 22 mld litrów zużycie benzyny oraz ograniczyła o 58 mln ton emisję CO2.

Ranking najaktywniejszych towarzystw ubezpieczeniowych



Na koniec 2015 roku w bazie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego znajdowały się dane na temat 21 730 tys. aktywnych polis OC i 4 930 tys. polis AC wystawionych dla pojazdów mechanicznych. Jej rzetelność uzależniona jest przede wszystkim od firm ubezpieczeniowych, które zobligowane są do przesyłania i aktualizowania tych danych. Na tej podstawie UFG od 5 lat prowadzi ranking najaktywniejszych towarzystw.

Na najwyższym stopniu podium znalazło się PZU, tuż za nim Compensa oraz Warta. Dwa kolejne miejsca należą do Avivy i Link 4.
"Kolejne lata publikacji rankingu wskazują systematyczny wzrost rzetelności ubezpieczycieli w zasilaniu ogólnopolskiej bazy danych ubezpieczeń komunikacyjnych" - mówi Sława Cwalińska Weychert, wiceprezes UFG - "Warto podkreślić, że różnice między ubezpieczycielami z pierwszej piątki rankingu są naprawdę minimalne, a również firmy z końcowych miejsc - każdego roku - wyraźnie poprawiają swoje wyniki. Cieszy więc niezwykle, że poszczególne firmy przykładają coraz większą wagę i znaczenie do jakości danych przesyłanych do bazy Funduszu".

Aktualność bazy danych ma również wpływ na wykrywalność pojazdów, które nie mają ważnego ubezpieczenia OC. W ubiegłym roku przeprowadzono 85 tys. takich spraw, które zakończyły się nałożeniem kar w wysokości 55 mln złotych. Obecnie, w przypadku samochodu osobowego, za brak ważnego OC poniżej 3 dni opłata karna wynosi 740 złotych, od 3 do 14 dni 1850 złotych i powyżej 14 dni 3700 złotych.


W 2015 roku ubezpieczyciele skierowali do UFG ponad 144 mln zapytań o historię ubezpieczenia pojazdu lub kierowcy oraz 120 mln zapytań o szkody przez nich spowodowanych.

"Nasz ranking ma na celu zmobilizowanie firm do dbałości o jakość oraz terminowość przesyłania danych do Ośrodka Informacji Funduszu" - dodaje Elżbieta Wanat-Połeć, prezes UFG - "Utrzymanie wysokiej jakości tych danych leży w interesie całego rynku, szczególnie teraz gdy rosną ceny polis i rzetelna informacja o historii ubezpieczenia danego kierowcy ma wpływ na precyzyjne wyliczenie wysokości jego składki".

Grupa PSA mierzy rzeczywiste zużycie paliwa



Grupa PSA postanowiła dobrowolnie poddać kontroli swoje trzy modele samochodów napędzanych najpopularniejszym obecnie silnikiem 1.6 HDi 120 KM. Pomiarów zużycia paliwa dokonano według protokołu opracowanego wspólnie z organizacją pozarządową Transport & Environment, federacją France Nature Environnement oraz ośrodkiem certyfikacyjnym Bureau Veritas. Testy prowadzone zostały na drogach publicznych z podziałem na 25,5 km w mieście, 39,7 km poza obszarem zabudowanym oraz 31,1 km na autostradzie. W samochodach włączona była klimatyzacja, obciążenie uwzględniało obecność pasażerów i bagaży, a trasa była zróżnicowana pod kątem nachylenia terenu.


modele
Peugeot 308
1.6 BlueHDi 120 KM
start/stop, 6-manual
wersja Allure
Citroen C4 Grand Picasso
1.6 BlueHDi 120 KM
start/stop, 6-manual
wersja Exclusive
DS3
1.6 BlueHDi 120 KM
start/stop, 6-manual
wersja So Chic

Zużycie paliwa zmierzone
w protokole testowym (l/100 km)

5,0
5,6
4,9

Zużycie paliwa uzyskane przez klientów
- wyniki z ankiet konsumenckich (l/100 km)
5,0/5,1
5,5/5,7
5,1/5,3


Uzyskane wyniki zbliżone były do osiągów uzyskiwanych przez przeciętnego kierowcę podczas codziennej jazdy. Greg Archer, jeden z dyrektorów Transport & Environment, podsumował - "Protokół ten dowodzi również, że testy drogowe są wiarygodną metodą mierzenia prawdziwych emisji CO2. Dlatego uważamy, że powinien on stać się procedurą przyjętą i stosowaną przez ogół producentów".

Z kolei przedstawiciele Grupy PSA zadeklarowali, że do połowy tego roku przeprowadzone zostaną pomiary zużycia paliwa w warunkach rzeczywistych dla 30 popularnych modeli Citroen, DS i Peugeot.

Kawasaki partnerem Tour de Pologne



W lipcu wystartuje 73. Tour de Pologne UCI World Tour, który zaliczany jest do najważniejszych wyścigów kolarskich nie tylko w Polsce, ale i w Europie Środkowej. Partnerem strategicznym w tegorocznej edycji, obejmującej również pierwszy w historii Tour de Pologne Kobiet, została firma Kawasaki Polska.

Umowa zakłada udostępnienie 23 motocykli Kawasaki, w tym modeli Versys 1000, Versys 650 i GTR 1400. Będą one pełniły role pojazdów patrolowych w obu wyścigach. Dwa pierwsze z tych modeli trafią też do sprzedaży w wersji limitowanej "Tour de Pologne".

Wyścig główny, pod hasłem "Na szlakach historii", rozegrany będzie w dniach 12 do 18 lipca, zaś Tour de Pologne Kobiet przez trzy następne dni.
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry