Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - foteliki i wózki | Volvo V60 II
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Informacje | Przegląd mijającego tygodnia

Aktualności, nowości i ciekawostki
04-05-06-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Audi, archiwum, Renault, archiwum i Fiat

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt maili z informacjami, których nie jesteśmy w stanie wykorzystać w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z bezpieczeństwem na drodze.



Druga odsłona Audi A5
Zmodernizowany Peugeot 2008
Pełna chwały historia Clio
Niższe odszkodowania dla ofiar wypadków
Filtry dla alergików w modelach FCA


Druga odsłona Audi A5

Po blisko dekadzie od wprowadzenia na rynek Audi A5 zaprezentowano jego drugą generację. Gamę otwiera wersja w nadwoziu coupe uzupełniono o mocniejszą odmianę S5.



Jak zapewnia producent A5 to całkowicie nowe auto. W porównaniu do poprzednika zwiększono wszystkie jego wymiary przy jednoczesnym obniżeniu masy auta. Dzięki temu do 465 litrów (+10) wzrosła pojemność bagażnika, w której dalszym powiększaniu pomaga dzielone oparcie kanapy w proporcjach 40:20:40. Wprowadzono również znane z innych modeli praktyczne rozwiązania jak możliwość otwarcia klapy bagażnika za pomocą przesunięcia stopy pod tylnym zderzakiem, pod którym może być schowany hak do holowania przyczepy.

Również w konstrukcji nadwozia wykorzystano elementy znane z nowszych modeli Audi. Wśród opcji dostępny jest system wyboru dynamiki jazdy Drive Select oraz dynamiczny układ kierowniczy, którego siła przełożenia zależna jest od prędkości i kąta skrętu kół.

Tradycyjny zestaw zegarów można zastąpić wyświetlaczem o przekątnej 12,3 cala. Może on posłużyć m.in. do wyświetlenia map nawigacji. Jego uzupełnieniem jest mniejszy ekran dotykowy umieszczony na środku kokpitu. Całością można sterować za pomocą touchpada bądź komend głosowych.

Wśród nowych elementów wyposażenia znalazł się m.in. aktywny tempomat, asystent monitorujący ruch poprzeczny podczas wyjazdu tyłem z miejsca parkingowego oraz pakiet Safety & Service obejmujący np. automatyczne wezwanie pomocy po wypadku i zdalne powiadomienie o usterce z możliwością umówienia wizyty w warsztacie.

W gamie jednostek napędowych znalazły się dwa 4-cylindrowe silniki benzynowe TFSI i trzy wysokoprężne TDI. Współpracują one z manualną skrzynią biegów lub przekładnią S tronic. Dla najmocniejszej wersji silnika diesla (3.0 TDI 218 KM) przewidziano automat tiptronic o ośmiu przełożeniach.



Montowany jest on również w wersji S5 pod maską, której znalazł się nowy silnik turbodoładowany V6 o mocy 354 koni mechanicznych. Jak zapewnia producent pozwoli on osiągnąć "setkę" w czasie 4,7 sekundy.

Stały napęd quattro znalazł się na wyposażeniu seryjnym A5 z topowym silnikiem TDI i odmianie S5. Nowe coupe pojawi się w sprzedaży w II połowie tego roku. Można założyć, że ofertę uzupełni nadwozie kombi i cabrio.

Zmodernizowany Peugeot 2008

W połowie czerwca w punktach dilerskich marki Peugeot zostaną zorganizowane dni otwarte. Pretekstem będzie wprowadzenie do sprzedaży zmodernizowanego crossovera 2008.



Peugeot 2008 zadebiutował w 2013 roku na salonie samochodowym w Genewie. Trzy lata później w tym samym miejscu Francuzi zaprezentowali jego odświeżoną wersję. Zmiany w linii nadwozia są kosmetyczne - poszerzono nadkola, założono nowy grill oraz osłony podwozia i przede wszystkim wprowadzono nowy lakier Czerwony Ultimate. Pod maską znalazły się znane 3-cylindrowe silniki benzynowe 1.2 PureTech o mocy 82, 110 i 130 koni mechanicznych oraz 4-cylindrowe jednostki wysokoprężne 1.6 HDi 75, 100 i 120 KM. Wszystkie spełniają normę emisji spalin Euro 6, choć nie każdy posiada system start/stop. Poza 5- lub 6-biegową skrzynią manualną z silnikiem 1.2 PureTech 110 KM współpracuje 6-przełożeniowym automat.

2008 oferowany będzie w 3 poziomach wyposażenia (będzie jeszcze linia GT), w których znalazło się kilka nowych elementów. W większości są to płatne opcje dostępne tylko w topowej wersji Allure: kamera cofania (2100 zł), Park Assist (2800 zł) i Active City Brake (1000 zł). Do wersji Active i Allure można zamówić jeszcze system Grip Control z 5 trybami jazdy: śnieg, off-road, piasek, ESP off i ESP standard z dedykowanymi oponami typu Mud & Snow.

Zmodernizowany Peugeot 2008 kosztuje od 54 900 do 88 300 złotych.

Pełna chwały historia Clio

Renault Clio obchodzi 25-lecie obecności na rynku. Przez ten czas zyskał on miano najlepiej sprzedającego się modelu spośród francuskich marek.



