w ostatnim numerze |
|
czytaj także |
|
|
Szko�a Jazdy Renault
Jed� ostro�nie podczas deszczu
20-05-2010, tekst i foto: Szko�a Jazdy Renault
Jazda podczas intensywnych opad�w deszczu wymaga od kierowc�w zachowania szczeg�lnej� ostro�no�ci. Mokra i �liska nawierzchnia jezdni oraz znacznie ograniczona widoczno�� stwarzaj� zagro�enie dla wszystkich uczestnik�w ruchu.

Podstawow� zasad�, o kt�rej powinni pami�ta� kierowcy, to zmniejszenie pr�dko�ci, zachowanie d�u�szego ni� zazwyczaj odst�pu od innych pojazd�w oraz unikanie nag�ego hamowania, kt�re w takich warunkach mo�e prowadzi� do utraty kontroli nad pojazdem.
Zbigniew Wesli, dyrektor Szko�y Jazdy Renault:
"Na mokrej nawierzchni gwa�towne manewry stwarzaj� szczeg�lne zagro�enie nie tylko dla samych kierowc�w, ale tak�e dla innych uczestnik�w ruchu, np. jad�cych obok rowerzyst�w czy motocyklist�w, kt�rych o tej porze roku jest znacznie wi�cej na drogach.
Du�a ilo�� wody na jezdni powoduje te� ryzyko aquaplaningu, czyli utraty przyczepno�ci wskutek powstania utrzymuj�cej si� warstwy wody mi�dzy opon� a nawierzchni�".
Szczeg�lnie niebezpieczna w deszczowych warunkach jest jazda noc�. �wiat�a innych samochod�w wyostrzone poprzez krople deszczu na szybie mog� spowodowa� chwilowe utraty widoczno�ci, przyczyniaj�c si� jednocze�nie do szybszego zm�czenia wzroku kierowcy. Dlatego tak wa�ne jest, aby podczas jazdy w deszczu zapewni� sobie jak najlepsz� widoczno�� umo�liwiaj�c� uwa�ne obserwowanie innych uczestnik�w drogi, np. hamuj�ce samochody czy pieszych id�cych poboczem.
Zbigniew Wesli, dyrektor Szko�y Jazdy Renault:
"Czterosekundowy odst�p od innych to minimum, jakie musz� zachowa� kierowcy podczas jazdy w deszczu. Nie nale�y podje�d�a� zw�aszcza zbyt blisko autobus�w i samochod�w ci�arowych, poniewa� zwi�kszona ilo�� wody wydobywaj�cej si� spod du�ych opon mo�e istotnie utrudni� bezpieczn� jazd�".
Warto te� pami�ta� o ogromnej roli, jak� podczas jazdy w deszczu odgrywaj� wycieraczki � spe�ni� one swoj� rol� tylko w�wczas, je�li s� dobrze oczyszczone. Nale�y regularnie sprawdza� ich stan i wymienia� pi�ra przynajmniej raz w roku.
Osobne zagro�enie stanowi� ka�u�e. Przy ich pokonywaniu zawsze nale�y zmniejszy� pr�dko�� i zachowa� szczeg�ln� ostro�no��. Najlepiej pokonywa� ka�u�e, jad�c ze sta�� pr�dko�ci�, unikaj�c zatrzymania samochodu. Je�li poziom wody zaczyna si�ga� linii podwozia auta, najlepiej si� wycofa�. Woda mo�e uszkodzi� systemy elektroniczne samochodu i w najgorszym wypadku ca�kowicie unieruchomi� auto. Bezwzgl�dnie nie nale�y przeje�d�a� przez wod� p�yn�c� na ca�ej szeroko�ci jezdni. W takim przypadku istnieje ogromne ryzyko, �e nurt wody mo�e zepchn�� samoch�d z drogi.
|
|