portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
WYDARZENIA
Jubileusz | Firma Oponiarska Dębica

Fabryka Gum Jezdnych - 75 lat historii
07-04-2014 | tekst: Maciej Kalisz, źródło: miesięcznik "Moto Sklep" | foto: Dębica i archiwum

4 kwietnia w Dębicy otwarto Fabrykę Gum Jezdnych. Z okazji jubileuszu sięgamy do archiwum wydawanego kilka lat temu miesięcznika "Moto Sklep" - w numerze 3/2001 publikowaliśmy historię tej firmy.



Na początku nowego dziesięciolecia na bazie Stacji Doświadczalnej powstało Zakładowe Laboratorium Badawcze, które później zostało przekształcone w Zakładowy Ośrodek Badawczo-Rozwojowy. Jego pracownicy we współpracy z Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Przemysłu Oponiarskiego Stomil w Poznaniu podjęli prace nad konstrukcją oryginalnej, pierwszej opony radialnej. W sierpniu 1973 roku z taśm produkcyjnych zeszły pierwsze opony promieniowe o symbolu D-90 przeznaczone do samochodów osobowych. Były to opony nylonowo-wiskowe z rzeźbą bieżnika przystosowaną do eksploatacji całorocznej. Pod koniec roku Stomil produkował opony do Fiata 125p o rozmiarze 165-SR 13 z dwoma rzeźbami bieżnika D-90 - uniwersalne oraz S-16 błotno-śniegowe (zimowe).

Także w 1973 roku na trasie E-40 koło Wrocławia kierowcy Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu podjęli się próby bicia rekordów szybkości w jeździe non-stop Fiatem 125p wyposażonym w opony Dębicy 175 SR-13 D-90, które według specjalistów okazały się rewelacją. Ustanowione zostały wówczas trzy rekordy świata szybkości w jeździe bez przerwy na dystansach:
- 25 tys. km - osiągnięta przeciętna to 138,08 km/h,
- 25 tys. mil - 138,18 km/h,
- 50 tys. km - 138,27 km/h.


Po tym wydarzeniu dębickie opony otrzymały nazwę Rekord i po kilku miesiącach wdrożono ich seryjną produkcję.

31 maja 1974 roku nastąpiło wmurowanie kamienia węgielnego pod Wytwórnię Osobowych Opon Radialnych. W krótkim czasie rozpoczęto w nich produkcję opon radialnych z rzeźbą bieżnika D-124 na licencji firmy Uniroyal. Pełna zdolność produkcyjna zakładu wynosiła wówczas ok. 3 mln opon rocznie, a w roku 1977 średnia dobowa produkcja wynosiła 5 tysięcy opon. Od tego roku produkowano także opony bezdętkowe, na które popyt był szczególnie duży wśród odbiorców zagranicznych. Rok później rozpoczęto produkcję opon radialnych z rzeźbą S-25 przeznaczonych do jazdy w warunkach zimowych. W 1978 roku uruchomiono w Łodzi Centralną Wytwórnię Dętek, która stała się jedynym w Polsce producentem dętek trakcyjnych.

Na początku lat 80. doszło do wyraźnego zahamowania rozwoju firmy spowodowanego trudnościami, jakie wystąpiły w centralnie sterowanej gospodarce krajowej. Dopiero ustawa o przedsiębiorstwach państwowych pozwoliła Dębickim Zakładom Opon Samochodowych na podjęcie działań w ramach tzw. trzech "S": samodzielność - samorządność - samofinansowanie.

W połowie lat 80. rozpoczęto budowę nowej Wytwórni Opon Ciężarowych i Rolniczych. Planowano wytwarzać w niej opony do przyczep, kombajnów i ciągników. W oddanym do użytku pod koniec 1988 roku zakładzie zatrudnienie znalazło 700 pracowników, którzy docelowo mieli wytwarzać 800 000 sztuk opon rocznie. W efekcie rozpoczętych jeszcze w latach 70. prac konstrukcyjnych opon niskoprofilowych serii 70 rozpoczęto w Dębicy produkcję opony Restyling przeznaczonej do Fiata 126p.

Firma kontynuowała eksport swoich wyrobów, aż do 63 krajów świata. Eksportowano głównie do tzw. drugiego obszaru płatniczego bezdętkowe opony D-124 przeznaczone do samochodów osobowych, opony i dętki rowerowe, dętkowe opony osobowe D-90 oraz ogumienie ciężarowe i traktorowe.

Przełom lat 1990/91 przyniósł gwałtowny spadek zapotrzebowania na produkowane ciągle opony D-90 Rekord oraz załamanie popytu na opony rolnicze i rowerowe. Było jasne, że firma podobnie jak cała gospodarka musi przejść proces restrukturyzacji. Już na początku 1990 roku podjęto w Stomilu prace nad zmianą funkcjonowania firmy w nowych realiach wolnego rynku. W sierpniu 1990 roku Rada Pracownicza powołała cztery zespoły problemowe do spraw: restrukturyzacji, przekształceń własnościowych, organizacyjno-prawnych i gospodarczych. W ten sposób, po przeszło czterdziestu latach funkcjonowania w gospodarce centralnie zarządzanej, nastąpił powrót firmy do wolnorynkowych reguł ekonomicznych.

Pod koniec 1990 roku doszło do zmiany na stanowisku Dyrektora Naczelnego firmy. Po przeprowadzeniu postępowania konkursowego, komisja zarekomendowała na stanowisko dyrektora Zdzisława Chabowskiego. Powołany przez Radę Pracowniczą objął on nowe obowiązki 18 grudnia 1990 roku. Kolejne etapy rozwoju firmy wyznaczały takie przełomowe wydarzenia, jak przekształcenie zakładu w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa, publiczna sprzedaż akcji spółki i ich pierwsze notowanie na parkiecie Warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych (debiut 24 listopada 1994 roku).



Przez ostatnie 23 lata dębicka firma nosiła nazwę Stomil. Do jej zmiany doszło 12 listopada 1993 roku. Nie był to łatwy krok niemniej wynikał z wnikliwej oceny marketingowej. Nazwą Stomil posługiwało się wówczas ponad dwadzieścia polskich przedsiębiorstw branży gumowej. Dębicka firma zmieniając nazwę, chciała działać na własny rachunek, wyrobić sobie swoją własną markę, z którą będzie identyfikowana. Od listopada nazwa przedsiębiorstwa brzmi Firma Oponiarska Dębica Spółka Akcyjna, w skrócie T.C. Dębica SA. Jak pokazała przyszłość, było to dobre posunięcie. Nowa nazwa stała się atutem firmy w dążeniu do utrzymania zasłużonego prestiżu na rynku oponiarskim. Dziś nazwa Dębica w Polsce - i nie tylko - powszechnie kojarzona jest z producentem opon wysokiej jakości.

Firmowa Sieć Serwisów i Wymiany Ogumienia Decart, pojawiła się na mapie gospodarczej Polski pod koniec 1993 roku Zajęła się handlem oponami Dębicy oraz świadczeniem usług serwisowych. Sieć działa na zasadzie franchinsingu. Decart budował swą sieć dystrybucji pod patronatem spółki, poprzez wyspecjalizowane punkty sprzedaży i wymiany ogumienia. Po roku działalności miał ich już blisko sto, po kolejnym dwieście. W 1998 roku Decart włączony został w struktury Dębicy. Za taką decyzją przemawiała przede wszystkim konieczność uzyskania większej identyfikacji sieci z firmą oraz skrócenie drogi dystrybucji wyrobów od producenta do klienta.

<< 2 >>
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry