TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Volkswagen Arteon Shooting Brake

Dziecko w Volkswagenie Arteon - foteliki i wózki

25.08.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Nadwozie kombi Shooting Brake charakteryzuje się opadającą do tyłu linią dachu. Nie ogranicza możliwości ustawienia na maksymalną wysokość zagłówka fotelika dziecięcego, jak też dostępnej przestrzeni bagażnika Volkswagena Arteon.

Testy - Volkswagen Arteon Shooting Brake - próby z montażem fotelików samochodowych dla dzieci, pas bezpieczeństwa, Isofix, i-size, top-tether, tyłem, przodem, do kierunku jazdy

Foteliki dziecięce użyte w teście Volkswagena Arteon Shooting Brake:

  • grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

  • grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.

Testy - Volkswagen Arteon Shooting Brake - próba montażu fotelika, miejsce pasażera, tyłem do kierunku jazdy, nieaktywna poduszka powietrzna

Dezaktywacja przedniej poduszki powietrznej pasażera umożliwia ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy.

W Volkswagenie Arteon zamontujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Jego długość oraz wysokość umieszczenia zamka do wpięcia klamry jest wystarczająca. Skorupa fotelika/nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus doskonale pasowała do wyprofilowań siedzeń. Bez uwag.

Testy - Volkswagen Arteon Shooting Brake - miejsce na nogi, pasażer, kanapa

Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu oraz obniżenia (manualna regulacja wysokości) i ustawienia oparcia w pionie (elektryczna regulacja).

W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej z tyłu pozostało aż 22 cm wolnej przestrzeni (plecy fotela - krawędź siedziska kanapy).

Testy - Volkswagen Arteon Shooting Brake - próba montażu na kanapie bazy Isofix i ustawienia nosidełka z dzieckiem, tyłem do kierunku jazdy

Pary mocowań Isofix znajdują się wyłącznie na skrajnych miejscach kanapy Volkswagena Arteon. Obudowano je plastikowymi nakładkami co ułatwia prawidłowe wsunięcie szyn.

Podczas montażu naszej bazy Maxi-Cosi 2WayFix i rozstawiania nogi stabilizującej bez uwag. Dla lepszego podparcia wyjęliśmy z samochodu dywanik podłogowy.

Szeroko otwierane drzwi z tyłu ułatwiają wstawianie i wyjmowanie nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.

Testy - Volkswagen Arteon Shooting Brake - próba montażu na kanapie bazy Isofix i ustawienia fotelika dziecięcego, tyłem do kierunku jazdy

Na tej samej bazie Isofix można ustawić - w pozycji tyłem do kierunku jazdy - także fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Jest on przeznaczony dla nieco starszego dziecka i pozostaje na stałe w samochodzie.

Szeroko otwierane drzwi ułatwiają dostęp do środka. Ale niskie nadwozie Volkswagena Arteon wymaga mocniejszego schylenia się podczas zapinania czy wyjmowania dziecka z samochodu.

Testy - Volkswagen Arteon Shooting Brake - miejsce na nogi, pasażer, przód

Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia przedniego fotela do kokpitu. W tej konfiguracji zajmujący to miejsce pasażera ma wystarczająco dużo przestrzeni na wysokości swoich kolan.

Testy - Volkswagen Arteon Shooting Brake - próba montażu na kanapie bazy Isofix i ustawienia fotelika dziecięcego, przodem do kierunku jazdy

Na tej samej bazie Isofix można obrócić ten sam fotelik przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak korzystanie możliwie jak najdłużej z pozycji odwrotnej).

W takiej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.

Kanapa Volkswagena Arteon i wykorzystywane przez nas w testach elementy Maxi-Cosi spełniają standard i-Size.

Testy - Volkswagen Arteon Shooting Brake - próba zapięcia klamry pasa top-tether

W plecach skrajnych miejsc kanapy znalazły się dodatkowe punkty kotwiczenia (top-tether) wybranych fotelików samochodowych dla dzieci.

Klamrę pasa (dodatkowo przy tak długim bagażniku) najwygodniej zapniemy od strony kabiny pasażerskiej. Ułatwia to funkcja składania oparć kanapy (standard dzielenia w proporcji 60:40).

Testy - Volkswagen Arteon Shooting Brake - próba montażu fotelika dziecięcego, kanapa, przodem do kierunku jazdy

Plastikowe nakładki na punktach Isofix pomagają w montażu szerszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix. Jego konstrukcja optymalnie przylegała do kanapy. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt położenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy wynosi 100 stopni.

Testy - Volkswagen Arteon Shooting Brake - próba montażu fotelika dziecięcego, kanapa, przodem do kierunku jazdy

Przed ustawieniem fotelika dziecięcego z grupy 2-3 wyjęliśmy z kanapy zagłówek. W Volkswagenie Arteon jest to łatwa do wykonania czynność. Dzięki temu konstrukcja fotelika optymalnie przylega do oparcia kanapy.

Podstawa fotelika nie zasłania zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko. Bez problemu wysunęliśmy zagłówek fotelika na maksymalną wysokość.

Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi 99 cm.

Testy - Volkswagen Arteon Shooting Brake - dziecko na środkowym miejscu kanapy bez fotelika

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

Po montażu na skrajnych miejscach kanapy dwóch - największych jakie wykorzystujemy w testach - fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 27 cm wolnego miejsca. Teoretycznie to dużo, odradzamy jednak korzystania z tej możliwości. Przede wszystkim nie zapewnimy odpowiedniego przebiegu pasa bezpieczeństwa na barku dziecka.

Zmierzona przez nas szerokość kanapy Volkswagena Arteon w nadwoziu Shooting Brake wynosi 134 cm.

Testy - Volkswagen Arteon Shooting Brake - próby z pakowaniem do bagażnika wózków dziecięcych

Wózki dziecięce użyte w teście Volkswagena Arteon Shooting Brake:

  • dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

  • spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Testy - Volkswagen Arteon Shooting Brake - próby spakowania do bagażnika wózka dziecięcego z gondolą

Bazowa pojemność bagażnika Volkswagena Arteon w nadwoziu Shooting Brake z napędem spalinowym wynosi 590 litrów. Podłoga ma jeden poziom, wymiar płyty to 120 cm długości i 100 cm szerokości. Wysokość od niej do zwijanej rolety wynosi 52 cm.

Na tej przestrzeni bez trudu zmieściliśmy, obok siebie, kompletne podwozie i gondolę wózka dziecięcego X-lander.

Testy - Volkswagen Arteon Shooting Brake - próby spakowania do bagażnika wózka dziecięcego - spacerówki

Plecy kanapy i nadkola wykończono wykładziną. Z kolei na klapie bagażnika znajduje się panel z tworzywa sztucznego, co naraża powierzchnię na przypadkowe zarysowanie, np. metalowymi elementami transportowanego wózka dziecięcego.

W bagażniku znajdziemy cztery oczka do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.

W tak pojemnym bagażniku łatwo znaleźliśmy miejsce na naszą spacerówkę Quinny.

Testy - Volkswagen Arteon Shooting Brake - próby spakowania do bagażnika dwóch wózków dziecięcych, z gondolą i spacerówki

Pod zwijaną roletą bagażnika Volkswagena Arteon w nadwoziu kombi zmieściły się jednocześnie dwa wózki dziecięce.

Według naszych pomiarów wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka wynosi 66 cm, do progu 72 cm i do przycisku służącego do zamykania klapy bagażnika 187 cm. Ona sama unosi się na wysokość 196 cm.