strona główna
www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
Testy zderzeniowe EuroNCAP
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
www.jedz-bezpiecznie.pl Reklama


Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa 2011

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Targi, wystawy, imprezy

Sport

Nowe kryteria ocen w testach zderzeniowych EuroNCAP
25-11-2008, Maciej Kalisz

Od samego początku swojego istnienia, organizacja EuroNCAP, wywiera na producentach samochodów presję do projektowania coraz bezpieczniejszych konstrukcji. Rozwój ten najlepiej dokumentują zmiany zachodzące w procedurach testów. I tak np. w 2001 roku zawieszono jeszcze wyżej poprzeczkę podwyższając maksymalną ocenę z 4 do 5 gwiazdek, wprowadzono test uderzenia samochodu w słup, czy też od 2003 zaczęto oceniać bezpieczeństwo podróżujących w fotelikach dzieci.

Zmiany te przyniosły spodziewane korzyści dla użytkowników dróg. Konstrukcje samochodów stały się coraz bardziej "przyjazne" ludziom, a najwyższe oceny zaczęły zdobywać samochody z segmentu mini. Dzisiaj coraz częściej nowe modele otrzymują 5 gwiazdek.

Oczywiście nikt nie jest przeciwny takiej sytuacji, ale postęp technologiczny wymaga stawiania dalszych kroków w kierunku poprawy bezpieczeństwa. Od 2005 roku specjaliści z EuroNCAP lobbują w imieniu kierowców nad wprowadzeniem do podstawowego wyposażenia auta systemu stabilizacji toru jazdy ESC, zwanego popularnie ESP. Na takie decyzje producentów potrzeba jednak więcej czasu, więc póki co EuroNCAP wprowadza nowe kryteria ocen.

Na luty 2009 roku zapowiedziano kolejne wyniki testów. Samochody oceniane będą według nowych procedur. Maksymalnej oceny 5-gwiazdek nie otrzyma już model, w którym fabrycznie nie będzie montowany układ ESC. Inną nowością, będzie wprowadzenie nowego testu oceniającego zabezpieczenie kręgów szyjnych pasażerów siedzących na przednich fotelach podczas uderzenia w tył auta. Będzie on określany terminem "whiplash", a jego wyniki będą zaliczały się do sumy punktów w podstawowej kategorii testów zderzeniowych. Przyznawane oceny będą odzwierciedleniem stosowanych dotychczas kolorowych oznaczeń:

zielony (poziom zadowalający),



pomarańczowy (słaby)



czerwony (zły).


Przygotowując się do nowych procedur organizacja EuroNCAP przeprowadziła już testy whiplash na 25 modelach samochodów. W rezultacie okazało się, że w aż ochrona jest na słabym lub złym poziomie. Poniżej publikujemy pełne zestawienie - oceny w punktach:

Poziom zadowalający
· Volvo XC60 - 3,54
· Alfa Romeo Mito - 3,35
· Volkswagen Golf VI - 3,31
· Audi A4 - 3,15
· Opel Insignia - 3,06



Poziom słaby
· Renault Koleos - 2,94
· Lancia Delta - 2,62
· BMW X3 - 2,44
· Renault Kangoo 2 - 2,38
· Renault Megane - 2,38
· Honda Accord - 2,26
· Skoda Superb - 2,22
· Ford Fiesta - 2,21
· Hyundai i30 - 2,21



Poziom zły
· Seat Ibiza - 1,96
· Mercedes Benz M Class - 1,82
· Dacia Sandero - 1,58
· Daihatsu Cuore - 1,10
· Citroen Berlingo - 1,04
· Hyundai i10 - 0,94
· Citroen C5 - 0,57
· Ford Kuga - 0,44
· Daihatsu Terios - 0,00
· Peugeot 308CC - 0,00
· Suzuki Splash - 0,00


www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatno¶ci | wydawca: Williana | kontakt | do góry