Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - foteliki i wózki | Volvo V60 II
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Informacje | Przegląd mijającego tygodnia

Aktualności, nowości i ciekawostki
28-29-05-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Fiat, Hyundai, Kleber, Tom Tom i PZPO

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt maili z informacjami, których nie jesteśmy w stanie wykorzystać w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z bezpieczeństwem na drodze.



Alfa Giulia już w polskich salonach
Zmodernizowany Hyundai Grand Santa Fe
Nowa opona całoroczna Kleber
Tom Tom ostrzega przed korkami
Jak prawidłowo dbać o opony?


Alfa Giulia już w polskich salonach

Na wiosennym salonie samochodowym w Genewie oficjalnie zadebiutowała Alfa Giulia. Jej producent ujawnił właśnie specyfikację wyposażenia i polski cennik.



Nowa Alfa dostępna jest w 3 poziomach wyposażenia: Giulia, Giulia Super i Giulia Quadrifoglio. W każdej z nich, poza obowiązkowymi dziś elementami na terenie UE, znajdziemy m.in. system automatycznego hamowania w sytuacjach grożących najechaniem na tył poprzedzającego nas pojazdu (FCW) bądź potrącenia pieszego (AEB), asystenta utrzymania pasa ruchu, tempomat, hamulec elektroniczny oraz dwustrefową klimatyzację.

Oczywiście montowany jest również system Alfa DNA umożliwiający wybór trybu jazdy: Dynamic, Normal i All Weather. W topowej wersji wyposażenia został on rozszerzony o tryb Race.

Przygotowano również liczne pakiety. Wśród nich jest Asystent Kierowcy Plus zawierający m.in. kamerę cofania, czujniki parkowania umieszczone w obu zderzakach oraz czujnik martwego pola w lusterkach bocznych. Pakiet wyceniono na 5800 złotych, poza wersją Giulia Quadrifoglio, w której elementy te są standardem.

Do napędu tylnej osi Giulii przeznaczono turbodoładowany silnik wysokoprężny o pojemności 2.2 litra i mocy 150 lub 180 koni mechanicznych. Możne on współpracować z 6-biegową skrzynią manualną lub automatem o 8-przełożeniach. Gamę uzupełnia jeden silnik benzynowy, za to o pojemności 2.9 litra i mocy aż 510 KM. Razem z nim montowana jest skrzynia manualna.

Model z tym silnikiem benzynowym dostępny jest wyłącznie w topowej wersji wyposażenia. Taką Alfę wyceniono na 359 tys. złotych. Pozostałe są o wiele tańsze, kosztują od 139 do 163 tys. złotych.

Zmodernizowany Hyundai Grand Santa Fe

Hyundai "odświeżył" swój największy model w gamie samochodów osobowych. Efekt tych zabiegów zobaczymy niebawem w salonach sprzedaży.



Grand, jak sama nazwa wskazuje, jest większym bratem Santa Fe. Teraz także i on otrzymał sześciokątny grill, nowe zderzaki - dla rozróżnienia z pionowymi światłami LED do jazdy dziennej oraz ostrzejsze linie nadwozia nawiązujące do obecnej gamy samochodów Hyundaia.

Większe zmiany zaszły wewnątrz - Grand wzorem Santa Fe otrzymał szereg funkcji wspierających kierowcę i podnoszących bezpieczeństwo na drodze. To przede wszystkim system zapobiegający kolizji przy niewielkich prędkościach z możliwością autonomicznego hamowania, asystenci wyjazdu tyłem (monitorowanie otoczenia w promieniu 180 stopni), utrzymania pasa ruchu i monitorowania martwego pola w lusterku bocznym oraz system kamer 360 stopni.

Pod maską znalazł się nowy silnik wysokoprężny o pojemności 2.2 litra i mocy 200 koni mechanicznych. Według danych producenta pozwala on rozpędzić auto do 201 km/h, a "setkę" osiągnąć w czasie 9,9 sekundy. Wraz z nim montowana jest automatyczna skrzynia o 6-przełożeniach. Standardowo wszystkie wersje Grand Santa Fe mają napęd na cztery koła ze zmiennym rozkładem mocy na osie w maksymalnych proporcjach 50:50.

Nowa opona całoroczna Kleber

Kleber, marka należąca do Michelin, powiększyła swoją ofertę o oponę całoroczną Quadraxer 2. Według jej konstruktorów takie rozwiązanie ma ograniczyć wydatki związane z posiadaniem dwóch kompletów opon przy jednoczesnym zapewniu bezpieczeństwa w każdych warunkach pogodowych.



Jak podaje producent droga hamowania na mokrej nawierzchni samochodu na nowych oponach - w porównaniu z poprzedniczką o rozmiarze 205/55 R16 - została skrócona o 1,6 metra. Dodatkowo ryzyko aquaplanningu zminimalizowano dzięki wprowadzeniu kierunkowego bieżnika w układzie V z kanałami rynnowymi. Z kolei droga hamowania na suchej nawierzchni została skrócona o 3,5 metra. Dużą w tym zasługę mają lamele Flexing Points, których właściwości zapewniają maksymalną powierzchnię styku do drogi. Zmienny układ lameli zapewnia również odpowiednią przyczepność podczas ruszania i hamowania na śniegu. Ostatnim wyróżnikiem nowej opony jest zwiększony o ponad 9 miesięcy - w porównaniu z testowaną Hankook Kinergy 4S - średni przebieg.

Opona Kleber Quadraxer 2 jest już dostępna w sprzedaży w rozmiarach opasania rozpoczynających się od 17-cali.

Tom Tom ostrzega przed korkami

Firma Tom Tom powiększyła obszar działania aplikacji Fotoradary. Przy tej okazji rozszerzono jej funkcjonalność o ostrzeżenia o korkach na najbliższym odcinku drogi. Ma to wpłynąć na wcześniejsze zmniejszenie prędkości, zapobiec gwałtownemu hamowaniu bądź podjęciu decyzji o zmianie trasy.



Do aplikacji tej dodano również informację o średniej prędkości pojazdu na przejechanej trasie.

Do tej pory aplikacja Fotoradary dostępna była w 16 krajach, w tym w Polsce. Obecnie rozszerzono ją o mapy dróg aż 26 państw z całego świata, z europejskich to Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Grecja, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia oraz Węgry. Aplikacja działa na systemie Android i można ją bezpłatnie pobrać w sklepie Google Play.

Jak prawidłowo dbać o opony?

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Gumy (ETRMA) rozpoczęło kampanię TyreAWARE. Jej celem jest edukacja w zakresie odpowiedniego przechowywania i eksploatacji opon.



Kampania skierowana jest zarówno do osób zajmujących się zawodowo dystrybucją, montażem i przechowywaniem opon, jak i do kierowców. Jej autorzy przygotowali szereg praktycznych porad, które udostępniono na stronie internetowej www.tyreaware.org Dużym jej plusem jest 14 wersji językowych, po naciśnięciu ikonki polskiej flagi zostajemy przeniesieni na stronę www.pamietajooponach.pl

"Każdy kierowca i serwisant powinien mieć w głowie prezentowane informacje. Opony są często drugim najszybciej obracającym się elementem w samochodzie. Dla własnego bezpieczeństwa nauczmy się o nie dbać" - powiedział Piotr Sarnecki, Dyrektor Generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, który koordynuje kampanię TyreAWARE w naszym kraju.

Z kolei Fazilet Cinaralp, Sekretarz Generalny ETRMA, dodał: "Opony są produktem złożonym i wysoce zaawansowanym technologicznie, a także jedynym elementem łączącym pojazd z drogą. Postępowanie zgodnie z informacjami i zaleceniami przekazanymi podczas kampanii spowoduje zwiększenie bezpieczeństwa i trwałości opon, wpłynie na mniejsze zużycie paliwa i redukcję emisji CO2".
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry