Untitled Document
logo

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Praktyczny w użytkowaniu, kosztowny w eksploatacji
UOKIK | Akcje serwisowe Toyoty i Lexusa
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Skoda Kamiq
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl

TESTY

ZAPRASZAMY

4. Targi EkoFlota 2019

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

Wydanie na weekend

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji

 
WYDARZENIA
IAA Frankfurt 2013 | BMW

"i" elektryzuje nową serię BMW
13-09-2013 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Niegdyś niewyobrażalne, latem tego roku stało się faktem - BMW wdrożył do seryjnej produkcji samochód elektryczny. Ale i3 to nie jedyne słowo Bawaryjczyków w tym temacie.



Dla części fanów BMW to profanacja, ale koncern nie może pozwolić sobie na pozostanie w tyle za konkurencją. Decyzja ta dojrzewała od kilku lat, a kolejne salony samochodowe były miejscem testowana reakcji publiczności. Ale chyba najbardziej ryzykownym krokiem wydaje się bryła samochodu.



Niby to 5-drzwiowy kompakt. Jednak przednie drzwi są dłuższe jak w coupe, a tylne krótkie przywołują na myśl MINI Clubmana. Łączy je przeciwstawny kierunek otwarcia oraz brak środkowego słupka. We wnętrzu i3 nie ma również środkowego tunelu przez co zyskano więcej miejsca dla pasażerów, a kokpit wydaje się unosić w powietrzu.

"Elektryk" ma 3999 mm długości przy rozstawie osi 2570 mm, 1775 mm szerokości i 1578 mm wysokości. W rezultacie homologowany jest dla 4 osób. Standardowo bagażnik ma 260 litrów pojemności, która po złożeniu oparć kanapy może wzrosnąć aż do 1100 litrów.

Pod jego podłogą schowano baterie, a poniżej układ przeniesienia napędu na tylną oś. Silnik elektryczny generuje moc 170 koni mechanicznych co pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 150 km/h. Zasięg auta liczony jest od 130 do 160 kilometrów, który można podwoić domawiając... silnik spalinowy.



Na dniach prasowych we Frankfurcie kilka egzemplarzy i3 stanowiło środek transportu pomiędzy halami. Dzięki nietypowej konstrukcji drzwi wsiadanie i wysiadanie ze wszystkich miejsc nie nastręczało większych trudności. Sama jazda nie różniła się od zwykłego samochodu poza panującą ciszą pod maską silnika. Na zewnątrz o nadjeżdżaniu pojazdu świadczyły jedynie odgłosy toczących się opon - w rzeczywistości może to stwarzać zagrożenie dla pieszych!



Skoro powiedziano "a", to trzeba i "b". Tym razem będzie to "B" godne tej marki, czyli i8 - sportowe coupe o napędzie spalinowo-elektrycznym. Pod maskę trafił benzynowy silnik TwinPower Turbo o pojemności 1.5 litra i mocy 231 KM wspomagany "prądem" wytwarzającym kolejne 131 koni mechanicznych. Co prawda ma on zasięg 35 kilometrów (przy prędkości maksymalnej 120 km/h), ale podczas jazdy jest on ponownie doładowywany. Według zapewnień producenta 2,5 litra benzyny pozwoli na przejechanie 100 km.



i8 ma 4689 mm długości przy 2800 mm rozstawu osi, co przy 20-calowych kołach daje bardzo krótkie zwisy. We wsiadaniu do auta, którego wysokość wynosi zaledwie 1293 mm, pomagają unoszone do góry drzwi. Po odchyleniu oparć przednich foteli do tyłu wsiądą jeszcze dwie osoby, chociaż wydaje się to zadaniem karkołomnym.

Oba auta umieszczono już na polskiej stronie BMW, choć to raczej zapowiedź, niż konkretna oferta. i3 prawdopodobnie kosztować będzie 140 tys., drugie trafi do sprzedaży w połowie przyszłego roku.



Inną nowością, a raczej zapowiedzią jest Concept Active Tourner Outdoor. To propozycja dla aktywnych osób poszukujących jednocześnie prestiżowego auta do jazdy na co dzień. Tutaj też znajdziemy połączenie 1,5 litrowego silnika benzynowego z elektrycznym, który przeznaczono do napędu i8.
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2019 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry