TECHNIKA

Bezpieczeństwo czynne

Pierwszy na świecie oficjalny test zderzenia dwóch pojazdów elektrycznych

18.10.2023 | źródło: materiały prasowe

Mercedes-Benz jest pierwszym producentem samochodów na świecie, który publicznie przeprowadził zderzenie czołowe dwóch aut elektrycznych - EQA i EQS SUV. W obu pojazdach kabina pasażerska i wysokonapięciowy akumulator pozostały nienaruszone, czyli można było otworzyć drzwi, a układy wytwarzające prąd automatycznie się wyłączyły.

Technika - pierwszy na świecie oficjalny test zderzenia czołowego samochodów elektrycznych - Mercedes EQA i EQS SUV

Przeprowadzając pierwszy na świecie publiczny test zderzeniowy z udziałem dwóch samochodów w pełni elektrycznych, Mercedes-Benz wykracza poza wymogi nie tylko prawne, ale także organizacji ratingowych. Euro NCAP przewiduje badanie zderzenia czołowego przy użyciu wózka o masie 1400 kg. Przód innego pojazdu imituje tu aluminiowa bariera o strukturze plastra miodu. Zgodnie ze specyfikacją badany samochód i wózek zderzają się z przesunięciem (ang. overlap), przy prędkości 50 km/h.

Technika - test zderzenia czołowego w połowie szerokości samochodów elektrycznych - Mercedes EQA i EQS SUV

W swoim teście zderzeniowym Mercedes-Benz wykorzystał jednak dwa prawdziwe auta: EQA oraz EQS SUV, które są znacznie cięższe. Ich waga to, odpowiednio, około 2,2 i 3 tony. Ponadto oba modele poruszały się z wyższą prędkością – każdy z nich osiągnął 56 km/h, co oznaczało, że ogólna energia zderzenia była znacznie większa niż ta wymagana przez prawo.

Rozległe odkształcenia pojazdów po wypadku dla laika mogą wydawać się niepokojące. Dla inżynierów Mercedes-Benz oznacza to jednak, że samochody były w stanie skutecznie pochłonąć energię zderzenia poprzez odkształcenie.

W rezultacie ich kabiny pasażerskie pozostały nienaruszone, a drzwi nadal można było bez problemu otworzyć. W sytuacji awaryjnej umożliwiłoby to samodzielne opuszczenie auta podróżującym lub dotarcie do nich służbom ratowniczym. Podczas wypadku instalacja wysokiego napięcia zarówno w modelu EQA, jak i EQS SUV wyłączyła się automatycznie.

Technika - test zderzenia czołowego w połowie szerokości samochodów elektrycznych przy prędkości 56 km/h - Mercedes EQA i EQS SUV

Test zderzeniowy przeprowadzony w centrum technologicznym ds. bezpieczeństwa pojazdów Mercedes-Benz w Sindelfingen ukazuje filozofię bezpieczeństwa producenta luksusowych aut w codziennym życiu: to budowanie samochodów, które zapewniają ochronę nie tylko przy określonych scenariuszach testów zderzeniowych, ale także w rzeczywistych wypadkach. Scenariusz próby przeprowadzonej z prędkością 56 km/h i przy 50-procentowym nałożeniu czołowym odpowiada typowemu zderzeniu, do jakiego często dochodzi na lokalnych drogach, na przykład podczas nieudanego manewru wyprzedzania. Ustalona prędkość uwzględnia fakt, że w prawdziwym wypadku kierowcy próbowaliby hamować, nim doszłoby do najgorszego.

Bezpieczeństwo jest częścią DNA Mercedesa i jednym z naszych głównych zobowiązań wobec wszystkich użytkowników dróg. Ochrona życia ludzkiego nie jest dla nas kwestią układu napędowego. Pokazuje to nasz test zderzeniowy z udziałem dwóch samochodów w pełni elektrycznych, który świadczy to o tym, że wszystkie nasze auta charakteryzują się równie wysokim poziomem bezpieczeństwa, niezależnie od technologii ich napędu. Ciężko pracujemy, aby zrealizować naszą wizję bezwypadkowej jazdy, która wykracza poza cele Wizji Zero wyznaczone przez WHO i Komisje Regionalne ONZ. Nie chcemy wyłącznie zerowej liczby ofiar śmiertelnych w ruchu drogowym do 2050 roku i zmniejszenia o połowę liczby takich ofiar oraz ciężko rannych w wypadkach do 2030 roku względem roku 2020. Naszym celem do 2050 roku jest zero wypadków z udziałem pojazdów marki Mercedes-Benz

- powiedział Markus Schafer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, dyrektor ds. technologii.

Odczyty na manekinach wskazują na niskie ryzyko odniesienia poważnych obrażeń

Zarówno EQA, jak i EQS SUV przewoziły po dwa dorosłe manekiny – w sumie były to trzy kobiety i jeden mężczyzna. Analiza nawet 150 punktów pomiarowych przypadających na jednego manekina wskazuje na niskie ryzyko poważnych oraz śmiertelnych obrażeń. Oznacza to, że w przypadku tak poważnego wypadku określone strefy zgniotu i zaawansowane systemy bezpieczeństwa w obu pojazdach zapewniają podróżującym bardzo dobry potencjał ochrony.

Technika - test zderzenia czołowego Mercedes EQA i EQS SUV - działanie poduszek powietrznych

Całe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, takie jak poduszki powietrzne oraz napinacze pasów z ogranicznikami napięcia, zadziałało zgodnie z przeznaczeniem. Test potwierdził zatem wyniki, które inżynierowie uzyskali wcześniej w licznych symulacjach komputerowych. Próby zderzeniowe pojazdów w ramach scenariuszy rzeczywistych wypadków zawsze służą również jako ostateczne porównanie z symulacjami. Co więcej, przeprowadzony test wyraźnie pokazuje, że do wymogów Mercedes-Benz z zakresu bezpieczeństwa samochodów należy kompatybilność (interakcja struktur odkształceń różnych pojazdów biorących udział w wypadku).

Technika - prof. Paul Dick, szef ds. bezpieczeństwa pojazdów w Mercedes-Benz

Test zderzeniowy z udziałem dwóch aut elektrycznych, którego przebieg po raz pierwszy udostępniliśmy publicznie w taki sposób, podkreśla nasze zaangażowanie w budowę najbezpieczniejszych samochodów na świecie. Podczas tego niezwykle poważnego wypadku okazało się, że cztery manekiny płci żeńskiej i męskiej mieszczą się w ograniczeniach biomechanicznych. Potwierdza to nasze wyspecjalizowanie w zakresie bezpieczeństwa pojazdów elektrycznych

- powiedział prof. Paul Dick, szef ds. bezpieczeństwa pojazdów w Mercedes-Benz AG.

Kobiece manekiny na siedzeniu kierowcy

Kolejnym przedmiotem ustaleń scenariusza testu zderzeniowego były rodzaje manekinów, które eksperci ds. bezpieczeństwa Mercedes-Benz umieścili na siedzeniach kierowcy obu pojazdów. Wybór padł na żeński model Hybrid III 5. percentyl, czyli kobiecego manekina używanego obecnie w przemyśle motoryzacyjnym do testów zderzenia czołowego. Odpowiada on kobiecie o wzroście około 1,5 metra i wadze około 49 kilogramów. Według podstawowych statystyk mniejszych lub lżejszych jest tylko 5% kobiet na świecie.

Technika - manekiny dorosłych osób używanych w testach zderzeniowych, Mercedes EQA i EQS

Przez wiele lat Mercedes-Benz przeprowadzał testy zderzeniowe czołowe z udziałem żeńskich manekinów w rozmiarze 5. percentyla* na przednim siedzeniu, tak aby projektować swoje systemy zabezpieczające z myślą o jak najszerszym kręgu klientów. Oceny stowarzyszeń ochrony konsumentów, a także różne wymagania prawne na całym świecie obejmują obecnie specyfikacje dotyczące testów właśnie z takimi manekinami.

Jeszcze jeden żeński manekin 5-percentylowy siedział na fotelu pasażera EQA. Pasażerem modelu EQS SUV był męski, 50-percentylowy manekin Hybrid III, reprezentujący mężczyznę średniego wzrostu o wadze 78 kg.

Technika - dr Hanna Paul, dyrektor ds. technologii manekinów Mercedes-Benz

W Mercedes-Benz używamy kobiecych manekinów od ponad 20 lat. Nie są to jedynie ludzkie lalki, lecz przyrządy pomiarowe. Przy projektowaniu sprzętu pomiarowego wagę i rozmiar manekina ustala się na podstawie rzeczywistych ludzkich danych, przy czym żeński manekin odpowiada kobiecej anatomii

- skomentowała dr Hanna Paul, dyrektor ds. technologii manekinów Mercedes-Benz AG.

Specjalna koncepcja bezpieczeństwa układu wysokiego napięcia

Na potrzeby swoich samochodów elektrycznych Mercedes-Benz opracował wielostopniową koncepcję ochrony układu wysokiego napięcia. System składa się z ośmiu kluczowych elementów zapewniających bezpieczeństwo akumulatora i wszystkich podzespołów o napięciu powyżej 60 V.

Technika - zabezpieczenie układu wysokiego napięcia Mercedes EQA i EQS

Przykładami są tu osobne okablowanie dodatnie i ujemne oraz samokontrolujący układ wysokiego napięcia, który automatycznie wyłącza się w przypadku poważnej kolizji. W wielu przypadkach wysokie wewnętrzne standardy firmy w zakresie bezpieczeństwa przewyższają wymagania prawne lub te wykorzystywane przez organizacje zajmujące się ochroną konsumentów. Mercedes‑Benz po raz kolejny w imponujący sposób udowodnił to w najnowszym teście zderzeniowym.

Centrum technologiczne ds. bezpieczeństwa pojazdów – jeden z najnowocześniejszych takich ośrodków na świecie

Od 2016 roku Mercedes-Benz przeprowadza testy zderzeniowe w swoim nowym centrum technologicznym ds. bezpieczeństwa pojazdów w Sindelfingen. To jeden z największych i najnowocześniejszych takich ośrodków na świecie. Dysponuje trzema bardzo elastycznymi torami do przeprowadzania wypadków, które prowadzą do rozległej sekcji o powierzchni ponad 8000 metrów kwadratowych (90 m × 90 m). Imponujące jest również obłożenie ośrodka: tylko w Sindelfingen Mercedes-Benz realizuje rocznie aż 900 testów zderzeniowych i 1700 testów z użyciem wózka.

Technika - rozbite samochody z napędem elektrycznym Mercedes EQA i EQS SUV

Producent spod znaku trójramiennej gwiazdy ma ponad 60 lat doświadczenia w przeprowadzaniu testów zderzeniowych. W połączeniu z analizami dokonywanymi przez wewnętrzny dział badań nad wypadkami stanowi to podstawę filozofii tzw. bezpieczeństwa w codziennym życiu (ang. real-life safety). Założona w 1969 roku jednostka do spraw badania wypadków zajmuje się analizowaniem zdarzeń drogowych z udziałem nowoczesnych samochodów Mercedes-Benz. Jej celem jest zrozumienie, w jaki sposób dochodzi do zderzeń i które systemy bezpieczeństwa mogłyby im zapobiec lub ograniczyć ich skutki.


* W statystyce medycznej percentyl jest miarą rozproszenia rozkładu statystycznego posortowanego według rangi lub wielkości poszczególnych wartości. Na przykład jeśli rozmiar 12-miesięcznego dziecka wynosi 10. percentyl, oznacza to, że 90 proc. dzieci w tym samym wieku i tej samej płci jest większych, a 10 proc. mniejszych.