strona główna
www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
Porozmawiajmy o bezpieczeństwie
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
www.jedz-bezpiecznie.pl Reklama


Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa 2011

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Targi, wystawy, imprezy

Sport

Zaczynamy od najbardziej niebezpiecznych dróg
z Andrzejem Maciejewskim, z GDDKiA rozmawiał Grzegorz Traczewski
13-08-2007

Dlaczego krajowa „ósemka” została uznana za najniebezpieczniejszą drogę w Polsce?

Potwierdzają to statystyki. W latach 2001-2005 na „ósemce” zginęło ponad 760 osób, w roku 2006 - 167. Tylko na drodze krajowej numer 7 ginie więcej osób w wypadkach drogowych.

Jaki metodami, odpowiedzialne za bezpieczeństwo na drodze służby, będą walczyły z piratami?

Batem na piratów będą fotoradary. Na całej trasie od granicy Kudowy po przejście w Budzisku policja rozmieści ponad 90 fotoradaróaw. Będą też  wideorejestratory montowane w policyjnych autach i tradycyjne pomiary prędkości - „suszarkami”. Nie chcemy jednak straszyć i zaskakiwać kierowców. Miejsca fotoradarów będą dokładnie oznakowane. Bezpieczeństwo na „ósemce” zwiększą też nasze działania inżynieryjne: nowe chodniki i kładki dla pieszych, sygnalizacje świetlne, barierki wzdłuż dróg. O wszystkich tych działaniach informujemy w setkach miejsc przy trasie, w mediach krajowych, regionalnych, a także na stronie internetowej - www.drogizaufania.pl

Czy radarowa kontrola prędkości jest jedynym sposobem na piratów?

Groźniejsi są przecież kierowcy, którzy jeżdżą nonszalancko, wymuszają pierwszeństwo, wyprzedzają na trzeciego i - co właśnie zdarza się na „ósemce”, także z prawej strony po poboczu drogi. Nie jedynym, ale działającym skutecznie. Wszystkie te zachowania są 
niebezpieczne, nie tylko na „ósemce”. Zwracamy się do kierowców o wzajemne zaufanie - my budujemy i poprawiamy drogi, dbamy o bezpieczeństwo kierowców i pieszych. Do was apelujemy - zaufajcie nam i korzystajcie mądrze z lepszych dróg.



Nie tylko kierowcy, ale i zły stan nawierzchni drogi i poboczny, czy stan techniczny pojazdów stwarzają duże zagrożenie. W wielu mniejszych miejscowościach, także w okolicach „ósemki”, nadal można spotkać pojazdy z dwuliterowym oznaczeniem na rejestracji!!! Część tych kierowców nie posiada też prawa jazdy.

Nie za wszystkie nieprawidłowości odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad! Pod naszym zarządem jest w końcu jedynie 5 procent dróg publicznych.

Czy tylko akcyjność typu „Znicz”, czy „Bezpieczny powrót” jest najlepszym sposobem na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach?

Program „Drogi Zaufania” jest nowatorski i wyjątkowy nie tylko w naszym kraju. Zakłada, w jednakowym czasie spójne działania inżynieryjne na całej trasie, a nie tylko w pojedynczych 
fragmentach. Program operacyjny „Bezpieczna Ósemka” rozpoczęliśmy w wakacje, ale nie kończymy 1 września. W przyszłym roku kolejnych osiem dróg krajowych (od numeru 1 do 9) zostanie objętych programem. A w roku 2009 wszystkie 88 dróg krajowych zostaną 
włączone do programu. Do 2013 roku musimy zmniejszyć liczbę ofiar na drogach krajowych, aż o 75 procent.

Kto jest odpowiedzialny za bałagan na dojazdach do nadmorskich miejscowości wypoczynkowych w okolicach Trójmiasta? Już teraz ilość kolizji i wypadków przekroczyła statystyki z roku ubiegłego. Rozumiem, że trzeba modernizować drogi, ale dlaczego dzieje się to w tym przypadku w jednym czasie?

Nie ma idealnej pory na remonty  i budowę dróg. Staramy się robić je jak najszybciej. O utrudnieniach informujemy. Na początku wakacji wydaliśmy i przekazaliśmy czytelnikom popularnych dzienników ponad pół miliona map robót na wszystkich drogach krajowych. Za 
utrudnienia przepraszamy.

Dlaczego znikają oznaczenia czarnych punktów ustawionych przy drodze?

W moim przypadku działało to na moją wyobraźnię, ale może jestem wyjątkiem.
Większość badanych przez nas kierowców przyznało, że nie reaguje na czarne punkty. Motywowali to przyzwyczajeniem, „oswojeniem” z widokiem tablic. Oznaczenia te nie znikają, ale musimy szukać nowych form przekazania komunikatów o groźnych miejscach na drogach. Tu w końcu chodzi o życie, nie o statystyki.

Dziękuję za rozmowę.

www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatno¶ci | wydawca: Williana | kontakt | do góry