W 1990 roku Clio (co w języku greckim oznacza przynoszący sławę) zastąpił na rynku model 5. Był to jednak zupełnie nowa koncepcja, zrywająca z dotychczasowym postrzeganiem miejskich kompaktów. Zarówno pod względem konstrukcyjnym, jak i wyposażenia (m.in. ABS, wspomaganie układu kierowniczego czy podgrzewane lusterka boczne). Dla podkreślenia jego znaczenia Renault postanowiło zastąpić stosowane do tej pory oznaczenie cyfrowe nazwą własną. Clio docenili najpierw dziennikarze przyznaniem prestiżowego tytułu Car of the Year 1991.

W II-generacji (1998) wyposażenie Clio zostało uzupełnione o 4 poduszki powietrzne, zaś gamę jednostek napędowych utworzyły 16-zaworowe silniki benzynowe. Kolejne udogodnienia wprowadzono wraz z III-generacją w 2005 roku. Była to m.in. zastępująca tradycyjny kluczyk karta hand free oraz ogranicznik prędkości. Konstruktorzy opracowali również nowe rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa czynnego i biernego, co potwierdziły testy zderzeniowe EuroNCAP. Renault Clio, jako pierwsze w swojej klasie, otrzymało najwyższą ocenę 5 gwiazdek. Rok później dziennikarze z Europy znów przyznali mu tytuł Car of the Year 2006. Tym samym Clio stało się pierwszym modelem w historii tego plebiscytu, który otrzymało to wyróżnienie dwa razy.

Następna generacja zadebiutowała w 2012 roku rozpoczynając jednocześnie nową stylistykę samochodów Renault. Tym razem na wyposażeniu znalazł się system R-Link umożliwiający dostęp do mobilnych technologii.

Przez 25 lat Renault sprzedało ponad 13 milionów Clio, co uczyniło z niego najpopularniejszy model na świecie spośród francuskich marek. Jego historia obrazuje również ewolucję miejskiego kompaktu, który w 1990 roku miał 3,71 metra długości, a dziś mierzy nieco ponad 4 metry. Premiera kolejnej generacji Renault Clio już za kilka dni.

Niższe odszkodowania dla ofiar wypadków

Sądy tną wysokość roszczeń osób poszkodowanych w wypadkach drogowych, do których doprowadzili nieubezpieczeni bądź nieznani sprawcy. Prawie w każdej sprawie wnioskowana kwota miała być rekompensatą za cierpienia fizyczne i psychiczne.



Takie wnioski płyną z raportu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego za 2015 rok. Wysokość wypłat za szkody osobowe w tych wypadkach drogowych wyniosła 90 mln złotych, z czego 70 proc. spraw dotyczyło własnego postępowania likwidacyjnego, pozostałe rozstrzygnięć sądowych. Średnie roszczenia poszkodowanych (za lata 2008-2015) opiewały na kwotę 72 tysięcy złotych, z czego 8 proc. dotyczyło zwrotów kosztów rehabilitacji, pozostałe rekompensaty za cierpienia fizyczne i psychiczne. Po rozpatrzeniu spraw sądy przyznawały około 30 tysięcy złotych odszkodowania.

Z kolei średnia roszczeń rodzin ofiar śmiertelnych (większość dotyczyła wypadków jeszcze z lat 1991-2007) wynosiła 51 tys. złotych. Tutaj przyznana przez sąd wysokość odszkodowań wynosiła od 30 do 22 tys. złotych.

"Te dysproporcje między żądaniami z faktycznie zasądzanymi kwotami po raz kolejny dowodzą potrzeby stworzenia choćby ogólnych, ale powszechnie obowiązujących i stałych zasad przyznawania tych świadczeń" - uważa Sława Cwalińska Weychert, wiceprezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego - "W niedawnych badaniach przeprowadzonych przez UFG większość Polaków opowiedziała się za racjonalnością w ustalaniu rekompensat za uszczerbki na zdrowiu czy ustalaniu zadośćuczynień za ból i cierpienie".

Wspomniane badanie przeprowadziła firma GfK Polonia w pierwszej połowie lutego bieżącego roku na grupie 1020 osób w wieku 15+. Ponad połowa ankietowanych opowiedziała się, wzorem części krajów UE, za wprowadzeniem w naszym kraju urzędowej tabeli odszkodowań. Natomiast 1/3 osób była za utrzymaniem obecnych zasad, pozostali nie mieli na ten temat zdania.

Filtry dla alergików w modelach FCA

Kolejny koncern samochodowy wprowadza do swojej oferty antyalergiczny filtr kabinowy. Teraz mogą go zamontować właściciele niektórych modeli Alfy, Fiata, Jeepa i Lancii.



Pod marką Mopar oferowane są oryginalne części zamiennych i akcesoriów do modeli produkowanych przez Koncern Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Najnowszym produktem w jej portfolio są filtry kabinowe Mopar Prime z dodatkowym wkładem antyalergicznym. Składa się on z warstwy nasyconej polifenolami pozyskiwanymi z roślin. Ich właściwości zatrzymują do 96 proc. alergenów jak pyłki, gazy i inne zanieczyszczenia.

Nowe filtry antyalergiczne przeznaczone są do Alfy Giuletta i Mito, Fiata Panda, Grande Punto i całej rodziny 500, Jeepa Renegade i Lancii Ypsilon.
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry