Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Pierwsze wrażenia - Kompakt w modnej szacie | Citroen C4 Cactus
SALON SAMOCHODOWY | Przedpremierowo - nowa Mazda 3 już w Polsce!
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Fiat Panda | Grudzień 2018
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
WYDARZENIA
IAA Frankfurt 2013 | Volkswagen

Król o wielu twarzach
12-09-2013 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Czy to się komuś podoba czy nie, nowy Golf nosi tytuł Samochodu Roku 2013. Volkswagen skrzętnie wykorzystuje ten fakt tworząc imponującą gamę jego odmian.



Golf VII-generacji zadebiutował niemal rok temu na Salonie Samochodowym w Paryżu. Bez wątpienia była to jego najważniejsza premiera i prztyczek w nos francuskiej motoryzacji pokazujący kto rządzi sercami i portfelami klientów. Wiosną tego roku, w przeddzień salonu w Genewie, międzynarodowe jury dziennikarzy przyznało mu prestiżowy tytuł Car of the Year, a kilka dni później przyjął drugi - Światowy Samochód Roku.

Wszystko to jednak dotyczyło kompaktów w nadwoziu 3- i 5-drzwiowego hatchbacka. Niedawno do sprzedaży trafiło kombi, czyli Golf Variant. Przy zwiększonej długości uzyskał on bagażnik o pojemności 605 litrów. O jego praktycznych zaletach przekonamy się jesienią, kiedy to auto trafi do nas na testy.



W tym roku dla fanów mocniejszych wersji wprowadzono dwa osobne modele. GTD wyposażono w dwulitrowy silnik wysokoprężny o mocy 184 koni mechanicznych, a GTI w benzynowy, także 2.0, o mocach 220 i 230 KM. A gdyby tak zrobić jeszcze mocniejszego Golfa?



Na takiego właśnie czekano we Frankfurcie. Magiczna literka "R" w jego nazwie oznacza, że pod maską kryje się silnik benzynowy o mocy 300 KM, który rozpędza auto do setki w niecałe 5 sekund. Nad stabilnością toru jazdy czuwa napęd 4Motion oparty na 5-generacji sprzęgła Haldex z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego XDS+ i układem ESC Sport. Jego zawieszenie obniżono o 20 mm, zamontowano nowe wspomaganie kierownicy, a całość osadzono na 18-calowych felgach z oponami 225/40.



Z zewnątrz "R" wyróżnia się 3-drzwiowym nadwoziem, większymi wlotami powietrza, dwiema parami końcówek układu wydechowego oraz spojlerem nad klapą bagażnika. W środku wiele chromowanych dodatków, w tym nakładki na pedały i "erek" widniejących m.in. na kierownicy i sportowych fotelach z przodu. Pomimo mocno sportowego charakteru auta, producent nie umniejsza bezpieczeństwa dzieci i na skrajnych miejscach z tyłu znajdziemy mocowania do fotelików dziecięcych Isofix, a w bagażniku dodatkowy punkt ich kotwiczenia.

Golf R trafi do salonów sprzedaży pod koniec tego roku. Do wyboru będzie z 6-biegową skrzynią manualną lub DSG o tylu samych przełożeniach.



Ale Volkswagen postanowił zaskoczyć wszystkich odkrywając w ostatniej chwili większą - i to dosłownie - kartę. Eksperymenty w poprzedniej generacji Golfa z Plusem zaowocowały Sportsvanem. Ta odmiana wpisuje się doskonale w segment miejskich vanów, w których konkurentami jest m.in. Citroen C3 Picasso czy Ford B-Max. Jej atutem jest bagażnik o pojemności od 498 do 585 litrów, w czym wydatnie pomaga przesuwana (w zakresie 180 mm) i dzielona (40:60) tylna kanapa.

Tym samym to trzecia, po hatchbacku i kombi, i najobszerniejsza wersja nadwozia. Choć przy zestawieniu z dłuższym kombi pozory mogą mylić. Co prawda Sportsvan jest od niego krótszy o 224 mm, ale za to szerszy o 8 mm i wyższy o 117 mm i co ważne rozstaw osi wzrósł o 50 mm. Zmieniono też proporcje - skrócono przedni i wydłużono tylny zwis.

Napęd auta stanowić mają nowe silniki - 4 benzynowe TSI o mocach od 85 do 150 KM i 2 wysokoprężne TDI 110 i 150 KM. We wszystkich montowana będzie funkcja start/stop, a opcjonalnie dwusprzęgłowa przekładnia DSG.



W pobieżnym przeglądzie "salonowych" egzemplarzy od razu dało się odczuć wyższą pozycję za kierownicą oraz zauważyć zmodyfikowany kokpit i składane stoliki w plecach przednich foteli. Volkswagen zapowiada w nim debiut systemu ostrzegającego kierowcę o pojazdach znajdujących się w martwym punkcie lusterka i wykrywającego zbliżające się pojazdy podczas manewru automatycznego wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego. Sportsvan, choć nie wiadomo do końca czy pod tą nazwą, trafi do sprzedaży w przyszłym roku.



Nie mniej uwagi poświęcono e-Golfowi, czyli odmianie z napędem elektrycznym. W tym przypadku będzie on dysponować mocą 115 KM, przyspieszeniem do setki w czasie 10,4 sekundy i osiągającym prędkość maksymalną - z blokadą elektroniczną - 140 km/h. Według specyfikacji jego zasięg wynosi od 130 do 190 km, a czas pełnego naładowania - w zależności od źródła - od 8 do 13 godzin. Obok e-Golfa postawiono e-up'a, a to tylko 2 z 14 planowych na przyszły rok elektrycznych debiutów Volkswagena.
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry