Z RYNKU

Salon samochodowy | Sprzedaż samochodów w Polsce

Sprzedaż dostawczych w I półroczu 2020

17-07-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Epidemia koronawirusa mocno wpłynęła na rynek nowych samochodów dostawczych w Polsce. W kwietniu, w porównaniu do ubiegłego roku, odnotowano rekordowy spadek o ponad 50 procent.

Z rynku - Sprzedaż dostawczych w I półroczu 2020 - Renault Master

Od początku 2020 roku sprzedaż nowych samochodów dostawczych (do 3,5 tony) osiągnęła 24 622 sztuk. W porównaniu do pierwszego półrocza 2019 nastąpił spadek o blisko 30 procent. Patrząc jednak osobno na pojazdy z zabudową indywidualną, to w tym segmencie był wzrost o 5,7 proc.

Z rynku - Sprzedaż dostawczych w I półroczu 2020 - Porównanie sprzedaży 2020 vs 2019

Mniejsze zainteresowanie odnotowali niemal wszyscy producenci. Dacia straciła niemal 58 procent, Volkswagen -44,4 proc., Fiat -40 proc., Renault -33 proc., Peugeot -29 proc. Ale są też wyjątki. Mitsubishi zyskało blisko 35 proc., Toyota 31 proc. i MAN 2,5 proc.

Liderem rynku, z udziałem 13,9 proc., jest Renault. Tuż zanim znajduje się Ford, który ma 13,4 proc. Różnica w liczbie sprzedanych samochodów wynoszą 106 egzemplarzy. Na najniższym stopniu podium znalazł się Fiat (12,9 proc.). Strata do pierwszego miejsca wynosi 243 samochodów.

Znaczny udział w rynku ma jeszcze Mercedes (11,5 proc.). Kolejny w rankingu Volkswagen ma 8,6 proc. Marki, które odnotowały wzrost sprzedaży zajmują: 10. pozycję (Toyota, 4,7 proc.), 12. pozycję (MAN 1,5 proc.) i 13. pozycję (Mitsubishi 0,7 proc.). Dysproporcje są więc bardzo duże, ale też w przypadku ostatniej z wymienionych mówimy wyłącznie o pick-upach z homologacją ciężarową.

Starty odnotowują także wszystkie modele znajdujące się w TOP 10. Największy spadek, o 58 proc. wobec I półrocza 2019 roku, ma Volkswagen Crafter.

Spadło również, o 33 proc., zainteresowanie Renault Master. Pomimo to model ten zajął pierwsze w rankingu sprzedaży i ma 11,5 proc. udział w rynku. Na drugim miejscu jest Fiat Ducato (10,1 proc.), a na trzecim Mercedes Sprinter (9,6 proc.).

Kolejne miejsca zajmują Iveco Daily, Ford Transit, Peugeot Boxer, Volkswagen Crafter, Ford Transit Custom, Citroen Jumper i Opel Movano. Różnice w sprzedaży pomiędzy pierwszą i dziesiątą pozycją wynoszą 2098 samochodów. Do modeli z TOP 10, z sumą 15 210 sztuk, należy blisko 62 proc. rynku.